Måste sotaren kontrollera installationen?
-
- Frö
Måste sotaren kontrollera installationen?
När jag ringde för att anmäla till sotaren att jag gått över till pellets (från olja) så sa dom att de måste göra en kontroll av installationen och av rökgaskanalen. Närmare 1500 kr skall det kosta!! Är det så?
Det gjordes en brandsäkerhetskontroll förra våren och det rostfria röret i skorstenen är inte speciellt gammalt.
Måste man anmäla omställningen till pellets till några fler ställen? Försäkringsbolaget?
/Nils
Det gjordes en brandsäkerhetskontroll förra våren och det rostfria röret i skorstenen är inte speciellt gammalt.
Måste man anmäla omställningen till pellets till några fler ställen? Försäkringsbolaget?
/Nils
KMP PX21, TMV Compact 900, Dragdax, KMP veckoförråd, Sydpellets
Jag ringde min sotare och anmälde övergång från ved till pellets. Iof var det en pensionerad sotarmästare som passade telefonen, men sedan dess har jag inte hör av sotaren överhuvudtaget, och detta var i september -06.
Han hade f.ö. inget att säga när jag ringde tidigare i fjol och frågade om pelletseldning i just min panna, och med min skorsten (SEM modulskorsten, glaserat keramikrör 160 mm dia., c:a 6 m)
Vad jag vet bör du anmäla till ditt försäkringsbolag att du går över till fastbränsleuppvärmning, men det är inte säkert. Ring och kolla. Nån annan instans med "anmälningsplikt" känner jag inte till.
Han hade f.ö. inget att säga när jag ringde tidigare i fjol och frågade om pelletseldning i just min panna, och med min skorsten (SEM modulskorsten, glaserat keramikrör 160 mm dia., c:a 6 m)
Vad jag vet bör du anmäla till ditt försäkringsbolag att du går över till fastbränsleuppvärmning, men det är inte säkert. Ring och kolla. Nån annan instans med "anmälningsplikt" känner jag inte till.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
-
- Lärjunge!
Det varierar nog från kommun till kommun kanske, men här så vill sotaren kika på installationen för att se så allt verkar ok gissningsvis eller nått sånt.
Ska själv installera murspis här hemma nu, och haft hit sotaren för en provtryckning av kanal i murstocken. Då sa han att dom "gärna ville" se anläggningen då den var klar , för att (som jag gissar) se så det inte är någon klåpare som installerat den på ett farligt sätt antagligen.
men 1500 var saftigt. Sotningen jag gjorde nyligt gick på drygt 400, och provtryckningen som genomfördes går lös på ca 1000:- tror jag.
Att bara titta på en anläggning borde ju rimligtvis ligga rätt lågt, med tanke på arbetsbördan.
Ska själv installera murspis här hemma nu, och haft hit sotaren för en provtryckning av kanal i murstocken. Då sa han att dom "gärna ville" se anläggningen då den var klar , för att (som jag gissar) se så det inte är någon klåpare som installerat den på ett farligt sätt antagligen.
men 1500 var saftigt. Sotningen jag gjorde nyligt gick på drygt 400, och provtryckningen som genomfördes går lös på ca 1000:- tror jag.
Att bara titta på en anläggning borde ju rimligtvis ligga rätt lågt, med tanke på arbetsbördan.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Här krävdes det en s.k. "okulär" besiktning, d v s sotaren svängde föbri och kollade så att allt så okej ut efter installationen. Har för mig att det kostade cirka 600 kr.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag installerad en Janfire NH anläggning i sommras (bytte från olja). Hos oss gjorde sotaren en installationsbesiktning, detta för att säkerhetsställa täthet i skorsten, närhet till brännbart material, utformning av förråd etc. För detta betalade vi 1365:-, då ingick även bygganmälan till kommun.
Janfire NH med Combifire panna, bulkförråd ~5 ton (driftsatt aug -06), luft/luft värmepump (-04)som värmer totalt 122+122kvm.
Detta svar fick jag från energirådgivaren i min kommun:
sotaren bör få en anmälan att du nu eldar med pellets och bedöma om han behöver komma ock besiktiag den nya anläggnigen.
Du bör anmäla till miljö och hälsovårdskontoret att din obesiktigade oljetank är skrotad.
Mina kommentar:
Bygganmälan behövs vid omfattande ändring av uppvärmningssystemet, ex vis pannbyte eller ny skorsten. Att gå över från olja till pellets i en befintlig panna anses ej vara omfattande.
Om man har en godkänd kombipanna med vedeldstad som kan ge rökgastemperaturer på 300-400 grader kan det ju inte rimligtvis vara en värre situation att gå över till pellets med rökgastemperaturer på 150-200 grader vad gäller brandskydd.
sotaren bör få en anmälan att du nu eldar med pellets och bedöma om han behöver komma ock besiktiag den nya anläggnigen.
Du bör anmäla till miljö och hälsovårdskontoret att din obesiktigade oljetank är skrotad.
Mina kommentar:
Bygganmälan behövs vid omfattande ändring av uppvärmningssystemet, ex vis pannbyte eller ny skorsten. Att gå över från olja till pellets i en befintlig panna anses ej vara omfattande.
Om man har en godkänd kombipanna med vedeldstad som kan ge rökgastemperaturer på 300-400 grader kan det ju inte rimligtvis vara en värre situation att gå över till pellets med rökgastemperaturer på 150-200 grader vad gäller brandskydd.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Beginner skrev:Bygganmälan behövs vid omfattande ändring av uppvärmningssystemet, ex vis pannbyte eller ny skorsten. Att gå över från olja till pellets i en befintlig panna anses ej vara omfattande.
I Strängnäs kommun räknas byte från olja till pellets som skäl för både bygganmälan och att sotarn skall provtrycka (byte av bränsletyp). Det viktigaste för sotarn är att det inte börjar brinna (han har ett ansvar för att lagar efterlevs). Det ligger väl även i deras yrkesheder att se till att det finns säkra anläggningar i distriktet. Till detta kan det komma ett ekonomiskt intresse av att få sota/besiktiga.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Vi tog ut sotaren för en provtryckning av skorstenen innan vi bestämde oss för att skrota oljepannan. Sotarn sade då att han inte tyckte det var nödvändigt för honom att besiktiga installationen innan den togs i drift, men att vi ändå skulle ringa honom innan.
Angående bygganmälan fick vi rådet från kommunen att inte skicka in någon för pannbyte. Det skulle väl egentligen göras om man drog frågan till sin spets, men jag antar att de själva ansåg att det bara var onödigt jobb för deras (och vår) del...
Tänk vad smidigt det kan gå ibland
Angående bygganmälan fick vi rådet från kommunen att inte skicka in någon för pannbyte. Det skulle väl egentligen göras om man drog frågan till sin spets, men jag antar att de själva ansåg att det bara var onödigt jobb för deras (och vår) del...

1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
-
- Lärjunge!
man borde köpt hus i ditt kvarter dåMicke C skrev:Vi tog ut sotaren för en provtryckning av skorstenen innan vi bestämde oss för att skrota oljepannan. Sotarn sade då att han inte tyckte det var nödvändigt för honom att besiktiga installationen innan den togs i drift, men att vi ändå skulle ringa honom innan.

Här i stan ska man fan ha byggamälan så fort katten ska skita på gården för det tar upp yta på tomten. + att dom tar 1500 spänn för det..

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Samma här, sotaren tyckte inte han behövde komma,han kollade i sina papper på senaste brandskyddet samt senaste sotningen..." skall bli kul att se anläggningen när jag kommer vid nästa sotning" sa hanMicke C skrev:Vi tog ut sotaren för en provtryckning av skorstenen innan vi bestämde oss för att skrota oljepannan. Sotarn sade då att han inte tyckte det var nödvändigt för honom att besiktiga installationen innan den togs i drift, men att vi ändå skulle ringa honom innan.

Kommunen behövdes det inte göras någon bygganmälan heller , smidigt och bra

Det verkar skilja mycket på var man bor, på gott och ont

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Re: Måste sotaren kontrollera installationen?
Anser detta vara skitsnack, nyligen gjord brandskyddskontroll ska ju borga för bra grejjor!Grimmeredsnisse skrev:När jag ringde för att anmäla till sotaren att jag gått över till pellets (från olja) så sa dom att de måste göra en kontroll av installationen och av rökgaskanalen. Närmare 1500 kr skall det kosta!! Är det så?
/Nils
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag var tvungne att göra en koll av mitt system, men jag bytte ju panna också så det var ju inte så konstigt.
Man kan ockås vara tvungen att göra en bygganmälan om man gör en vesäntlig ändring i uppvärmningssystemet, byte av bränsle är en vesäntlig ändring.
Man kan ockås vara tvungen att göra en bygganmälan om man gör en vesäntlig ändring i uppvärmningssystemet, byte av bränsle är en vesäntlig ändring.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Jag är lite förvånad över min sotare.
Jag anmälde i sin tid till honom att jag hade bytt till pellets och svaret var: "OK, då ska vi sota 2gg/år". Senast han sotade var 16 dec. 2005 och nu ska han komma på fredag (får dock flytta det pga. min pojkes begravning) och det står på lappen att det är en pelletsanläggning....
Nåväl, jag får se vad han säger.
Jag anmälde i sin tid till honom att jag hade bytt till pellets och svaret var: "OK, då ska vi sota 2gg/år". Senast han sotade var 16 dec. 2005 och nu ska han komma på fredag (får dock flytta det pga. min pojkes begravning) och det står på lappen att det är en pelletsanläggning....
Nåväl, jag får se vad han säger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!