Novis-vilken brännare till vedunic?
Novis-vilken brännare till vedunic?
Har en DIOM Vedunic 850, vedpanna som jag vill stoppa i en pelletsbrännare i.
har ett dilemma att jag vill ha en nu, men vet inte vilken som passar bäst för pannan, huset är ganska så stort, 250kvm, men alla rum används inte och har endast underhållsvärme på.
kanske 160-170kvm används idag.
sen ahr jag flera kakelugnar som är tänkta att tas i drift samtidigt som flera rum används.
har nästan inga kunskaper om pelletsbrännare så vet inte riktigt vad jag behöver. vet att den ska installeras och trimmas in.
Räcker en brännare på 15-20kwh borde räcka, har idag 2x750kbm acktankar.
ska den vara framåteldad till min panna?
ska den installeras i ask- eller vedluckan?
hur mycket motsvarar en kubik blandved i kilo pellets?
pengar, kan installera den själv, har mekverkstad så tillverkning av lucka osv är inga problem. bygga ett veckoförråd kan jag också göra.
Ja, priset på hela kalaset har stor betydelse för mig.
billigt skare va.
har ett dilemma att jag vill ha en nu, men vet inte vilken som passar bäst för pannan, huset är ganska så stort, 250kvm, men alla rum används inte och har endast underhållsvärme på.
kanske 160-170kvm används idag.
sen ahr jag flera kakelugnar som är tänkta att tas i drift samtidigt som flera rum används.
har nästan inga kunskaper om pelletsbrännare så vet inte riktigt vad jag behöver. vet att den ska installeras och trimmas in.
Räcker en brännare på 15-20kwh borde räcka, har idag 2x750kbm acktankar.
ska den vara framåteldad till min panna?
ska den installeras i ask- eller vedluckan?
hur mycket motsvarar en kubik blandved i kilo pellets?
pengar, kan installera den själv, har mekverkstad så tillverkning av lucka osv är inga problem. bygga ett veckoförråd kan jag också göra.
Ja, priset på hela kalaset har stor betydelse för mig.
billigt skare va.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En brännare på 20 kW räcker o var du monterar den beror på vilken typ av brännare du har, En undermatad brännare typ ctc) monterar du i askluckan o en övermatad/framåtbrinnande i vedluckan..
Vad har du för max pris??
Rinkabyrör tar 16800:- för en ctc exkl skruv o den ska sitta i nedre luckan..
Annars finns ju denna http://www.blocket.se/vi/10344734.htm?ca=4_s för 18900:-
1 ton pellets motsvarar 4-5 m3 staplad ved
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vedunic 35 (som är samma panna som 835 om jag förstått det rätt) testades ju av ÄFAB med 3 olika brännare med gott resultat.
Sammadrag av rapporten finns här: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Hela rapporten, OBS 16MB! : http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Vet inte hur mycket som skiljer mot en 850 dock.
Sammadrag av rapporten finns här: http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Hela rapporten, OBS 16MB! : http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Vet inte hur mycket som skiljer mot en 850 dock.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Äntligen också i drift !!!
Re: Novis-vilken brännare till vedunic?
Billigaste brännaren som verkligen fungerar bra är väl roslagsbrännaren.cocacola skrev:Ja, priset på hela kalaset har stor betydelse för mig.
billigt skare va.
Kolla runt lite i forumet på trådar om olika fabrikat så ser du vad olika brännarfabrikat har för problem.
Senast redigerad av Holger den ons 07 feb, 2007 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Jag har kikat på den, men den är just inte ngt billigare än den från green energy.Holger skrev:Billigaste brännaren som verkligen fungerar bra är väl roslagsbrännaren,cocacola skrev:Ja, priset på hela kalaset har stor betydelse för mig.
billigt skare va.
monteras i nedre luckan på en vedpanna.
Kolla runt lite i forumet på trådar om olika fabrikat så ser du vad olika brännarfabrikat har för problem.
E de någon som provat green energy? Kanske du blir bland dom första och får vara försökskanin.cocacola skrev:
Jag har kikat på den, men den är just inte ngt billigare än den från green energy.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
-
- Pannrumsnisse!
Andrè vet du hur en Diom Ved Unic ser ut?????André skrev:En brännare på 20 kW räcker o var du monterar den beror på vilken typ av brännare du har, En undermatad brännare typ ctc) monterar du i askluckan o en övermatad/framåtbrinnande i vedluckan..
Det går inte att placera en Pelletsbrännare i askluckan på denna panna överhuvud taget????
Du måste placera den i ved luckan!!
Vilken brännare skall jag välja till denna panna?Det tycker jag att du skall svara på??????
Vilken brännare passar bäst???
20kW? Räcker det inte med 15???
Ved Profilen..
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nix men tänkte på vedunic som testade i äfab´s test om äldre pannor, Har inte sett en 850..Ved Profilen skrev:
Andrè vet du hur en Diom Ved Unic ser ut?????
Det går inte att placera en Pelletsbrännare i askluckan på denna panna överhuvud taget????
Vilken brännare skall jag välja till denna panna?Det tycker jag att du skall svara på??????
Ved Profilen..
Då det frågas om den ska vara i askluckan el vedluckan så antog jag att det finns en övre o undre lucka, Varför skulle den inte gå ha i askluckan??
Men är det som du skriver att det inte går ha en brännare i askluckan så är ju frågan om det går att ha en undermatad brännare i den pannan??
Men de vet ju du Ved Profilen..
En vedpanna har så hög effekt (antog ju att det va en liknande som i äfab´s test) att om du då bara kör en brännare på 15 kW så räcker det knappt till att värma rökgaserna o än mindre att värma vattnet=kass verkningsgrad..
Om askluckan har en öppning på 16x16 cm el om övre luckan har en fri höjd inne i pannan på minst 20 cm är det en thermia bequem/ctc bio jag tycker han ska välja.. Termia o ctc brännaren är samma men ctc går köpa för 16800:- hos rinkabyrör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Kan ju vara att askluckan är som på min gammla Nora.... en gjutjärnsram som håller rostret rakt över den! Klart svårt att få in ett brännarrör 
/Jörgen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Nu får du ta det för vad det är, jag har aldrig sett en Green Energy brännare i verkligheten, däremot har jag en Roslagsbrännare så jag kan knappast räknas som opartisk...Jag har kikat på den, men den är just inte ngt billigare än den från green energy.
GE brännaren ser rätt gedigen ut på bilderna, den har dessutom "automatisk askurmatning" med någon slags skruvhistoria, nu är det i och för sig bara att lyfta av brännaren och tömma ut den om man inte har det.
Man kan köpa till SMS larm uppringning till GE brännaren.
Den har lite extrafinesser, extra tempgivaringång exempelvis.
Roslagsbrännaren är enklast möjliga, där finns bara det som behövs och inget annat, men den fungerar väldigt bra och hela förbränningsdelen är gjord i 4mm plåt så där finns inga rosterplåtar som slår sig eller spricker, den får väl räknas som rätt välbeprövad nu, dom har sålt den i 15 år.
GE är frammåtbrinnande och RB är uppåtbrinnande.
Så det är nog lite av en smaksak, jag har ingen aning om hur många GE brännare som sålts, men den har funnits ett tag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pannan är ju stor, askluckan räcker alla gånger till en pelletsbrännare, sen är det ju frågan om utrymmet i räcker.
hittade elbaronen viking bio 15-20kw för 16000kr, står dock ingenting om momsen är med eller inte.
I paketet är det brännare+1.5m rör+förråd, låter ju mera rimligt att priset är ex moms.
är en sån brännare bra då?
hittade elbaronen viking bio 15-20kw för 16000kr, står dock ingenting om momsen är med eller inte.
I paketet är det brännare+1.5m rör+förråd, låter ju mera rimligt att priset är ex moms.
är en sån brännare bra då?
-
- Pannrumsnisse!
Nja!! Diom Ved Unic har exakt samma konstruktion som min Baxi Panna.André skrev:Nix men tänkte på vedunic som testade i äfab´s test om äldre pannor, Har inte sett en 850..Ved Profilen skrev:
Andrè vet du hur en Diom Ved Unic ser ut?????
Ved Profilen..
Då det frågas om den ska vara i askluckan el vedluckan så antog jag att det finns en övre o undre lucka, Varför skulle den inte gå ha i askluckan??
Men är det som du skriver att det inte går ha en brännare i askluckan så är ju frågan om det går att ha en undermatad brännare i den pannan??
Men de vet ju du Ved Profilen..
En vedpanna har så hög effekt (antog ju att det va en liknande som i äfab´s test) att om du då bara kör en brännare på 15 kW så räcker det knappt till att värma rökgaserna o än mindre att värma vattnet=kass verkningsgrad..
Om askluckan har en öppning på 16x16 cm el om övre luckan har en fri höjd inne i pannan på minst 20 cm är det en thermia bequem/ctc bio jag tycker han ska välja.. Termia o ctc brännaren är samma men ctc går köpa för 16800:- hos rinkabyrör..
Alltså omvänd förbränningsteknik,dessa pannor är som alla förstår gjorda för vedeldning.Skillnaden mellan min panna och Diom Ved unic är att i min Baxi kan man om man vill , ta bort keramiken ner till i Pannan samt i princip välja vilken pellets brännare som helst.Men i Ved unic går det inte att plocka bort neder delen i botten på pannan, bara skålen resten är hel gjutet.
Därför är en undermatad brännare inget att rekomendera i denna panna!
Uppåt riktad låga på pelletsbrännaren som strider mot pannans konstruktion gör att lågorna från brännaren vänder runt brännar koppen och tvingas nedåt i pannan pga. draget (rökgaserna vill ju nedåt i pannan.
Med denna beskrivning vill jag påtala att brännar kopparna håller inte i längden för denna på frästelse.Dessa slits och går sönder.
Däremot är eldstaden ganska stor, så varför inte rekomendera en frammåt riktad brännare till denna panna som är placerad i vedluckan.
Man får dessutom ett mycket stort askutrymme som många strävar efter.
Sedan en Ved Profil fråga? Vedpanna har så hög effekt?????
Det blir pelletsbrännaren i detta fall som avgör effekten inte pannan??
Pannan blir ju bara värmeupptagande yta.Vad säger Äfab Tester ang detta??????
Däremot kan man välja en större brännare som kontrar eldstadsvolymen i ved unic den är rätt stor,för att förhindra kondensrisken.
Ulma 2000 kanske är värd att kika på?
Ved Profilen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om inte lucköppningen är 16x16 cm/att det inte går ta ur roster el liknande så det blir fritt uppåt går inte en undermatad brännare använda i pannan, Minst 20 cm fritt ovan koppen måste det vara om man ska köra med 20 kW.. Snarare skulle det vara 25-30 cm fritt så man kan köra med 25 kW effekt..Ved Profilen skrev: i Ved unic går det inte att plocka bort neder delen i botten på pannan, bara skålen resten är hel gjutet.
Därför är en undermatad brännare inget att rekomendera i denna panna!
Uppåt riktad låga på pelletsbrännaren som strider mot pannans konstruktion gör att lågorna från brännaren vänder runt brännar koppen och tvingas nedåt i pannan pga. draget (rökgaserna vill ju nedåt i pannan.
Med denna beskrivning vill jag påtala att brännar kopparna håller inte i längden för denna på frästelse.Dessa slits och går sönder.
varför inte rekomendera en frammåt riktad brännare till denna panna som är placerad i vedluckan.
Man får dessutom ett mycket stort askutrymme som många strävar efter.
Sedan en Ved Profil fråga? Vedpanna har så hög effekt?????
Det blir pelletsbrännaren i detta fall som avgör effekten inte pannan??
Pannan blir ju bara värmeupptagande yta.Vad säger Äfab Tester ang detta??????
Däremot kan man välja en större brännare som kontrar eldstadsvolymen i ved unic den är rätt stor,för att förhindra kondensrisken.
Ulma 2000 kanske är värd att kika på?
Ved Profilen.
Jag kör min brännare nere i askluckan o kör med omvänd förbränning för att få längsta möjliga rökväg, Roli har ju oxå kört så sen 98 o inte bränt sönder nån kopp.. Kanske inte skulle va nån höjdare om brännaren är av rostfritt men nu är ctc/thermia/ecotec i gjutjärn..
Då pannan är för underförbränning så vinner du inte direkt så mycket askutrymme pga att rökkanalen ändå täpps igen av aska..
En undermatad brännare behöver inte lika mycket rengöring som en framåtbrinnande (inte GE kanske som har askskruv) sen har en undermatad ca 7-10% bättre årsverkningsgrad pga mindre luftgenomströmning....
Ja det är pannan som är den värmeupptagande ytan o brännaren står för effekten, Men det är inte effektivt att köra med låg effekt i en panna märkt för hög effekt.. Detta har vi diskuterat tidigare tror jag men då va du den andra profilen..