Innegivare eller utegivare??

Cav
Gallringsobjekt

Innegivare eller utegivare??

Inlägg av Cav »

Hej,

Jag har idagsläget en värmereglering som går på utetemperaturen och tycker att den är lite trög vid väderomslag samt att den inte sänker vid ev. tillskottsvärme som vid stora skaror runt middagsbordet etc..

Vad är att föredra? Innegivare eller utegivare?

Hittade denna på blocket...

Vad tror ni?
http://www.blocket.se/vi/10622900.htm?ca=4_s

Mvh Daniel
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)

Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Termomatic cbj funkar mycket bra... :D

En kompis hade en likadan shuntstyrning som du har nu med utegivare men fick den inte att funka riktigt som han ville, Både som du skriver om det va mycket folk el solinstrålning så fattade den inte att den skulle sänka..
Funkade inte heller riktigt som han ville då det va runt 0° o blåsigt, Antingen fick man shunta på manuellt el så blev det för varmt inne om man höjde kurvan o det blev kallt ute..

Iaf så pajade den i höstat så nu kör han en termomatic cbj med innegivare i hallen (mellan kök/v-rum) utan solinstrålning o han är nu mycket nöjd.. Vilket jag oxå är.. :wink: :D

Rinkabyrör tar 1985:- för den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Där har du en guld grej, den diffar ca 0,5 grad hemma hos mig.

Kan ju inte garantera att det blir så hemma hos dig då det är lite petigt med givarplasering och lite hur tätt huset är.

Har dock inte märkt av någon dirket besparing.
deleted
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Termomatic cbj funkar mycket bra... :D
Rinkabyrör tar 1985:- för den..
Köp den hos Rinkaby som André skriver så får du garanti också, tveksamt att du får det på köp via Blocket....

Tillkommer 128:- i frakt och exp. avgift vid förskottsbetalning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

*tummenupp* :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

Perfekt!
Då blir det en sån när jag sätter in vedkaminen..
Antar att det blir bättre än att köra med utegivare då.. =)
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)

Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Cav skrev:Perfekt!
Om du inte vill ha två värmekällor förstås.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Cav om du vill nattsänka så kan du kolla på automix 20.
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=30

Kostar iofs någon hundring mer än cbj`n. 2.450 kronor
http://www.vvs-butiken.nu/reglercentraler.htm
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
S3
Gallringsobjekt

Inlägg av S3 »

Cav skrev:Perfekt!
Tycker du ska tänka igenom det lite mer Cav.
Rumsgivare brasspis och flervåningshus går inte riktigt ihop.
HAr själv en automix 20 som fungerar mycket bra, problemet är bara att när jag eldar i kaminen stänger givetvis shunten och det blir kallt i källare och i ytterrummen på övervåningen.
Jag har sökt med ljus & lyckta efter en reglercentral som man med ett enkelt handhavande på rumsgivaren ställer om från rumsgivare till utegivare när man ska elda.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Montera innegivaren i KALLASTE rummet och öppna radiatorventilen där fullt, då kommer regleren att mata ut nog mycket värme för att det rummet ska vara behagligt.

Därefter så ställer du ner termostaterna på elementn i de andra rummen på önskad rumstemperatur.... om du då eldar i kaminen så kommer det rummet och angränsande rum som värms från kaminen att strypa igen elementtermostaterna men regleren kommer fortfarande att mata ut nog varmt vatten för resten av huset!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Andreas Hansson skrev:Cav om du vill nattsänka så kan du kolla på automix 20.
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=30

Kostar iofs någon hundring mer än cbj`n. 2.450 kronor
http://www.vvs-butiken.nu/reglercentraler.htm
Du kan köpa den från Lundbergs värme för 2250:- OBS! inkl. frakt
http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmereglering.htm
S3
Gallringsobjekt

Inlägg av S3 »

joeri91942 skrev:Montera innegivaren i KALLASTE rummet och öppna radiatorventilen där fullt, då kommer regleren att mata ut nog mycket värme för att det rummet ska vara behagligt.

Därefter så ställer du ner termostaterna på elementn i de andra rummen på önskad rumstemperatur.... om du då eldar i kaminen så kommer det rummet och angränsande rum som värms från kaminen att strypa igen elementtermostaterna men regleren kommer fortfarande att mata ut nog varmt vatten för resten av huset!

/Jörgen
Monterar du rumsgivaren i kallaste rummet dvs i källaren så är det meningslöst att ha rumsgivare alls, då känner den inte av solinstrålning m.m.
Rumsgivare fungerar bäst på hus med öppen planlösning och ungefär lika värmebehov i samtliga rum,.
Cav har två våningar på sitt hus, vet iofs inte om den ena våningen är källare, men om den är det så fungerar en utegivare bättre.
Är det däremot två våningar ovan mark så fungerar det bra som joeri91942 skrev
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

S3... om man monterar givaren i "varmaste" rummet som du vill så kommer det att bli förbaskat kallt i dom kalla rummen när solen/kaminen går igång!

Givaren ska ta hand om att justera husets totala energibehov, varje rum håller sen temperaturen med termostaten på elementet.

Kombination inne & utegivare är ännu bättre (om man har en hyfsat bra reglering) då kommer snabba temperaturomslag att påverka baskurvan i reglercentralen så att den reagerar snabbare på ändringen. Annars blir det lite svaj inne när temperaturen ändras 10-15 grader på nån timme, vilket det har gjort ett par gånger i år!

Hos mig ligger tempen mellan 20,5 och 21,4 i mätrummet (övervåning, 2*yttervägg och yttertak), övriga rum på övervåningen svajar ca 2-3 grader (har en toalett uppe utan termostat på elementet därav det stora spannet).

Entreplan ligger mellan 19-21 grader (vill ha lite svalare där) med undantag för vardagsrummet som trots helt stängda element ändå kliver upp mot 24 ibland!

Det enda jag har problem med i källaren! Är det kallt ute så är den trevlig men när det går upp mot nollan så räcker inte elementvattnet till där.... Måste dra om så att källaren får en helt egen radiatorslinga med blandningsventil/dykgivare så att jag kan ställa konstant framtemperatur till dom elementen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
S3
Gallringsobjekt

Inlägg av S3 »

Hmm var skrev jag att givaren ska monteras i varmaste rummet?

Och föresten så går det bra det med, säg att du har ett rum som konstant ligger 2 grader högre än övriga rum, och det rummet har bra övriga förutsättningar för givarplacering ja då är det bara att höja rumsgivaren till 23 grader och då blir det 21 på övriga rum.
Kwc
Fröträd

Kolla

Inlägg av Kwc »

det finns regeringar som kombinerar ute/inne-givare det tror jag blir bäst.
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Skriv svar