hur ofta har sotaren rätt att komma per år?när man eldar med

Camaro 70
Frö

hur ofta har sotaren rätt att komma per år?när man eldar med

Inlägg av Camaro 70 »

har hört att det ska vara 1gång per år, men min kommer då tvågånger per år..

är det nån skillnad på kommunerna?
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

yes det är individuellt från kommun till kommun..
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Dessutom bestämmer du ju hur ofta du vill ha sotat, givetvis måste du minst sota det antal ggr som kommunen föreskriver. Men om du vill sota en gång i månaden så tror jag visserligen att sotaren tycker du är knasig men om du betalar för det så gör han det säkert.
Jag har en föreskriven sotning varje år, men sotar två ggr, en gång i september-oktober och en gång i mars-april.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Enligt min sotare är föreskrifterna på hur många sotningar beroende på årsmedeltempen, Över +5° 1 sotning/år o under 2 ggr/år med pellets eldning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

André skrev:Enligt min sotare är föreskrifterna på hur många sotningar beroende på årsmedeltempen, Över +5° 1 sotning/år o under 2 ggr/år med pellets eldning..
Har hört detsamma från denna del av Sverige. Sotaren ville komma 2 ggr till min farsa. Genom att säga att det inte bara blir pellets utan även en stor del elpatron nu när elen är så billig (och pelletsen dyr) :P , så räckte det med 1 gång/år.

Så det känns lite förhandlingsbart...dock givetvis dumt att äventyra säkerheten...
/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Här är det 2ggr år , men man kan tydligen gå nån kurs som Räddningsverket håller i, då kan man få sota själv, men samtidigt tar man över ansvaret också. Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Paddington skrev:
Så det känns lite förhandlingsbart...dock givetvis dumt att äventyra säkerheten...
/P
Är brännaren bara rätt justerad/går som den ska så räcker det med 1 gång/år..

På nolia mässan va både pelletstillverkarna/brännartillverkarna eniga om att det ska räcka med att sota skorsten 1 gång/år i hela landet..
Kan ju bara se till mej själv, Jag måste sota 2 ggr/år o kompisen som förbrukar 2,5 ggr mer än jag har oxå 2 ggr/år..
Sotarmästaren sa åt mej att det spelade ingen roll om jag hade kört 50 kg pellets sen senaste sotningen el 5 ton det skulle ändå sotas, Om inte så kunde han ge mej eldningsförbud om jag ville sa han.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

läs Andreas.H:s LÄNK antar att allt står där
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Paddington skrev:
/P
Är brännaren bara rätt justerad/går som den ska så räcker det med 1 gång/år..

På nolia mässan va både pelletstillverkarna/brännartillverkarna eniga om att det ska räcka med att sota skorsten 1 gång/år i hela landet..
Kan ju bara se till mej själv, Jag måste sota 2 ggr/år o kompisen som förbrukar 2,5 ggr mer än jag har oxå 2 ggr/år..
Sotarmästaren sa åt mej att det spelade ingen roll om jag hade kört 50 kg pellets sen senaste sotningen el 5 ton det skulle ändå sotas, Om inte så kunde han ge mej eldningsförbud om jag ville sa han.. :shock:
Det var en mycket dum och opartisk sotarmästare.
Det är så att räddningsverket ger förslagen på sotnings intervallerna,sedan är det som spliffan skriver.Att det är Räddningsnämnden i kommunen som fastslår fristerna,samt taxan för rengöringen eller sotningen.

Vad tillverkana säger på mässor är mindre intressant när lagarnas långa armar styr vissa regler i vårat avlånga land.
Men visst jag håller med, en rätt installerad och skött anläggning borde det räcka med sotning en gång/år.

Ved Profilen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Även om jag monterade en massa m2 solfångare gällde 2 ggr/år o att man körde elpatron tror han inte man gör sa han..
Men det beror på om han just har tittat i flaskan vad man får för svar.. :roll:

Ser man över landet så verkar då inte sotarna följa SRV´s rekomendationer, Det står ju i länken som Andreas länkade till att sotning 1 gång/år kan tillämpas då årsmedeltemperaturen är över +5° vilket då skulle gälla nästan från dalälven o söderut..
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

I detta avreglerade Sverige så borde det nog var dags att konkurrens utsätta dessa enväldiga härskare :x
CTC Ecoflex, Dragbegränsare KW 012, 6m flexskruv, 10m 110mm slang i skorsten, bulkförråd kommer!, keddyinsats i murspis, värmer 184kvm 1800tals hus
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Man får väl hoppas att sotarna följer vad lokala räddningstjänst "kommun" har beslutat.

Söker man på sotning eller sotningsfrister på sin kommuns hemsida så brukar man finna nått protokoll på vad dom har beslutat.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
kurre_44
Stor entusiast!

Hufr många kan sota sin panna.

Inlägg av kurre_44 »

Jag kan hålla med om att ut brandskyddssynpunkt på en pelletseldad anläggningn som är rätt justerad räcker det säkert med sotning av skorstenspipan en gång per år på de flesta anläggningarna.
Därimot behöver pannans rökgastuber och rökgasvägar sotas betydligt oftare ( helst var 4:e vecka ) eller varför inte ännu oftare.

Jag utgår från att alla i detta forum sköter sin anlägging beträffande sotning på ett bra sätt då detta påverkar pannans verkningsgrad minst lika mycket som en rätt trimmad brännare.

Tyvärr finns det säkert 10.000 tals anläggningar där användaren inte ägnar sig särskilt mycket åt sin anläggning mellan sotarens besök.

Därför tycker jag det är ett utmärkt alternativ för de som vill och kan att för sköta rengörning och sotning själva.
Sedan kunde sotaren gått sota oftare hos resten av pelletseldare utan intresse för skötsel.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Bra Kurre_44 att du påpekade att pipan borde det räcka med 1 gång/år, Pannan bör därimot sotas i sin helhet (Eldstad, Tuber, Brännare o ev rökrör) då rökgastempen stigit 40-50° för att hålla bra verkningsgrad..

Det finns säkert dom som aldrig sotar pannan utan bara tömmer asklådan, Sotaren får sköta all sotning..
Skriv svar