Kondens, dåligt drag, rök, tjära och sot

Skriv svar
Cohiba
Prima virke

Kondens, dåligt drag, rök, tjära och sot

Inlägg av Cohiba »

Hej hopp

Ha tålamod med en nybörjare.

Min pelletsinstallationen sparar pengar men medför problem.

Efter att brännaren gått fint i två månader stannade den plötsligt pga för höga temperaturer i fallröret. Rensade ur, och borstade med stålborste och fick det att fungera under några dagar tills den stannade igen. Samma procedur igen några gånger tills nu i helgen när brännarer bara gick i ca 10 minuter efter rengöring innan den stannade igen. Hela tiden alltså beroende på att bakbrandsskyddet i fallröret löste ut pga för hög temperatur.

Pinnade upp på taket och kollade ner i skorstenen och kunde konstatera att det var tämligen fullt av en kletig tjärig massa längst upp. Det är ett syrafast rör hela vägen. Ringde sotaren som kom och sotade ur.

Att den stannat berodde alltså på att draget blivit alldeles för dåligt. Det har alltså kondenserat i röret och satt igen det. Sotaren rekommenderade en dragregulator för att göra röken lite torrare vilket ju låter rimligt.

Det som gör mig lite fundersam är det faktum att vi har haft lite rökpuffar, ganska mycket sot i pannrummet och röklukt i källaren även med nysotad panna vilket ju tyder på att draget faktiskt inte är så bra även när röret är nysotat. Är det inte då dumt att sätta dit en dragregulator? Den kan väl aldrig öka draget i pipan utan bara jämna ut det? Vad kan man göra för att öka draget, och framförallt, hur skall man överhuvudtaget få tag i en hantverkare som är villig att göra jobbet? Vi vill bara i yttersta nödfall använda dem som installerade brännaren? Apropå det, har installatören något generellt ansvar för att avråda från installation om exempelvis skortstenen är för dålig? Detta var en Pellsamcertifierad firma.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är helt korrekt att en dragbegränsare kan bara minska draget när det blir för stort, om det är så att du har för dåligt drag så kan man sätta in en rökgasfläkt.

Men du bör först kolla upp att det verkligen är draget som är dåligt, du bör kanske ta upp det med din installatör för att höra vad dom har att säga om saken, brännaren kanske behöver justeras.

Givetvis ska installatören avråda om han anser att det inte är lämpligt att installera en pelletsbrännare oavsett vad han har för skyldigheter, men nu ska ju också sägas att det är inte säkert att installatören har någon aning om att din skorsten inte funkar så bra med pelletsbrännare, det är inte alltid så lätt att avgöra på kort tid.

Hur lång skorsten har du, och vad är det för diameter på röret ?

Det är ju lite skumt om brännaren funkat klockrent i 2 månader och efter sotning efter konstens alla regler så borde den ju i alla fall gå 2 månader till.

Det kan ju vara en så enkel sak som att öka fläkten på brännaren.
exempelvis
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
bridge
Ungskog

Inlägg av bridge »

För att dragbegränsaren skall göra någon nytta krävs att det finns lite drag innan, annars kommer den aldrig att öppna. Om du tar bort en sotningslucka, kan du känna att det finns något drag då? eller om du tar lite aska och släpper i öppningen, sugs den in i pannan?

Normalt är röken från pellets pannan så bra att den bukar torka ur gammal tjära som finns sedan vedeldning. Det låter som om din förbränning inte är optimal om du nu har tjära i skorstenen, eller kan den ha varit sedan tidigare?

Har du ett litet sug i pannan (när den är nysotad), både vid brännaren och vid sotluckan bakom pannan kan du ha problem med dåligförbränning, som ger tjäran. Kan du komma åt att se rökgaserna? via någon lucka? dessa skall inte ha någon nämnvärd lukt och vara osynliga.

Hoppas problemet löser sig.
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Tjära och sot ska inte komma ut i skorsten i sån omfattning att det täpper till om brännaren är rätt justerad.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Cohiba
Prima virke

Inlägg av Cohiba »

Innan jag körde igång bränanren igår kväll så skruvade jag bort sotluckan efter pannan och kollade om där fanns något drag genom att elda lite papper i röret. Whoooooshh var väl ljudet som närmast beskrev händelseförloppet. Samma sak hände när jag upprepade försöket vid utsuget inne i pannan. Draget med nysotad pipa verkar alltså ändå inte vara problemet. Så jag körde igång brännaren och höjde fläkten två steg och den har gått problemfritt under natten.

Hur skall man då komma tillrätta med kondenseringen? Installatören (den pellsamcertifierade ni vet) har självfallet gjort en rökgasanalys vid installationen. De inställningar han gjorde då medförde att pannan stannade efter ett par timmar pga för låga fläktvärden så jag har hela tiden kört med några snäpp högre fläktvärden än den som rökgasanalysen gav. Med installatörens inställningar var rökgastemperaturen 150°. Övriga värden kändes som de var på den snåla sidan på något sätt med låga O2 och Lambdavärden.
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Cohiba skrev: Hur skall man då komma tillrätta med kondenseringen?
Vi hade problem tidigare. Först trimmades pannan om så att den gav lite högre rökgastemperatur och alla retareder plockades bort. Det hjälpte lite. Men när sedan dragluckan trimmades rätt så att den verkligen öppnade när skorstenen var varm så försvann problemet. Luckan öppnar nästan fullt när pannan går, visserligen blir rökgaserna mycket kallare men de blir oxå mycket torrare. Sedan är luckan även lite öppen när pannan inte går. Den är öppen ca 30-60 minuter efter pannan slocknat medan skorstenen är varm och ventilerar kanalen. Så jag tror att en draglucka är lösningen. Och sitter det ett späll i rörkröret så öppna det så att det blir ännu bättre drag genom luckan.

Nu var det iof på oljeeldartiden vi hade problem men jag tror det är sak samma med pellets. Nu sitter alla retarderna i men fortfarande inget problem med kondens.

Lycka till
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Cohiba
Prima virke

Inlägg av Cohiba »

OK, tack. Får försöka får tag på någon som kan installera en dragregulator då. Hur fan skall man få tag på någon sådan i dessa tider när de inte ens är intresserad av att lämna en offert för en bergvärme/pelletspannesinstallation. Någon som kan rekommendera någon i norra Stockholmsområdet?
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

En tanke ..har du tillluft till pannrummet
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Cohiba
Prima virke

Inlägg av Cohiba »

Jodå. En jätteventil som står helt öppen.
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Cohiba skrev:Jodå. En jätteventil som står helt öppen.
En tumregel jag har hört är att tilluftskanalen ska vara minst lika stor som diametern på rökröret. Fick bannor av sotarn för att jag hade tejpat för delar av inluftsventilen då jag tyckte det drog så in i rackarn.

När jag fick pannan installerad så ingick draglucka i alla offerter vad jag kommer ihåg.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Cohiba
Prima virke

Inlägg av Cohiba »

Barsk skrev: När jag fick pannan installerad så ingick draglucka i alla offerter vad jag kommer ihåg.
I wish.

I Stockholm får man vara glad att man överhuvudtaget anses värdig att få en offert från de synnerligen upptagna rörkrökarna.
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Skriv svar