Skärpning tillverkare

Skriv svar
leifa.k
Energiprofet!

Skärpning tillverkare

Inlägg av leifa.k »

Tycker att det är konstigt att pelletsbrännartillverkarna inte kan automatisera sina brännare fullt ut så folk slipper en massa bekymmer.... Det finns ju havrebrännare som mäter med både lambdasond, tempmätning av rökgaser och därigenom optimerar förbränning och skydd för pipan! Är dom fega, saknar kunskap, för dyrt eller vad? Vad jag sett så är inte dessa havrebrännare oskäligt dyra. I dag med alla dessa möjligheter som finns med datoriserad styrning osv. så behöver man inte veta ett dugg om förbränningen, det är bara att sätta upp vissa parametrar som vem som helst som kan styr och reglerteknik har att gå efter så ska dom kunna fixa det! MAN BEHÖVER INTE VETA ETT SKIT OM FASTBRÄNSLEFÖRBRÄNNING för att få till det så länge man kan styret! Det är en helt annan sak om det "jävlas" då måste man bistå styr och reglerteknisterna! Jag menar att de måste i princip ha lika bra förutsättningar att få till det som oljebrännartillverkarna haft det!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kan helt hålla med om dina argumenter men så länge att "SverigeBrännaren" kan säljas enkom för att den är billig kommer det inte att vara lönt att göra en high-end brännare tyvärr.

Jag jobbar åt ett firma som utvecklar en del elektronik åt Janfire och det är tydligen många som tycker att Janfire är bra men dyrt! Om jag inte missminner mig ligger en NH-brännare kring 27K och detta verkar vara ett problem, en lambda-sond är inte billig, interfacen kostar en del också och detta ska såklart läggas ovanpå dessa 27K.

Sedan är det ytterligare ett problem: monteringen av lambdasonden! Att du och jag vet exakt hur den ska monteras för att mäta rätt betyder inte att alla gör det. Detta vill i sin tur betyda att en del kommer att klanta sig kapitalt ("men det var det enda ställe det var plats åt lamdan!" när den sitter efter dragluckan) och sprida dåligt rykte kring sig fastän de själv har åstadkommit problemet.

Vissa montörer är väl inte heller så insatta (gäller tydligen alla märken) och detta kommer att öka priset på lambda-tillbehöret ytterligare, man måste helt enkelt räkna in idiot-grejorna som en kunnig får åtgärda i totalpriset.

Jag har inte heller hört om en oljebrännare med lambda till vanlig villa, detta då de har så uniform bränsle att det knappast behövs.

Hade det varit möjligt att mäta ett förbränningsvärde (lambda typ) direkt i brännaren hade det nog varit en annan sak men att byta oljebrännaren mot en pelletsbrännare är ju inte så svårt, att montera lambdasonden rätt är betydligt mer tankekrävande.

På min panna finns det ett lite hål (ø4mm kanske) i övergången mellan panna och rökkanal, jag antar att det är till att mäta temp. + rökgasvärden och det är OK men skulle jag montera en lambdasond innan detta hål för att få rätt värden måste jag gå in i pannan, hålet sitter 3 cm över toppen av pannan.

Så för att göra rätt med lambdasond MÅSTE MAN VETA MYCKET men när den väl är monterat rätt är det rätt: tuta och kör, så länge det är pellets och ström har man värme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Icecap skrev: Så för att göra rätt med lambdasond MÅSTE MAN VETA MYCKET men när den väl är monterat rätt är det rätt: tuta och kör, så länge det är pellets och ström har man värme.
Tjena Icecap.

Ett sätt att hantera prisnivån är förstås att erbjuda labmdasonden som tillbehör. Då får man mest nöjda användare.

Hur ska lambdasonden förresten monteras för att sitta rätt? Jag har en Biomatic 20+, så var ska den sitta där? Det går ju att sätta den där tuberna mynnar ut strax före rökröret? Räcker det eller vad är det för kriterier som gäller?

Kan man köpa en lambdasond, sätta ihop lite PC-programvara och få en extern givare som talar om hur förbränningen går?
Det skulle vara intressant som första steg. Sen vill man ju förstås direktkoppla det till inställningarna, men som första steg för min del vore jag glad om jag kunde trimma pannan optimalt manuellt.

Jag förstår att vitsen är att realtidsstyra brännaren kontinuerligt, men som sagt som ett första steg...

Vad kan en labmdasond och programvara kosta? Eller kan man programmera själv (jag är programmerare sen sisådär 18 år).
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Icecap skrev: Om jag inte missminner mig ligger en NH-brännare kring 27K och detta verkar vara ett problem, en lambda-sond är inte billig, interfacen kostar en del också och detta ska såklart läggas ovanpå dessa 27K.
Gav 24.5 för min, men Skekraft är oftast lite billigare på grejjerna än söderut har jag sett....Flexen ligger på 19k.

Annars en lösning borde kunna vara att ha olika versioner. Vill man ha den enklare modellen eller en exklusivare med mer grejjer lite dyrare.

Men det kan iofs vara för dyrt för exvis Janfire att handha 2 versioner på det sätter också, och då kanske inte värt det eftersom det drabbar konsumenterna på ett eller annat vis. Själv skulle jag nog efterlysa Möjligheten att ha dyrare funktioner på sin brännare. Valmöjligheter är bra :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det verkar vara få av brännartillverkarna som är intresserade av något vidareutveckling av brännarna förrutom askskrapor som verkar vara inne nu.

Anledningen är nog att så länge det går att kränga alla brännare dom tillverkar så finns det ingen anledning att lägga massor med utveckling på nya saker.

Om nu pelletsbpriset stiger ännu mera så att det blir färre som köper pelletsbrännare så kanske det händer mera för då blir det svårare att sälja brännare och det krävs kanske lite mera för att folk ska köpa dom.

Och även som Icecap sa så är dom nog försiktiga med att sälja sådant som kan ställa till det för dom själva (amatörinstallatörer som jag ;o), tyvärr så är ju folk sådana att om dom installerar något själv och allt går åt helvete så är det ju alltid tillverkarens fel aldrig dom själva som har klantat sig, så jag har viss förståelse för det.

Men jag tycker att det borde vara flera som säljer kompletta lösningar, så att man köper både panna och brännare av samma tillverkare, är det riktigt konstruerat då så blir det ju inte fel, och om tillverkaren då kan påvisa att om du köper "vår" panna och brännare så höjer du verkningsgraden x % jämfört med blablabla så borde ju detta vara ett bra försälningsargument.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart kan man ju undra varför en pelletspanna är dyrare än en spannmålspanna med lamdastyrning.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Barsk: jag har ingen aning om hur en Biomatic ser ut men lambdasonden ska generellt sitta efter pannan och innan motdragsluckan. Den ska även sitta så att motdragsluckans luft inte kan "komma åt" sonden då detta vill ge fel resultat.

En bredbandssensor kan i övrigt hittas på bilskroten, det sitter bredbandssonder i dieselbiler (bara så att ni vet det). Om det ENBART är bredbandssonder i dieselbiler vet jag inte men jag tror det.

Ha dock klart för er att det är en del mer avancerat att "kommunicera" med en bredbandssond, det är inte bara ström till värmen och sedan mäta.

Men när man väl har en sond + interface kan man mycket väl mäta hur mycket syre det finns i rökgasen, sedan får man trimma eller återkoppla till pelletsbrännarens styrning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Icecap skrev:Barsk: jag har ingen aning om hur en Biomatic ser ut men lambdasonden ska generellt sitta efter pannan och innan motdragsluckan. Den ska även sitta så att motdragsluckans luft inte kan "komma åt" sonden då detta vill ge fel resultat.

En bredbandssensor kan i övrigt hittas på bilskroten, det sitter bredbandssonder i dieselbiler (bara så att ni vet det). Om det ENBART är bredbandssonder i dieselbiler vet jag inte men jag tror det.

Ha dock klart för er att det är en del mer avancerat att "kommunicera" med en bredbandssond, det är inte bara ström till värmen och sedan mäta.

Men när man väl har en sond + interface kan man mycket väl mäta hur mycket syre det finns i rökgasen, sedan får man trimma eller återkoppla till pelletsbrännarens styrning.
Ok, tack för det. En Biomatic ser nog ut ungefär som de flesta pannor :-)
Enda skillnaden i stort är att brännaren är integrerad och anpassad för pannan.

Hmm, dieselbilar! Skrot! :P :P

Hur vet man hur interfacekortet ser ut, är det den som lambdan är pluggad i när den sitter monterad i bilen tro?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar