förvärme

Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!

förvärme

Inlägg av Martin Sköld »

på bilar förekommer förvärme på inluften, går inte det att ha på en panna?
typ dra in luft via murstocken i rör närliggande rökkanalen o dra nytta av den spillvärmen?

om inluften värms upp till 150 grader så tjänar man ju 150 grader?
bara rökgasen blir varmare så lär det ju bli självdrag, om än inte lika mycket kanske. man kanske bör driva på inluften med en rejäl fläkt, så det inte väljer att ta luft från pelletskanalen..

-spånar vilt-
finns iden redan, eller går det inte att genomföra?
har man järnkärna i murstocken, kan man väl i teorin släppa ut kall rök?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Troligen ingen bra idé ..man hadde förvärme på bilar förr när det fanns risk att förgasaren kunde frysa och nu för tiden har man gärna kylare för att man får bättre förbränning med kyld luft i och med att kall luft bär mer syre.

Rätta mig gärna om jag har fel :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Jo det är för att förgasaren inte skall isa igen. Sen ger det också bättre bränsleekonomi genom att bränslet fördelar sig bättre i luften när den är varm. Därför brukar insug med förgasare vara monterat på avgasgrenröret. Fast för max effekt så är det kallast möjligt som gäller.

Men jag tror tyvärr inte det går att överföra på en pelletspanna.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Många braskaminer använder ju förvärmd luft, man kör utan vid uppstart och går över till förvärmd luft när man fått upp flåset på kaminen, så det är säkert användbart.

Problemet med att använda en kanal i skorstenen är väl att dessa är konstruerade så att luften "vill" gå på andra hållet så att säga.

Sen tror jag inte skillnaden är så står i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Risken är att rökgaserna kyls för mycket och att storstenen inte håller så länge pga frätande kondens. Det fanns en "Braskaminen Hugo för ca 20 års sedan som hade en sådon skorstenskonstruktionend plåt mellan rökgas och inluft. Den höll inte så länge.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Draken
Prima virke

Inlägg av Draken »

Förvärmning av förbränningsluften gynnar alltid verkningsgraden i en brännare/ kamin. KMP px21 (och kanske flera brännare) har viss förvärmning av luften innanför kåpan.
Men jag tror varken elektroniken eller fläkten är konstruerade för temperaturer över 40 grader....
Man kan få go värme i pannrummet om rökröret mellan panna och skorsten är oisolerad.
Däremot i förbränningsmotorer så vill man få in luft med hög densitet i cylindern, som har begränsad volym. Därför är det lämpligt att kyla luften.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
bridge
Ungskog

Inlägg av bridge »

Om vi gör antagandet att skorstenen håller. X kg bränsle kräver Y kg luft. Om vi förvärmer luften till 150 grader istället för 20 grader ökar luftens volym (snabb uträkning ger 44% större volym)och vi kommer att behöva större fläkt och större konvektionsytor inne i pannan för att kunna ta upp energin till vatten sidan så att inte rökgastemperaturen stiger.

Grunderna i förbränning är att en stor del av flammans energi åtgår till att förgasa pelletsen (det är gaserna som brinner, inte pelletsen). Om bränslet har lågt energi innehåll räcker inte energin till förgasningen och flamman slocknar, då behövs förvärmning.

Skall man utnyttja energin effektivare föreslår jag en slinga med returen från radiatorerna som monteras i skorstenen (om man inte är rädd om skorstenen förståss) Det kallas EKO- paket på större pannor (ekonomiser).
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

notti skrev:Troligen ingen bra idé ..man hadde förvärme på bilar förr när det fanns risk att förgasaren kunde frysa och nu för tiden har man gärna kylare för att man får bättre förbränning med kyld luft i och med att kall luft bär mer syre.

Rätta mig gärna om jag har fel :roll:
Man kyler luften till bilar nu för att kall luft expanderar mera .... det ger att bilmotorn för större effekt ....

Å det var väl iof typ det som draken skrev...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Karruselll och gungeligungor ,, om man skulle förvärma med rökgaserna skulle dessa behövas ha ännu högre temperatur för att hålla sig tillräckligt varma...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

bridge skrev:Om vi gör antagandet att skorstenen håller. X kg bränsle kräver Y kg luft. Om vi förvärmer luften till 150 grader istället för 20 grader ökar luftens volym (snabb uträkning ger 44% större volym)och vi kommer att behöva större fläkt och större konvektionsytor inne i pannan för att kunna ta upp energin till vatten sidan så att inte rökgastemperaturen stiger.

Grunderna i förbränning är att en stor del av flammans energi åtgår till att förgasa pelletsen (det är gaserna som brinner, inte pelletsen). Om bränslet har lågt energi innehåll räcker inte energin till förgasningen och flamman slocknar, då behövs förvärmning.

Skall man utnyttja energin effektivare föreslår jag en slinga med returen från radiatorerna som monteras i skorstenen (om man inte är rädd om skorstenen förståss) Det kallas EKO- paket på större pannor (ekonomiser).
Kan du knappa fram å visa formeln för hur mycket volymen ökar för varje grad varmare luft blir :wink:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
bridge
Ungskog

Inlägg av bridge »

PV=mRt är allmänna gaslagen. P, m och R är konstant och därför blir det:
V1/t1=V2/t2 flyttar vi om detta blir det V2=V1*t2/t1

Vi tar ett exempel: Vilken volym har 1liter 20 gradig luft (293 kelvin) om man höjer till 150 grader(423 kelvin)? 1*423/293=1,44 , dvs 44% större volym.

Hoppas det är till nytta.
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Min syn på det hela är att jag tycker det är hälsosamt att spåna vilt och sedan lägga ut det till allmänheten. Murstocken skall man vara rädd om, ena sidan blir varm och expanderar och andra sidan blir jättekall om den används som förbränningsluftkanal,särskilt under vintern. Blir det inte onödigt stora spänningar i murstocken då? Sänker du inte rökgastempen alltför mycket då så du får syrautfällningar? När man ser kondensutfällningen med ögat så har det redan pågått en tid om man tittar microskopiskt. ( jag vet att man tittar med ögat i microscopet oxo :wink: ) Sedan har vi ju luftens syreinnehåll vid olika temperaturer som i sig påverkar förbränningen, men sen har vi ytterligare en aspekt, det är att luftens tröghet förändras med temperaturen, vid vissa temperaturer så kan den liknas vid sirap och det medför att luften blandar sig dåligt med förbränningen med sämre förbränningsresultat som följd. Man brukar som sagts tidigare bara förvärma primärluften, ev. sek. luften och "trycka ned värmen" till primärdelen om bränslet är för fuktigt, tertiär och kvartär brukar vara rumstempererat. När det gäller pelletsbrännare så tycker jag att det ser ut som majoriteten bara har primärluft, endast någon enstaka har sek.luftregister också, vad det nu är värt eftersom det inte går att relera i förhållande till primären, så att förvärma förbränningsluften med det torra bränslet som pellets är och därigenom få för hög förbränningstemp med eventuellt högre emissioner (utsläpp) verkar förkastligt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

bridge skrev:PV=mRt är allmänna gaslagen. P, m och R är konstant och därför blir det:
V1/t1=V2/t2 flyttar vi om detta blir det V2=V1*t2/t1

Vi tar ett exempel: Vilken volym har 1liter 20 gradig luft (293 kelvin) om man höjer till 150 grader(423 kelvin)? 1*423/293=1,44 , dvs 44% större volym.

Hoppas det är till nytta.
Kanon bra ....
PS. jag hittade faktiskt på den i min formelsamling nu efter det att jag läste ditt inlägg ,,, måste ha varit blind ... DS.

FUNDERING Detta måste väl även visa tex att luften blir 44% lättare oxå per volymenhet förutsatt att inte trycket har ökats ... ELLER?? :?:
Med samma temperaturförändring....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Oj gött med respons på tråden iaf :D
sitter på lånad dator så jag hinner inte följa upp tråden just nu.

angående förvärme på bilar, så är det ju inte meningen att motorn ska bli så varm som möjligt.. men en panna får ju gärna ta vara på så mycket av värmen som möjligt.

syrabildningen elimineras väl av en rostfri insats i murstocken?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Skriv svar