Externt larm från brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Följ INTE Mickes rekomendation i i förra inlägget, det kommer INTE ut 2 kablar från brännaren som larmutgång!!! och koppla INTE in lampan som han skrev.....den kommer ALDRIG ATT LYSA.
Det är väl klart som fan att det inte kommer att lysa om det bara är en kabel ut från brännaren, då får han ju problem att koppla in det som jag beskrev det :lol:

Det var ju därför jag sa till honom att läsa i instruktionerna istället, men där verkar dom ju inte vara så hjälpsamma.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Larmutgången är fast, dvs fasen ligger fast ut på grå tråd tills man gör brännaren strömlös.
OBSERVERA DET ÄR FASEN 220V!!!! SOM AKTIVERAS
I GRÅ TRÅD VID LARM!!!!!!! Känns som att man inte ska belasta den direkt med lampa eller dylikt, andvänd ett mellanrelä.
Har ni provmätt?

Min gamla brännare har en larmutgång från ett relä på kretskortet och enligt elschemat är det 230V AC med belastning max 1Amp (W=U*I, 230=230*1).

Vanligt är att man kopplar in en liten signallampa

----O----|

Men detta är min gamla brännare hur de nya är konstruerade vet jag inte men jag kan inte tänka mig att VB har ändrat denna funktion, men kolla elschemat sida 6. Vid en av bilderna på kontakten.

Och som vanligt gäller elsäkerhets bestämmelserna.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Patrik Danielsson skrev:NEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJ!!!!
Följ INTE Mickes rekomendation i i förra inlägget, det kommer INTE ut 2 kablar från brännaren som larmutgång!!! och koppla INTE in lampan som han skrev.....den kommer ALDRIG ATT LYSA.
Jag drog ihop ett kopplingsschem (PDF format) för både larmindikering via lampa och för mobiltelefon, TITTA på det innan ni gör nåt mer!!.
MEN NI MÅSTE HA LITE KUNSKAP OM VAD NI GER ER IN PÅ, 230 V=FARLIGT!!!! (iofs inte ens tillåtet att göra detta själv), ni kan få schemat mailat eller om nån har nån god ide om var jag kan lägga det här på forumet någonstans alt en filserver.

Mvh
Patrik
Skickade ett PM till dig i förra veckan och tar gärna ett ex av ditt kopplingsschema... :P
Jag har tyvärr ingen hemsida annars hade det ju varit perfekt att fått ladda upp...

/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Peter_Pellets
Späd planta

Inlägg av Peter_Pellets »

Jag har byggt vidare på idén med att styra en gammal Nokia via inlödda kablar. Jag har tagit ut kablar från tre knappar i stället för en (C, Meny och nedåtpil). Dessa styrs från tre reläer som i sin tur styrs med en PIC microkontroller. Jag har förprogrammerat 8 meddelanden som skickas i väg som SMS. Egentligen är det fyra larm för Brännare, El, Pellets och Temperatur. Om larmen försvinner/återställs skickas ett nytt SMS som meddelar att larmet är återställt, därav 8 meddelanden. Det finns en del logik inbyggd i koden för kontrollern så att samtliga larm kan hanteras även om de uppkommer under tiden ett larm är under sändning. Allt är inbyggt i en låda som förutom on/off och resetknapp även har lysdioder för nätdrift, batteridrift samt en för varje larm. Larmdioderna ger en enkel-blink vid aktivt larm och en dubbel-blink om larmåterställnings-SMS skickats iväg. Inga larm skickas om man använder Reset-knappen på fronten.

Vad gäller Brännarlarmet så använder jag den grå kabeln från brännaren samt nolla och har anslutit dessa till ett 230V-relä som ger en slutning till larmsändaren vid larm. Kablarna har anslutits till en vanlig förlängningskabelhona. Reläet har jag monterat in i ett slaktat batterieliminatorskal. Genom detta är det enkelt att bryta kretsen om man så skulle vilja. Samma metod kan man använda för ett elavbrottslarm men då måste man ha ett relä med växlande kontakter eftersom det normalt är draget när nätspänning finns.

Pelletslarmet utgår från IR-dioder som sitter mitt emot varandra. När pelletsen mellan dioderna försvinner sluts ett relä som i sin tur aktiverar larmsändaren. Det visade sig dock att kretsen inte var riktigt pålitlig - det var svårt att få till en vettig hysteres med den lösning jag valt. Har därför gått över till en vanligt ljuskänsligt motstånd och använder en ljusstark vanlig lysdiod i stället. Nu har det blivit en pålitlig funktion. Skall monteras i förrådet (300-liters) på fredag då pelletsen bör vara nere under larmnivån.

Jag har ett par schemor som jag skulle kunna maila om någon är intresserad. Dock inte för hela ihopkopplingen. Dessutom koden till microkontrollern (16F628).
Nibe City VX -97, Viking Bio -06, 300L plåtförråd, ERA shuntautomatik, draglucka
Mr. Koni
Ungskog
Kontakt:

SMS-larm

Inlägg av Mr. Koni »

Väcker lite liv i denna tråden :)

Jag har larmsignalen från brännaren kopplade via ett relä som ger signal dels till en SMS-sändare som skickar ett textmeddelande till mobilen "Driftstopp pellets, dels är den kopplad till inbrottslarmet så det står Driftstoppp pellets i knappsatsens display och knappsatssummern ljuder svagt.

SMS sändaren jag använt är denna:
Dualtech RC60SMS
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Instruktionen talar tydligt om att larmutgången är 230V.
Reläet som skickar utgången är lika som det till skruven, 16 A 240V.
Alltså fas från reläet till anslutning S3 och nolla finns ju i anslutningsdonet.

Man kan naturligtvis inte belasta utgången med 16 A eftersom reläet sitter på ett kretskort.

Hur svårt kan det vara?
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Mr. Koni
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av Mr. Koni »

Rayyan skrev:Instruktionen talar tydligt om att larmutgången är 230V.
Reläet som skickar utgången är lika som det till skruven, 16 A 240V.
Alltså fas från reläet till anslutning S3 och nolla finns ju i anslutningsdonet.

Man kan naturligtvis inte belasta utgången med 16 A eftersom reläet sitter på ett kretskort.

Hur svårt kan det vara?
Korrekt :D
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

I instruktionsboken står det tydligt att den grå larmkabeln ger 230V och max 1A. Jag har helt enkelt kopplat den (och en nolla) till en lamphållare med en röd 40W lampa. Denna sitter centralt i huset så att man ser om brännaren stannat utan att behöva gå ner i källaren och titta efter när det redan blivit kallt. Detta har fungerat utmärkt i åtta år nu och den tänds minst en gång i månaden. Oftast för att pelletsen tagit slut i miniförrådet när vi varit för slöa för att fylla på i tid.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Skriv svar