Oljad plywood
-
- Lärjunge!
Oljad plywood
Halloj
VAr och snackade lite löst om priser på grejjer jag ska ha till mitt pelletsförråd, och nån nisse började prata på om att oljad plywood var jäkligt halt och om man hade det som "golv" i pelletsförrådet så skulle man inte behöva så hög lutning på det.
Men är det inte så att även friktionen mellan pelletsen kräver att det är bra lutning ändå?
Någon som har erfarenheter av oljad plywood?
//Peter
VAr och snackade lite löst om priser på grejjer jag ska ha till mitt pelletsförråd, och nån nisse började prata på om att oljad plywood var jäkligt halt och om man hade det som "golv" i pelletsförrådet så skulle man inte behöva så hög lutning på det.
Men är det inte så att även friktionen mellan pelletsen kräver att det är bra lutning ändå?
Någon som har erfarenheter av oljad plywood?
//Peter
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Om du ser till att det lutande planet slutar med ett fall ner mot skruven (skruven försänkt) så är det en fördel med ett halt lutande plan.
Om inte skruven är försänkt så spelar det ingen roll hur halt det är eftersom pelletarna "staplar" sig på varandra uppför lutningen och det blir pelletarnas rasvinkel som i stället ska övervinnas.
En bild för att förklara:

Om inte skruven är försänkt så spelar det ingen roll hur halt det är eftersom pelletarna "staplar" sig på varandra uppför lutningen och det blir pelletarnas rasvinkel som i stället ska övervinnas.

Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
-
- Fröträd
-
- Entusiast!
Enda riktiga sättet att bygga ett bra förråd är enl. principen " rätt " ovan.zeylon skrev:Om du ser till att det lutande planet slutar med ett fall ner mot skruven (skruven försänkt) så är det en fördel med ett halt lutande plan.
Även vid ett litet förråd är det bra med en låda i botten och skruven från den utvändigt förrådet.
Vill man inte " putta " ned pelletsen måste det luta 45 gr mot lådan.
Fråga på byggaffären efter " Farmarplyfa " finns i 8 - 12 mm tjocklek.
Används i lantbruket till väggbeklädnad i djurstall. Är glashård och mycket glatt. Kostar heller inte en förmögenhet. Är ofta gul på ena sedan.
Använd den till lutande ytor och gärna 22 mm spontade golvskivor till väggar. Finns oftas i dim 2.4 x 0.6 m
Sätt dit skjutluckor över varje medmatningsöppning i rörer, samt se till att det går att komma åt bakre lagret.

Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Presslimma aluminiumplåt eller galvad bleckplåt på spånskivorna så kan du använda hur billig spånskiva som helst. Med aluminiumplåt kan du lätt såga i spånskivorna för slutlig inpassning.
Jag limmade galvad bleckplåt på pannrumsdörren för sotarn gnällde lite, tog 20 minuter att limma, klippa till och knacka in kanterna.
Jag limmade galvad bleckplåt på pannrumsdörren för sotarn gnällde lite, tog 20 minuter att limma, klippa till och knacka in kanterna.
Huvudsaken är att det är glatt material, man kan använda en rad material efter egen uppfinningsförmåga. Jag talar väl lite mer om ett material som funker bra bland många andra.zeylon skrev:Jag har golvspånskivor till golv/väggar/tak och har lagt på masonitskivor på de lutande planen för att få lite bättre glid.
Dock är fler och fler tillverkare av brännare överens om att en låda i botten för skruven att dra från är det enda rätta.
Det säkraste förrådet är ett med alla sidor lutande mot lådan och en rak skruv mellan lådan och brännaren.
Lådan skall vara mellan 30-40 cm på alla håll med lite överhäng av de lutande sidorna. Gör gärna en tryckavlastning 30 cm ovanför hålet.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
dkmart skrev:Vad tror ni om att sätta 17mm råspont och klä med masonite?
/Martin
Då bör du nog limma ihop sponterna, så att det säkert blir tätt.
Tänk på att förrådet måste vara extremt tätt överallt (förutom avluftningen då

Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd