Display som slocknar på NH

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
chp76
Fröträd
Kontakt:

Display som slocknar på NH

Inlägg av chp76 »

Tjenare!
Är det någon mer än jag som har det mycket irriterande problemet med
NH brännaren att displayen slocknar efter en stund som brännaren startat?
Bakgrundsbelysningen lyser men texten försvinner.
Bryter man strömmen och sätter på den igen så kommer texten tillbaka(norsk reset ni vet :P )
Brännaren fungerar ändå som den skall men det är ju inget skoj om man skulle råka ut för någon drift störning eftersom man aldrig får reda på vad det är/var.

Vad jag fått som svar av Janfire genom installatören så kan det vara så pga strömvariationer i mina elledningar. Men detta köper jag inte pga att då borde ju displayen slockna även när den inte bränner tycker jag.
Och enligt vad jag kan se på lampor och dyligt så är det inte ofta som det blinkar till. Eller rättare sagt jag kanske märker det 1gång per år.

Så vad har ni för åsikt om detta problem??
Kan tillägga att vi bytt display 3gånger för att Janfire trott att det skulle vara fel på dessa. Data box är också bytt + uppdaterad till nya programvara 1.18 utan resultat.

Skulle vara kul att se om jag är ensam om detta problem eller om vi är fler med detta felet.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

När ni bytte display blev sladden mellan display och styrenhet bytt också?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Tjena Icecap.
Måste bara börja med att verkligen beklaga sorgen....

Men kabeln mellan brännaren och displayen är aldrig bytt.
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Generellt vill jag tacka alla för de många fina ord. Jag kommer att vara här lite hur som helst, jag kan behöva att tänka på lite annat då och då kan man lugnt säga.

Sedan till ämnet: Att displayen slocknar beror sannolikt på glappkontakt och det kan vara i displayenheten men även problem med kabeln som alltså bör alltså bytas om problemet kvarstår.
Är inte PK!
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Så det har inget med spännings variationerna i mitt el nät då så som de påstår?
Det var nåt snack om att de kör med 5volts systym i brännaren och att detta skulle vara extra känsligt för spännings fall osv....
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Styrningen kör med 5V internt och till displayen, det är rätt. Men det finns så pass mycket regulatorer mellan att hela styrenheten kommer att slockna först om det är inkommande spänningsproblemer som orsaker felet, detta kommer då att medföra att styrningen startar om osv.

Såklart finns det mindre tolerans vid 5V för glapp i kabel/kontaktdon men 230Vac går genom så pass många steg att det inte kan bero på det.
Är inte PK!
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Idag ringde istallatören mig och medelade att Janfire beslutat byta ut hela brännanren till en ny.
Installatören kommer ner från Billingsfors i morgon bitti.
En resa på nästan 50mil tur och retur.
Måste säja att min installatör är super bra! Tänk om alla hade varigt som dem. :P
Kolla in dem här:http://www.pelletsservice.se

Så nu hoppas jag att displayen skall lysa som den skall i fortsättningen!!
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Bondläpp
Gallringsobjekt

Statisk elektrisitet

Inlägg av Bondläpp »

Min erfarenhet är att statisk elektrisitet kan få displayen på NH att slockna. Numer avjordar jag mig innan jag tar i brännaren. Denna konstruktionsbrist får till följd att till sist går displayen sönder av alla smällarna, tråkigt att de Janfire saknar kunskapen att leda bort dessa överspänningar från elektroniken.
/gert
elvis
Pannrumstomte!

Re: Statisk elektrisitet

Inlägg av elvis »

Bondläpp skrev: Numer avjordar jag mig innan jag tar i brännaren. Denna konstruktionsbrist får till följd att till sist går displayen sönder av alla smällarna, tråkigt att de Janfire saknar kunskapen att leda bort dessa överspänningar från elektroniken.
/gert
Vad får dig att tro att displayen är mindre jordad eller mer känslig än ex styrenheten på brännaren ?

Jag vill inte vara elak men jag tror du är ute och cyklar i nattmössan här.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bondläpp:
Nu är det ju faktisk JAG som tydligen saknar dessa kunskaper och jag vill ju påstå att du är ute på mycket hal is där.

Att betjäna knappsatsen och därmed ledar in statisk elektricitet kan mycket väl hända.

Men de ledningar som sitter till knapparna används INTE av displayen!

Alltså måste det vara så att om ditt display slocknar när du betjänar displayen beror det på glappkontakt.

Hela ramen som displayen sitter i är av aluminium och den är (ska vara iaf.) skruvad fast i brännaren som i sin tur är jordat med skyddsjord. Samma ram är botten i knappsatsen.

Hade det varit så att displayen slocknar av statisk elektricitet kan det alltså bara vara för att styrenheten går kaiko av smällen och då kommer den att återstarta om inte den går helt död.

Men då du verkar vara expert på att skydda elektronik kan du väl upplysa mig om hur man gör är du snäll.
Är inte PK!
Bondläpp
Gallringsobjekt

NH har den föreskrivna testprotok?

Inlägg av Bondläpp »

Jag har tittat på brännaren, den saknar de mest grundläggnade åtgärder gjorda för att skydda brännaren för statisk elektrisitet. Det har ingen betydelse i detta avseende om knapparna är kopplade till displayen eller ej, när det gäller urladdningar.

Cyklar? Jag är säker till 99% att brännaren har inget godkänt testprotkoll i enlighet med Maskindirektivets från EU. Denna lagstiftning är bindande och det är ej tillåtet att leverera produkter utan gjorda godkända tester enligt maskindirektivet. Sker det har leverantören/tillverkaren har båda ansvaret under produktens livstid.

Så länge ingen kan förevisa mig godkänt testprotokoll utfört enligt normerna så kan ni inte övertyga mig om att produkten är i skicka att kunna levereras till kund. Naturligtvis behöver Janfire ej lämna ut testprotokollet till klåpare som mig. Men det räcker med att en person anmäler till konsumentverket att man misstänker brott mot maskindirektivet så kommer de att ombesörja att en granskning sker av Janfires testprotkoll. Finns inte godkänt testprotokoll har alla inom EU som köpt NH rätt till att lämna igen brännaren och alla pengar tillbaka.

Säger en som har 40 års erfarenhet av systemutveckling av elektronik blandat med mekanik.

/gert
Bondläpp
Gallringsobjekt

Utbildning av icecap

Inlägg av Bondläpp »

Hej
Visst skulle jag kunna utbilda dig i utveckling av produkter med hänsynstagande av strålning, men det torde vara bättre att hålla den utbildningen med HW och maekansiter. Det är svårt att undvika strålningspåverkan genom SW hantering
/gert
elvis
Pannrumstomte!

Re: NH har den föreskrivna testprotok?

Inlägg av elvis »

Bondläpp skrev: Jag har tittat på brännaren, den saknar de mest grundläggnade åtgärder gjorda för att skydda brännaren för statisk elektrisitet.
Vad upplever du att den saknar som andra produkter har ?
Kan du ge ett konkret exempel ?
Bondläpp skrev: Cyklar? Jag är säker till 99% att brännaren har inget godkänt testprotkoll i enlighet med Maskindirektivets från EU. Denna lagstiftning är bindande och det är ej tillåtet att leverera produkter utan gjorda godkända tester enligt maskindirektivet. Sker det har leverantören/tillverkaren har båda ansvaret under produktens livstid.

Vad gör dig 99% säker ? Konkret exempel ?
Bondläpp skrev: Men det räcker med att en person anmäler till konsumentverket att man misstänker brott mot maskindirektivet så kommer de att ombesörja att en granskning sker av Janfires testprotkoll. Finns inte godkänt testprotokoll har alla inom EU som köpt NH rätt till att lämna igen brännaren och alla pengar tillbaka.
Då kanske du ska göra detta och få livstids garanti på brännaren eller också få pengarna tillbaka så du kan köpa en annan brännare så du slipper avjorda dig innan du tar i panelen.
Det skulle jag göra om panelen gick sönder pga man rörde den utan att avjorda sig.
Det kan knappast vara en sund långsiktig lösning att hålla på så. Eller ?
Bondläpp skrev: Så länge ingen kan förevisa mig godkänt testprotokoll utfört enligt normerna så kan ni inte övertyga mig om att produkten är i skicka att kunna levereras till kund.
Det här är ju komplext :shock: :roll: :roll:
Du är kunnig hävdar du och är 99% säker på att den saknar godkända testprotokoll. Vidare hävdar du också att den saknar de mest grundläggande åtgärder för att skydda den mot statisk electricitet.

Då kan det ju inte finnas mycket att visa eftersom du med din 40 åriga erfarenhet av konstruktion bedömt att det är så. Eller ?

.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Bondläpp
Gallringsobjekt

Grundläggande konstruktionsprinciper

Inlägg av Bondläpp »

Hej
Ett exempel är av grundläggande åtgärd som görs är att elektronik vid paneler görs omsorsfullt för att leda bort urladdningar. För att lyckas med detta som torde vara enkelt i NH fallet är att den svarta panelen skall vara fastskruvad med "rena" kontaktytor, alltså utan färg och eloxering, vid skruvskallen. Och det finns ju en panna som är extremtväljordad dit man lätt kan föra strömmen.

99% bygger på erfarenhet från ett antal utvecklade produkter.

Jag har inte hävdat att panelen gick sönder. Jag hävdade, i alla fall menade jag, att för varje urladdning som sker degenerar elektroniken i panelen och till sist går den sönder om urladdningen tar vägen via displayen. Min har alltså inte gått sönder.

Testprotokollet är inte till för mig, det är till för att Janfire skall försäkra sig om att kunna leverara en bra produkt.

Jag har ingen tanke på att kasta ut NH brännaren jag tycker den funkar bra och ser i övrigt välgjord ut, även om den har sina brister med hängande askskrap. Och det torde inte vara världens enklaste produkt att få till att funka under alla förhållanden. Jag skulle däremot kunna nämna andra brännare som ser klena ut för sitt ändamål.

Janfire gynnas av att brister kommer upp i luften så de kan minimeras.

PS jag jordar ej av mig idag, jag har skrapat bort eloxeringen under panelskruvarna.

Nöjd NH ägare/gert
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1983 gjorde jag en styrning till en flispanna. Jag bodde då på bornholm där åskan kommer ofta och då knappast någon el-ledning är nedgrävd på grund av den klippiga grunden är det många skador på el-systemet där.

Flispannan ägdes av en kollega (och god vän) och jag hade gjort vad som rimligen kunna göras för att skydda elektroniken.

Det gick så att deras hus fick en "fullträff", ledningar sprängdes i väggarna, och allt som var inkopplat i el-väg dog en stinkande död..... förutom pannstyrningens elektronik!

Då matningsmotorn var bytt (den dog också) slog han på pannan och allt fungerade.

Jag har i den efterföljande tid gjort många system, däribland skyltar på fjället i norrland som är kopplat till båda elnätet OCH telefonnätet och INGENSTANS har elektroniken dött av detta.

Jag har gjort ett otal enheter som utsätt för avsevärd mer ESD-påverkan (ESD = Electro Static Discharge = statisk urladdning = statisk elektricitet) och ingen har dött förutom de 2 enheter som chefen höll i.

Så var expert allt du vill, jag flinar lite åt dina utlåtande ändå.

Och vill du se testprotokoll är det väl bara att kontakta Janfire eller hur? Jag VET om den är testat och med vilket resultat, vet du något? Fram till dess kan du ta dina 99% och "%&/#¤%&.... nåja, du förstår nog.

Jag tycker att DU kan vara "en person anmäler till konsumentverket att man misstänker brott mot..." då du verkar veta vad du pratar om, såja.... gör det nu då...

Sedan kanske du lär dig att det inte heter "maskindirektiv" längre men att CE-märkningen indikera att enheten uppfyller ALLA de direktiv som gäller.

Sedan undrar jag ytterligare en sak: jordningen av displaypanelen. Har du mätt eller är det bara din "kvalificerade" gissning? Dom där 99% typ?
Är inte PK!
Skriv svar