Är vi pelletseldare dumma som spån?

Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

vatsug skrev:Hå hå ja ja , allting blir dyrare , men ju fler som satsar på bergvärme , desto billigare borde ju pelletsen bli tycker man , annars gräver ju pelletsindustrin sin egen grav, alla köper värmepumpar , ingen köper pelletsbrännare. Om det har blivit så dyrt , varför säljs det så mycket pelletsbrännare, det är väl med pellets som med el i bland går det upp och ibland ner. Frågade Såbi i våras varför pelletsen blivit dyrare, då skyllde dom på högre elpris, dvs kostade elen som pelletspressarna drog hade blivit dyrare, få se vad dom säger nu då.Framtidens panna , kanske är en el/pelletspanna precis som olja/el var förut, vem vet.
Mvh Vatsug
Fast å andra sidan blir råvaran till pelletsen mer och mer efterfrågad. Redan nu så har ju spånskivefabrikerna svårt med lönsamheten pga av ökade priser för spån. Nu funderar man ju på att tillverka etanol från biobrännsle också. 3 fabriker planeras i framtiden och dessa kommer att formligen sluka pellets.

Dessutom så säljs ju pellets idag väldigt ofta av energibolag (Statoil, SkeKraft) vilket förmodligen också innebär att pelletsen kopplas mot priset på olja/el.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag förstår inte varför ni är oroliga för höga pellets priser.Det är ju marknaden som styr.Vill inte ni betala mer än 2500kr ton så kommer ingen sälja för 2600 kr ton. Enligt Bengt - Erik Löfgren på ÄFAB kan man få 1 ton pellets till hamnen tullat o klart för 800kr från kanada.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Andreas Hansson skrev:Jag förstår inte varför ni är oroliga för höga pellets priser.Det är ju marknaden som styr.Vill inte ni betala mer än 2500kr ton så kommer ingen sälja för 2600 kr ton. Enligt Bengt - Erik Löfgren på ÄFAB kan man få 1 ton pellets till hamnen tullat o klart för 800kr från kanada.
Med det priset så kan jag inte fatta varför ingen drar igång en verksamhet och köper en båt med pellets och sedan bara säckar och säljer för det tredubbla..

Vore det så lönsamt tror jag redan att det skulle finnas..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Vad vet vi om det finns eller inte?
Det jag inte fattar är att folk inte byter leverantör när dom höjer.
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Andreas Hansson skrev:Det jag inte fattar är att folk inte byter leverantör när dom höjer.
Lätt och säga när i stort sätt alla har likvärdiga priser. Brukar själv se över prisbilden varje gång det är dax för en fyllning av bulkförrådet.

Men det man tjänar på att göra översynen är högst någon hundralapp per ton. Förvisso pengar det också men de flesta "större" leverantörer ligger väldigt nära varandra i pris inom samma leveransområde.

Det som man eventuellt kan vinna på en prisöversyn är att det just då man behöver köpa har dykt upp någon ny aktör som behöver kunder och därför ger rabatt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det bästa är nog att försöka se till att beställningarna hamnar frammåt vårkanten, borde vara bäst pris då, och dessutom vara ute i god tid så att man kan snoka runt ett tag och hitta bästa priset.

Nu äger ju bensinbolagen en stor del av pelletsproducenterna också verkar det som, men det kanske är bra, bensinbolagen skulle väl aldrig få för sig att syssla med kartellverksamhet eller.... :lol:

Det är synd att man måste beställa så fruktansvärt stora mängder för att få ett vettigt pris annars kunde man ju gått samman med några grannar och beställt samtidigt, men även om man beställer en 10 ton åt gången så verkar det inte som om man kan få bättre pris för det (fast det finns säkert undantag).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev:Vad vet vi om det finns eller inte?
Finns ju ingen att byta till som inte tar det höga priset.
Marknaden styr och efterfrågan är så hög så att priserna blir dessa.
Mycket exporteras redan till andra länder så tillverkarna är inte intresserade av att sälja billigt hemma när de får mer i andra länder.
Kolla på ex danska pelletsforumet, där diskuteras svenska pelelts som importeras till danmark.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Roli skrev:
elvis skrev: Jag har en känsla av att pelletsbrännare byts ut efter 7-10 år max.
Vissa byter tom efter 5 år.
Jag tror inte många här kör med brännare från 1997 direkt.
Min brännare är från -97 och togs idrift -98. Det skulle med andra ord då vara dax för ett byte eller......... vad menar du med max 10 år ??

Den stora pelletsbommen är väl inte 10 år ännu så brännar livslängden är nog lite svårt att sia om eftersom det fortfarande är en "ung uppvärmningsform", eller har du andra erfarenheter/uppgifter ?
Jag menar att många byter när brännaren blivit såpass gammal och att de för det mesta är slitna och underhållsintensiva när de nått den åldern.
En genomsnittlig användare som inte är "meckig" av sig vill inte ha problem och ringa installatör så snart nåt strular. Därför tyder mycket på att de byts vid den åldern. Kolla ex på blocket, där ser man mycket äldre brännare som bytts ut till förmån mot nyare, ofta pga åldersrelaterat krångel som blir dyrt och irriterande i slutändan.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

elvis skrev:
Andreas Hansson skrev:Vad vet vi om det finns eller inte?
Finns ju ingen att byta till som inte tar det höga priset.
Marknaden styr och efterfrågan är så hög så att priserna blir dessa.
Mycket exporteras redan till andra länder så tillverkarna är inte intresserade av att sälja billigt hemma när de får mer i andra länder.
Kolla på ex danska pelletsforumet, där diskuteras svenska pelelts som importeras till danmark.
Ja då är det bara att slå på el patronen :D
Jøtul I 520 FL
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det är märkligt vad upprörda känslor diskussionen VP v.s. pellets väcker. :D

Politiskt är det naturligtvis önskvärt att folk öder sin energi på ganska meningslösa diskussioner. Värmekälla väljer man ju efter sin egna förutsättningar och önskemål :wink:

Det är ju dessväre bara gissningar om framtiden som man grundar sina beslut på i vilket fall som helst. En medvetet, politiskt, skapad osäkerhet. :twisted:

Däremot vore det synnerligen önskvärt att folk som ska välja uppvärmning fick riktiga investeringskalkyler som underlag
för sina beslut. Med tydlig sepparering av drifts-, rörlig/energi- och kapitalkostnad.

Ett kärnkraftverk har en ungefärlig verkningsgrad på 25%, samma som ett kolkraftverk med koldioxidfångning beräknas få. Mera konventionella kraftverk beräknas ha ca 33%.
Det betyder att våra 40 TWh kärnkraftsel, ger mer än 120 TWh varmvatten och eventuella ersättnings kraftverk kommer att ge lika mycket.
Det varmvattnet häller man idag i havet. :shock:

Flertalet av Sveriges VP och pellets ägare bor i tätort.
Ur miljö och energieffektivitets synpunkt borde dessa földaktligen "elda" FJV.

Exemplet Bromma ovan är belysande på hur vansinnigt systemet fungerar!
Själv bor jag mindre än 100 meter från FJV, men den kommer inte att byggas ut på flera år.
Och redan nu har de flesta borrat, och med de priser som de tar för värmen lär ingen byta till FJV.

För att garantera att så få som möjligt väljer FJV så får ju FJV bolagen sätta vilka ockerpriser som helst.
Och gör det. :wink:
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

Erik skrev:Det är märkligt vad upprörda känslor diskussionen VP v.s. pellets väcker. :D

Politiskt är det naturligtvis önskvärt att folk öder sin energi på ganska meningslösa diskussioner.
Tja, TV och V65 är nog effektivare. Religionen har ju spelat ut sin roll...
Erik skrev: Exemplet Bromma ovan är belysande på hur vansinnigt systemet fungerar!
Själv bor jag mindre än 100 meter från FJV, men den kommer inte att byggas ut på flera år.
Och redan nu har de flesta borrat, och med de priser som de tar för värmen lär ingen byta till FJV.

För att garantera att så få som möjligt väljer FJV så får ju FJV bolagen sätta vilka ockerpriser som helst.
Och gör det. :wink:
Anslutningsavgiften är nog tuffast. De skall i princip ha full kostnadstäckning fram till villan. Det är ju OK om priset per kWh är rätt och kan bindas på säg 5 år men väldigt få bolag erbjuder det utan det skall följa "marknadspris" (vilket varierar med en faktor 2 över landet...).
Jag skulle få betala cirka 80000 + växlare för anslutning och sedan få ett kWh pris på 56.5 öre/kWh plus en årlig avgift på 5625 SEK.

Citat från prislistan:
"Priset på fjärrvärme sätts i förhållande till alternativen
och du kan känna dig trygg i att din uppvärmningskostnad
är konkurrenskraftig."

Dvs. inte prissättning efter vad det kostar att producera....
BlueFlame sedan -05
nilimaa
Fröträd

Inlägg av nilimaa »

micke_932 skrev:Det bästa är nog att försöka se till att beställningarna hamnar frammåt vårkanten, borde vara bäst pris då, och dessutom vara ute i god tid så att man kan snoka runt ett tag och hitta bästa priset.

Nu äger ju bensinbolagen en stor del av pelletsproducenterna också verkar det som, men det kanske är bra, bensinbolagen skulle väl aldrig få för sig att syssla med kartellverksamhet eller.... :lol:

Det är synd att man måste beställa så fruktansvärt stora mängder för att få ett vettigt pris annars kunde man ju gått samman med några grannar och beställt samtidigt, men även om man beställer en 10 ton åt gången så verkar det inte som om man kan få bättre pris för det (fast det finns säkert undantag).
Detta är fullt möjligt idag. Det är hör och häpna, faktiskt människor som arbetar med att sälja pellets. Jag lyckades diskutera mig til lett schysst pris hos en leverantör 5 mil ifrån hemorten. Om tre hushåll beställer till sina pellistore samtidigt får vi ner kostnaden avsevärt. Kommer inte ihåg summan exakt nu (eftersom jag är på jobbet och inte har excel bladen på den här datorn) men om mitt minne inte sviktar skulle vi hamna på lite drygt 1300 kr/ton bulkleverans. Jag tog reda på genom min installatör vilka andra som instalelrat pellistore på orten och ringde runt. Dom vart så klart glada över initiativet. Problemet vi hade är att alla så klart inte har fyllt på samtidigt och när jag har slut beräknar dom vara på halvt förråd.

Jag ringde leverantören av pellets och berättade om problemet och dom sa så att dom kan bjuda på första leveransen. Vi får alltså samma låga pris trots att vi egentligen bara fyller med mängden för två förråd. Nu väntar vi bara på tillfället när fyllningen ska inträffa och hoppas på att leverantören av pellets står vid sid ord.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Berätta gärna vilken leverantör det gäller så får han säkert bra många fler kunder.

Glöm sedan inte att fylla i din profil med ort och pann/brännaruppgifter så hör kanske fler av sig som har pellistore i dina hemtrakter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar