"Sprintar" på doserhjul
"Sprintar" på doserhjul
Hej hej hallå. Är väldigt ny här på forumet, så kanske har min fråga besvarats tidigare , men då får väl ni gamla rävar tipsa mig...
Har återkommande problem med att "sprintarna" på doserhjulet ramlar ur. Har försökt "bända upp" dem litet, för att sedan pressa i dem igen, men de bara ramlar ur....
Är det någon som har något/några bra lösningar på detta?!
Har återkommande problem med att "sprintarna" på doserhjulet ramlar ur. Har försökt "bända upp" dem litet, för att sedan pressa i dem igen, men de bara ramlar ur....
Är det någon som har något/några bra lösningar på detta?!
Thermia BeQuem 15 -02
Focus Pe 20 -04
50-tals hus, 60m2 byggyta, 1,5 plan+källare
Focus Pe 20 -04
50-tals hus, 60m2 byggyta, 1,5 plan+källare
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det kan inte bero på att den övre skruven går för trögt? Eller kan det vara en tidig variant av sprintar som inte håller formen så länge?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumstomte!
Jag har renoverat två sådana brännare där doserhjulen tappat sprintar.Jepperdy skrev:
Någon som vet någon bättre "variant" på sprintar, så man slipper det i framtiden, eller är den "nyare modellen" kanske bätttre???
På den ena svetsade jag dit fyra solida stift.
På den andra ringde jag Thermia och gapade och fick då ett nytt hjul.
Tydligen är det så att det äldre hjulet som är i svartplåt är av sämre kvalitet än det modernare gulkromaterade.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
På de jag sett har det inte varit nötning som är orsaken till problem utan att stiften blir lösa och trillar ut. Det har förmodligen skett på grunda av att nedre skruven har gått trögt när det är pellets emellan som ska pressas fram.
Som sagt, jag svetsade starkare stift, det har hållt.
Mvh
Som sagt, jag svetsade starkare stift, det har hållt.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
På min brännare nöttes de av.
Bilder här:
http://www.zeylon.se/thermia/bilder.html
Det berodde till största delen på att doserskruven (den övre) gick trögt på grund av att jag hade fått en brännare med felaktigt doserhus.
Det tredje doserhuset jag fick var någotsånär korrekt.
Nu har brännaren tuggat i sig omkring 5 ton och pinnar och hjul är återigen nötta som på bilderna ovan.
Det börjar bli dags att ringa till Thermia och begära nya delar igen...
Bilder här:
http://www.zeylon.se/thermia/bilder.html
Det berodde till största delen på att doserskruven (den övre) gick trögt på grund av att jag hade fått en brännare med felaktigt doserhus.
Det tredje doserhuset jag fick var någotsånär korrekt.
Nu har brännaren tuggat i sig omkring 5 ton och pinnar och hjul är återigen nötta som på bilderna ovan.
Det börjar bli dags att ringa till Thermia och begära nya delar igen...

Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Det berodde på att den gick med halva (kortare) pinnar ett tag innan jag märkte problemet. Då nöttes ju bara halva ytan på kuggen.
Det stora hjulet är kanske någon mm skevt, det ska inte påverka något.
Det stora hjulet är kanske någon mm skevt, det ska inte påverka något.
Jaha... Nu är det andra haveriet ett faktum.
Jag kom hem i går till ett hus där pannan höll 19 grader.
En pinne hade gått av och pannan larmade "blockering pellets".
Det lilla hjulet ska se ut som en sågklinga men liknar mer en kuggkrans nu. Kuggarna är ordentligt nernötta.
Sist såg hjulet ut så här och det är minst lika illa nu:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG
Jag kom hem i går till ett hus där pannan höll 19 grader.

En pinne hade gått av och pannan larmade "blockering pellets".
Det lilla hjulet ska se ut som en sågklinga men liknar mer en kuggkrans nu. Kuggarna är ordentligt nernötta.
Sist såg hjulet ut så här och det är minst lika illa nu:
http://www.zeylon.se/thermia/PA313953.JPG
Metall mot metall med hög friktion är ingen bra kombination.
Verkar som om ditt "sågtandshjul" går trögt och att stiften får "jobba hårt" för att vrida det. Verkar vara en mindre bra lösning från Thermias sida. "Sågtandshjulet" skulle kanske vara härdat och stiften lite kraftiga samt smorda så att friktionen mellan stift och "hjul" blev lite mindre.
Borde inte denna drivning kunna förses med kedjadrift också eller skall man ha möjlighet att ändra matning med olika antal stift ?? Känns mer säkert med en kedjedrift här, dock skulle det nog bli en dyrare lösning för Thermia. Om man skall ha möjlighet att ändra matningen så blir det olika kedjehjul för olika matningar, men för oss konsumenter så är det nog en säkrare lösning.
Verkar som om ditt "sågtandshjul" går trögt och att stiften får "jobba hårt" för att vrida det. Verkar vara en mindre bra lösning från Thermias sida. "Sågtandshjulet" skulle kanske vara härdat och stiften lite kraftiga samt smorda så att friktionen mellan stift och "hjul" blev lite mindre.
Borde inte denna drivning kunna förses med kedjadrift också eller skall man ha möjlighet att ändra matning med olika antal stift ?? Känns mer säkert med en kedjedrift här, dock skulle det nog bli en dyrare lösning för Thermia. Om man skall ha möjlighet att ändra matningen så blir det olika kedjehjul för olika matningar, men för oss konsumenter så är det nog en säkrare lösning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag håller fullständigt med dig Roli. Det är en idiotisk konstruktion och metall mot metall utan smörjning kan ju som bekant bara sluta på ett sätt.
Tanken är att man ska kunna ändra matningen med antal stift. det finns 8 hål och för den vanliga 20kW varianten av brännaren är det 4 stift monterade. På brännare med högre effekt sitter det 6 stift.
Jag har tänkt precis som du och funderar på att ev bygga om brännaren med någon form av kedjedrift. Det gäller bara att få ner utväxslingen tillräckligt lågt. Det går nog åt en mellanaxel och två kedjor.
Det är ju synd att jag har fullt upp med att renovera huset också...
Nu ska jag ringa till min ÅF och skälla lite...
Tanken är att man ska kunna ändra matningen med antal stift. det finns 8 hål och för den vanliga 20kW varianten av brännaren är det 4 stift monterade. På brännare med högre effekt sitter det 6 stift.
Jag har tänkt precis som du och funderar på att ev bygga om brännaren med någon form av kedjedrift. Det gäller bara att få ner utväxslingen tillräckligt lågt. Det går nog åt en mellanaxel och två kedjor.
Det är ju synd att jag har fullt upp med att renovera huset också...

Nu ska jag ringa till min ÅF och skälla lite...
Tror du att det behövs två axlar. Näe, det tror inte jag det stora hjulet har ju fyra stift medans det lilla har åtta kuggar. Det blir ju "bara" en utväxling på 2:1. Vilket borde vara möjligt med kedjedrift.zeylon skrev:Jag har tänkt precis som du och funderar på att ev bygga om brännaren med någon form av kedjedrift. Det gäller bara att få ner utväxslingen tillräckligt lågt. Det går nog åt en mellanaxel och två kedjor.
Gnäll på bara, det skall de ha om man får krånglande prylar.zeylon skrev:Nu ska jag ringa till min ÅF och skälla lite...
Moderator