storsäck?

Skriv svar
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

storsäck?

Inlägg av Danielm71 »

Frågan har säkerligen varit uppe tidigare men kletade i forumet och hittade inte riktigt det jag sökte. Min frågor är: Finns det något bra och enkelt sätt att fylla upp ett månadsförråd som mitt på 1 m2 med storsäck? Hur hanterar ni andra som kör med storsäck den? Jag misstänker att det är mer än 1 m2 i en storsäck?

//D
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Jag antar att du menar en kubikmeter. En 600 kg storsäck bör väl innehålla ganska precis en kubikmeter.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Inlägg av Danielm71 »

Cohiba skrev:Jag antar att du menar en kubikmeter. En 600 kg storsäck bör väl innehålla ganska precis en kubikmeter.
Japp. Är den på 1 m3 så bör det ju funka. men hur får ni in pelletsen i förrådet? Hink, skottkärra?
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag har haft funderingar på att köpa en motorlyft att lyfta säcken med och med hjälp av den köra in den i garaget... Förutsätter iofs ett väldigt slätt golv.
http://www.verktygsboden.se/?id=53408
kanske funkar?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Hur mycket billigare är det med storsäck än småsäckar ? Någon som vet ?
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Paddington skrev:Hur mycket billigare är det med storsäck än småsäckar ? Någon som vet ?
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Re: storsäck?

Inlägg av ABSO »

Danielm71 skrev:Finns det något bra och enkelt sätt att fylla upp ett månadsförråd som mitt på 1 m2 med storsäck? Hur hanterar ni andra som kör med storsäck den? Jag misstänker att det är mer än 1 m2 i en storsäck?
Traktor och transportband är det jag kan tänka mig.

Om man inte kunde suga pellets från säcken på något vis..?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Paddington skrev:Hur mycket billigare är det med storsäck än småsäckar ?
Hos min leverantör är det 25 öre som skiljer och slippa skära säckar. Det är framför allt hanteringen som kan förenklas med storsäck. T. ex kan man köra fram ett släp med en säck till bulkförrådet för att hinka i det. Annars finns det väl exempel på personer som använt dammsugare (ev. med falllucka på ett miniförråd) för transporter. Då kan säckarna stå en bit ifrån och fylla på den typ av förråd man använder. Antar att man måste övervaka fyllningen manuellt vid dammsugarlösningen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Paddington
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 09:23
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

ABSO skrev:
Paddington skrev:Hur mycket billigare är det med storsäck än småsäckar ? Någon som vet ?
Tack ! Bra sida...där man tyvärr blir lite påmind över prisstegringen.. :P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Paddington skrev:Tack ! Bra sida...där man tyvärr blir lite påmind över prisstegringen.. :P
Ja inte är det kul.

Ska skicka ett mail till Agerod som driver sidan och höra om han inte kan lägga in grafer bakåt i tiden så att man riktigt kan se vart det barkar hän.
Staffan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 16:17

Inlägg av Staffan »

Jag har pannan i källaren i en sidobyggnad, gammal industrilokal, och förvarar pellets i byggnaden på markplanet. Kan ta in pellets på pall eller i storsäck direkt, tex med hjälp av en traktor, eller pelletsleverantörens truck. Från markplanet ner till veckoförrådet går ett spirorör. Över detta sätter jag en 'tratt' som jag tömmer säckarna i, eller öser med hink från storsäcken.

Jag fann med tiden att det var lättare att använda 16-kgs säckar än att ösa från storsäcken, som ju när man tömt hälften började leva sitt eget liv, tappade formen och gled ut långt över kanten på pallen som den stod på.

Hade för avsikt att bygga ett förråd, tex av pallkragar, och lyfta storsäcken över förrådet med ett lyftblock, för att tömma hela säcken på en gång. Detta förråd skullde då anslutas till spiroröret med lämlig ventil så att jag därifrån kunde fylla på veckoförrådet på källarplanet.

Utan att ha byggt det förrådet är det nu småsäckar som gäller. Mycket bättre ergonomi att lyfta dem än att stå frammåtlutad och gräva med en hink och samtidigt försöka hålla upp tyget i storsäcken.

Men som bränsle betraktat så fann jag att pellets från storsäck var bra mycket renare, mycket mindre småpartiklar/damm, än vad det är i småsäckarna!
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Jan man välja så är ju storsäck/bulk både billigare och miljövänligare. Blir ganska mycket plastspill från småsäckarna...
PolarnPer
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 12:45
Ort: Hälsingland
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Om du har ett 1 kubiks förråd så blir det nog svårt att få i en storsäck. Jag har ett 2 kubiks hemmabyggt förråd som jag fyllde med en storsäck a la 803 kg i fredags. Det blev ganska fullt! Jag har iofs plan botten och har bara kört med småsäck innan. Det var gränsfall för mig om jag vill kunna köra "säkert" (utan risk att få slut på pellets innan jag fyller på) att jag skulle kunna få i en storsäck.

Priset nu efter nyår där jag köper är: 2,35 kr/kg för storsäck och 2,56 kr/kg för småsäck, så 21 öre skillnad per kg. Innan nyår låg det på 2,37 för småsäck! Vart barkar det hän med pelletspriset egentligen? :(
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Juggernaut skrev:Jag har haft funderingar på att köpa en motorlyft att lyfta säcken med och med hjälp av den köra in den i garaget... Förutsätter iofs ett väldigt slätt golv.
http://www.verktygsboden.se/?id=53408
kanske funkar?
:lol: smart jamen ...
Hur hög blir det med släp+storsäck + bärögla. Den får bara max 0,5t vid max höjd 1,6. det behöver två-tre man att hålla och dra.
Nej för f med små hjul och klen.

Hade varit bättre att lägga storsäck på pall och be någon som har truck att förbi hemma så lasta av den. Låna gaffellyftvagn in med den in garage. Och använda med spann/hink att pendlar till miniförråd. Nytta motion :lol:

O annan som ni säger är skillnad ca 20 öre, ja det är ju vad påse kostar ca 20 öre.

När ni köpte en storsäck 500-1200 kg. och köpa en paket ica-påse eller spara er påsar (småsäckar) och fyller i med ca 15 kg och vik och tejp eller knyt (ica-påse). ja det blir mkt arbeta och slösa tid.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Hej, var ett tagsen man var här och läste,
Jag kör med storsäck, köper hem 4st 500kg som dom lastar av på pall utanför garageporten
tar en pallyft och drar in dom i garaget,
sen har jag pannrummet på ett ganska dumt ställe, får gå igenom huset för att komma in ditt,
har ett förråd där som rymmer ca 700kg pellets.
har skaffat mej en extra sopptunna som jag hinkar i garaget.
för att sedan tömma det i mitt förråd så har jag ett motordriven vinch, hissar upp tunnan i taket och tippar i det i förrådet,
här är en bild på eländet =)

Bild

skulle va skönt med ett bulkförråd
annars såg jag det här i nån tidning
http://www.pellvac.com/framepellvac.htm
skulle va ett alternativ istället för att hinka in pellets, eller med tunna som jag.
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Skriv svar