Vad styr ecoflexens fläkt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tobmannen
Prima virke

Vad styr ecoflexens fläkt?

Inlägg av tobmannen »

När jag var nere i pannrummet i morse, reagerade jag först på att det förbrukats ovanligt mycket pellets sedan jag fyllde på i onsdags (ca 35kg om dagen mot vanliga 20kg/dag), visserligen har det varit ett par minusgrader, men solen har värmt på bra både i fredags och lördags på dagarna.

Asklådan var också fullare än vad den borde ha varit, eftersom jag tömde den i onsdags(sotade och rengjorde koppen också). Där var även en större del av glödande fragment och oförbrända pelletsrester i asklådan än vad som är normalt. (Jag har följt Andrés liknande problem i en annan tråd)

När jag vänder min uppmärksamhet mot pannan inser jag att den går för ganska full maskin. Jag gick in i servicemenyn/funktionstest pellets, och då står fläktvärdet på 90%. Matningsvärdet kommer jag inte ihåg, men jag tror att det var 68%(Mitt inställda värde för läge "hög")
När jag gick ur servicemenyn fortsatte pannan på detta höga fläktvarvtal.
Jag stängde av pannan med huvudströmbrytaren på väggen(jag har behövt göra det förut för att nollställa vissa larm), och när jag startade om pannan gick den på sina inställda låg/hög värden.

En stund senare hör jag hur pannfläkten ökar i kraft igen och kollar ånyo i servicemenyn, då går fläkten på 99%. När jag gick ur servicemenyn tog det ett par sekunder innan fläkten gick ner till inställt värde.
Som jag förstår det så fungerar menyn service/funktionstest pellets som så, att om man går in i menyn så fryser man de värden som är för tillfället och kan sedan testa olika inställningar, men när man går ur menyn återställs värdena till de inställningar man hade innan.

Frågor:
- Finns det andra parametrar som påverkar fläkten? Ska fläkten plötsligt ändra varvtal pga ex panntemperatur eller annat och gå utanför sina inställda värden?

-Ska det över huvudtaget glöda i asklådan, jag har tidigare sett att det glöder lite grann, särskilt om man drar ut lådan med lyset släckt i pannrummet så ser man att askan glöder, men askan har tidigare varit ett tunt stoft med ljus färg.

//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har inte testat servicemenyn så mycket men jag har uppfattat det som att pannan temporärt styrs av värdena på servicemenyn då man är inne på den menyn. Då du går in på servicemenyn där du kan styra shunten eller cirkulationspumpen, stängs dessa direkt för att kontrolleras manuellt. Det verkar som att servicemenyn är men för funktionskontroll och inte skall användas under normal drift.

Att pannan dröjer ett slag innan den går tillbaka (som du säger) känner jag igen. Då pannan kommer till tillslags- eller frånslagstemp dröjer det ofta en stund innan det händer något. Den kanske bara kollar 1 gång per minut? Processen är ju inte så tidskritisk :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Fläkten går upp i varv (till max?) ibland under en viss tid. Läste någonstans om Thermia-brännaren att den blåser bort aska på detta sätt. Jag har inte kollat tiderna, men jag gissar på 2 gånger per timme, under 30 sekunder.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Ja, detta med att blåsa rent låter logiskt med tanke på hur fläkten uppträder regelbundet. I första fallet däremot kändes det som fläkten hade varit låst i ett högt läge under en ansenlig tid.

Klarläggande: Servicemenyn brukar jag bara använda för att se efter vilka värden fläkten går på för tillfället.
//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

tobmannen skrev:Ja, detta med att blåsa rent låter logiskt med tanke på hur fläkten uppträder regelbundet. I första fallet däremot kändes det som fläkten hade varit låst i ett högt läge under en ansenlig tid.

Klarläggande: Servicemenyn brukar jag bara använda för att se efter vilka värden fläkten går på för tillfället.
//Jesper
Ja det är renblåsning, Inte för att blåsa bort askan ur koppen utan för att se till att det inte börjar bli bränsle överskott i koppen..

I menyn "aktuell driftsinfo" står det oxå vilken effekt brännaren går på.. :wink:
Bläddra ner en bit, Där står även info om cirkulationspump, Elpatronseffekt mm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Ja, sannerligen!
Det gick verkligen att scrolla ner längre i "aktuell driftinfo"-menyn, jag trodde jag knappat på allt. Tack för tipset.
//Jesper
Skriv svar