Framledningen är varmare än returen..swex skrev:
Hur vet man vilka rör som är fram- och returledning?
Framledning
-
- Lärjunge!
Var glad för det du!!ROG skrev:Tycker att ni har liten diff mellan framledningstemp och returtemp.
Jag har en diff nu mellan 45 och 25 alltså 20grader. Är det för mycket?
-23grader ute.
Har du 45c på framledning samt 25c på returen, det är ju kalasbra!
Här i Jämtland är det i skrivandes stund -25c ute!!
Jag har 21.4c inomhustemp nu,annars blir det som någon skrev för kalla golv.
Jag har nu 42c i framledningstemp samt 25c på returen.=17c i tempdiff.
Detta får jag vara nöjd med tycker jag.Stora radiatorer från 1957,dessa byter jag aldrig ut!!! Fast kärringen i huset tycker dom är stygg!!
Jag har provat förklara det här med hur bra dom är samt innehåller en stor volym vatten,men som ni kanske förstår så fattar hon inte det här riktigt

Dom ser bara till det som är snyggt våra kära gummor,inte till det praktiska

Kör min janfire minor i läge 9kw
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Hrmm...
Jag har fram just nu 36ºC retur 32ºC fast ute är -8.
Jag använder alla full öppnar element, och köra med automatshunt och har innegivare samt ute.
Inomhus på bottenvåning har vi ständig ligger på 20-21ºC och uppe våningen ligger ca 19ºC men halv öppen ventiltermostat. pga vill inte ha för varm i sovrum.
Jag har fram just nu 36ºC retur 32ºC fast ute är -8.
Jag använder alla full öppnar element, och köra med automatshunt och har innegivare samt ute.
Inomhus på bottenvåning har vi ständig ligger på 20-21ºC och uppe våningen ligger ca 19ºC men halv öppen ventiltermostat. pga vill inte ha för varm i sovrum.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Jo så långt är jag med, men där ju fler än två rör att välja mellan. Ser ut som ett ormbo... Får väl lägga upp ett foto och låta expertisen guida mig.André skrev:Framledningen är varmare än returen..swex skrev:
Focus PE20 + Pellx P21 motdragslucka 250 kvm 1½ plans tegelhus från 1920 dåligt isolerat
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Från shunten bör det ändå bara finnas 2 rör, Sen kan dessa förgrena sej i flera slingor.. Tappvv bör oxå bara vara ett rör in o ett rör ut (kallt in o varmt ut) ur pannan sen kan/bör det bara vara ett rör till från pannan o det är till exp.kärlet... Om du inte har flera shuntgrupper/system förstås..swex skrev:Jo så långt är jag med, men där ju fler än två rör att välja mellan. Ser ut som ett ormbo... Får väl lägga upp ett foto och låta expertisen guida mig.André skrev:Framledningen är varmare än returen..swex skrev:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd