Förbränning och förbrukning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag hade samma inställning på läge "låg" som på "hög". Men nu har jag stängt av "låg". Skillnaden blir väl att pannan hinner sjunka lite mer i temp innan den slår till och går på "hög"...eller?

Jag återkommer med resultat om hur det påverkar min pelletsförbrukning!
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez skrev:Jag hade samma inställning på läge "låg" som på "hög". Men nu har jag stängt av "låg". Skillnaden blir väl att pannan hinner sjunka lite mer i temp innan den slår till och går på "hög"...eller?
Pannan sjunker 4° ändå, Jag tycker du ska köra med tankdiff på 15-20° då får du längre gångtider då du kör endast på hög.. Börvärdet ställer du på 80-85 el så att pannan inte går under 60°

En sak till som är rätt intressant då man ser på äfab´s tester är att dom kör biomaticen med ca 14,5 kW som max effekt vilket är inmatad effekt.. 20 kW pannorna verkar ge högst verkningsgrad vid den effekten då det är antingen tillverkarna som ställer in pannorna el uppger värdena vid test..
För att pannan ska ha den effekten bör matningen ligga på ca 65-66% om energiinnehållet i pelletsen är 4,8 kWh/kg i en biomatic... Pannan ska då dra prick 3 kg pellets/timme om energiinnehållet är 4,8 kWh/kg i pelletsen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Var ställer man in tankdiffen? Hittade en meny som heter Diff Tank = Nej
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez skrev:Var ställer man in tankdiffen? Hittade en meny som heter Diff Tank = Nej
Då är du rätt..

Det är bara att blädra med + knappen hur många grader diff du vill ha.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Nu har jag fått problem! Jag ställde ju skruv på 0% i läge "Låg" för att stänga av det steget.
Under natten var det -14 gr. och jag tänkte att det passade bra inför mitt lilla förbrukningstest.
Men gissa om jag blev förvånad när det lyser rött och pannan går på el när jag vaknar. Felmeddelandet är "Blockering pellets" - "Kontrollera Optovakt". Jag har ställt tillbaka "Skruv" i läge "Låg" på 70% som det var från början och då verkar det fungera efter en kallstart.
Testade att göra om det men det tvärnitar inom 1 timme. Knepigt att Optovakten strejkar när jag stänger av skruven i läge "Låg".

Nu kör jag med difftank 20 gr. så får vi se om det påverkar pelletsåtgången på nåt sätt.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Snokez skriver:
Nu har jag fått problem! Jag ställde ju skruv på 0% i läge "Låg" för att stänga av det steget.
Under natten var det -14 gr. och jag tänkte att det passade bra inför mitt lilla förbrukningstest.
Men gissa om jag blev förvånad när det lyser rött och pannan går på el när jag vaknar. Felmeddelandet är "Blockering pellets" - "Kontrollera Optovakt". Jag har ställt tillbaka "Skruv" i läge "Låg" på 70% som det var från början och då verkar det fungera efter en kallstart.
Testade att göra om det men det tvärnitar inom 1 timme. Knepigt att Optovakten strejkar när jag stänger av skruven i läge "Låg".

Nu kör jag med difftank 20 gr. så får vi se om det påverkar pelletsåtgången på nåt sätt.
Ditt problem låter lite mystigt.
Felet borde vara att din optovakt inte registrerar låga på "högeffekt".
Bränsle luftblandning är helt felaktigt inställda
Då måste också din panna förut bara behövt gå på lågeffekt.

Normalt är fabriksinställningen.
Högeffekt matning 70 % Luft 36 %
Lågeffekt matning 70 % Luft 36 %

Normalt sänker man vi intrimmning lågfarten till 40-60 %
Sedan måste luften förändras till rätt värde ( ofta brukar 36 % på högeffekt vara i överkant om det är rätt drag i pannan ).
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det här är inte lätt för en nybörjare...

Pannan går mest på lågeffekt läget. Men den är ju endast 1 månad gammal!
Om optovakten inte ser lågan på högeffekt borde den inte registrera lågan på lågeffekt heller tycker man?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez skrev:Det här är inte lätt för en nybörjare...

Om optovakten inte ser lågan på högeffekt borde den inte registrera lågan på lågeffekt heller tycker man?
Nä det va lite skumt.. :?

Funkar pannan som den ska då du kör tankdiff 20° men läge låg aktiverat??

Hur som helst så behöver du inte bry dej om att stänga låg effekts läget då du kör tankdiff då den ändå bara går på hög då, Låg blir avaktiverat..

Jag har inställningarna matning 66% o fläkt 31% på hög, Kom just på att jag nog aldrig testat att stänga låg utan jag körde med samma inställningar på hög o låg..
Efter nya prog.varan kom juni -05 så kopierade jag bara inställningarna från gammla prog.varan o märkte då att den ändå bara går på hög läget då man kör tankdiff... :roll:

Har du fått pannan injusterad med rökgasanalys??
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

snokez skriver:
Det här är inte lätt för en nybörjare...

Du bör kontrollera hur din brännare brinner på olika lägen. Gå in på "service" och titta på optovakt "är" värde skall vara över 50 helst 99.
För att köra din brännare manuellt gör du följande.
1. Stega med H och V pil till meny Till - Från.
2. Håll inne pil upp till det visar låg eller hög i displayen ( ca 30 sek ).
3. Nu går brännaren på den visade effekten oberoende av panntemperatur.
4. Tryck kort på pil upp för att växla till nästa effekt.
5. Ytterligare tryck växlar runt mellan valda effektlägen.
6. Tryck på pil ner för att återställa till normalt läge.
OBS Trycker du inte och ändrar på 6 min återställs menyn själv.
Kontrollera i varje effektläge att din brännare brinner på rätt sätt så att lågan registreras fullt ut av optovakten.
Optovakten gör ingen skillnad på hög eller låg effekt utan felet måste vara på inställningen. Om optovakten inte registrerar fullt värde kan det bero på för liten matning i komb. med för mycket luft. Lågan blir då väldigt kort och flamman räcker inte upp till hålet på flamvakten.

Du kan även pröva med att sänka börvärdet till 30 och testa om det blir skillnad.

Om det inte är fel på ovanstående hör av dig felet kan vara i doserlådan med då borde felet även komma vid lågeffekt.
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Den har gått felfritt nu sen igår då jag ändrade tankdiffen till 20 gr. Då slår den på hög effekt vid 62 gr. och kör upp till 82 gr.
Då tycks det fungera bra på hög men när man slopar "låg" läget så strejkar det.
Installatören var ju här för lite mer än 1 vecka sedan och mätte in pannan med rökgasanalys. Han sa att pannan hade väldigt bra värden på förbränningen.
Jag ska gå ner och fylla på pellets igen så får vi se i morgon hur det har gått med förbrukningen. Har just nu vid -8 gr. ute 46 i framledningstemp och 37 på returen.

Fram tills idag har jag förbrukat 59 säckar på 32 dygn. Det blir 29,5 kg/dygn. :?
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

snokez skrev:
Den har gått felfritt nu sen igår då jag ändrade tankdiffen till 20 gr. Då slår den på hög effekt vid 62 gr. och kör upp till 82 gr.

Tycker du att det fungerar bra med en diff på 20 gr så kör på detta sätt.

Grundprincipen är annars lite fel med en Ariterm BeQuem.
Tanken med att ha flera effektsteg är att få så långa driftstider som mölligt. Tanke med att återstarta brännaren efter 4 gr sänkning är att få så kort stilleståndstid som möjligt.
En rörbrännare typ KMP som blåser sig kall efter varje stopp kan med fördel köras med stor differans det mår den bra av.

En koppbrännare Typ Ariterm mår inte särskilt bra av att stå still någon längre tid.
All pellets som finns i koppen glöder bort till ingen större nytta ( förosakar bara sot i pannan ). Största orsaken att det bildas koks i botten på brännkoppen är just att brännaren får stå på glödhållning lång tid.

8) Om jag hade en så fin panna skulle jag se till att ha en skorsten som klarar kondens och låga temperaturer samt köra pannan på så låg effekt i alla stegen som det bara gick. 8)

:wink: Med bra drag i skorsten och en motdragslucka typ " cooldman " får man ingen kondens ens under 100 gr. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med "koks" menar du sintring??

Sintring blir väl då askan smälter har jag förstått det som.. :?

Det som glöder bort blir ca 55-60 gram/timme om man kör underhållsglöd på 60 min, Har ökat detta till 120 min o det går fint de med.. :D
27-30 gram/tim blir inte så farligt o det är då inte mer sot i pannan nu än första vintern då jag inte hade tankdiff o brännaren gick stup i kvarten..
Men du kan ha helt rätt, Det är ju det dom berömer pannan för i tester men det är ju fritt att kolla vad som funkar bäst för var o en..

Men du kurre_44 kanske kan svara exakt på vad man behöver för att uppgradera en bequem till 25 kW, Vet att det är en ny kopp o fler drivpinnar..
Hur många extra pinnar ska man sätta dit, Är det 2/4 st??
Sen vad ska man då köra för matning??
Går det uppgradera en biomatic 20+ till 25 kW oxå??
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag skulle gärna köra på så låg effekt det bara går men hur jag än bär mig åt så kommer jag inte under 2 säkar / dygn. :(
Jag tycker det är för mycket, så nåt måste göras / testas. Jag har ju samma inställning på både "Låg" och "Hög" läget vad gäller
skruv och fläkt. (S70 % & F36%)

Skorstenen är enl. både sotare och installatör i mycket bra skick med halv x halvsten och har slammad mindre kanal så
rökgaserna tappar inte temp så fort. För mig var t.o.m. onödigt att sätta in det rostfria röret.

Är det nån som vet vad jag kan ha för värden på "Låg" så kan jag ta bort tankdiffen och testa med löpande effekt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snokez kör du brännaren på fabriksinställningarna??
Har installatören gjort någon rökgasanalys??
Vad hade låg läget för inställningar??

Det är tyvär svårt att säga vilken inställning du ska ha som det verkar, Varierar rätt mycket har jag märkt men sen om det beror på att installatörerna fuskar el om det är så olika vet jag inte.. Men jag har en bequem o kompisen som kör med en biomatic har exakt samma inställningar, Han kör i låg läget matning 65% fläkt 31% o det har jag på hög o dragbegränsaren på 15pa.. Vi kör på samma pellets oxå (solett)
Men då vet jag även en som har en biomatic som har 70% matning o 52% fläkt i hög som oxå kör med solett men där är det installatören som gjort justeringe o säger att det är som det ska... :?
Kompisen har aktiverat min läget o där är inställningarna matning 46% fläkt 18%..

Men ser man till systemet som janfire har i sin nh borde samma sak gå att göra i thermias brännare, Vet man vikt o energiinnehållet i pelletsen o man ställer in så det går rätt i en så ska det ju göra det i alla (men det verkar det inte heller göra i janfire) :roll:

Du kan ju testa med inställningarna
Hög matning 65%
Hög fläkt 31%
Låg matning 46%
Låg fläkt 18%

För om du ska ha samma inställningar som vi o du har 5% mer fläkt så har du nog en Co2 halt på kanske runt 7-8% vilket gör några % sämre verkningsgrad, Men det blir inte mycket mindre/dygn det kommer att gå för dej om det skulle vara så..

Lättaste sättet är om du kollar elförbrukningen ni har då du eldar pellets o sen kör med elpatron nått dygn (väder o vind likvärdigt) då du testar så ser du hur mycket pellet kontra el det gått, Då kan man se om det är helt galet el om det verkar stämma hyfsat..
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Andrè skrev:
Med "koks" menar du sintring??

Sintring blir väl då askan smälter har jag förstått det som..
Med sintring menas rester i askan som bildas vid förbränning.
Ligger löst i koppen eller hopklumpat. Bildas av föroreningar i pelletsen eller för hög förbränningstemperatur ( över asksmältpunkten ca 1200 gr ).
Sintring kan förekomma från tungt grus till stora månstensliknande kakor.

Koks sitter fastbrännt på brännarkoppens väggar och består av från bränslet avgiven tjära som torkar fast på koppen. ( Bildas när värmen understiger förbränningstemperaturen under nedeldningsfasen ).

Vad beträffar uppgradering av BeQuem 15 KW gäller föjlande.

Till 20 KW finns ny större brännkopp
Till 25 KW finns en ännu större brännkopp Dessa koster ca 1.500:- st
Har du en gammal brännare med digital styrning måste du byta processor. Får du med koppen.
Har du en digital styrning med display kan du ändra alla inställningar digitalt. Vid byte till 25 KW kan det bli nödvändigt att utöka med ett 5:e stift. Du får väga in matningen för rätt effekt. Hur man gör för att bestämma effekten har jag beskrivit tidigare. Är det någon som inte vet fråga här så skall jag beskriva det igen.

En Biomatic 20+ är som namnet anger avsedd för 20 KW upptagen effekt.
Vad som är just 20 KW inmatad bränsle måste nästan en labratorieanalys till för att avgöra. Pannan är naturligtvis provad och typgodkänd med just 20 KW inmatad effekt. Om du sedan matar in 25 KW tror jag inte gör så mycket för pannans del. Du kan möjligen tappa lite i verkningsgrad.
Därimot är jag osäker på om det går att få in 25 KW:s brännarkoppen i pannöppningen.
Skriv svar