Vad är detta?
Hmm
Jag blir så arga på dessa "knallar" som står och säljer dessa på marknader fortfarande och tar mer än vad ett cce-don kostar komplett med handske vi köper in ett 16 uttag för 37kr!!
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Nu är det ju inte handsken som är den stora kostnaden om man vill byta lagligt, utan elektrikern.
Den stora faran med de gamla metallhandskarna (det finns en gammal trestifts i plast med noll/jordbleck också) är inte väggkontakten utan förlängningskablarna.
Vad som händer med de vanligtvis felmonterade lösa handskarna är att ledarna rycks lös.
Är då skyddsjorden felkapad lossnar den först!
Sedan lossnar fasledaren och lägger sig emot det "jordade" höljet och hanske/maskin blir spänningsförande.
Har man vanliga handskar så be en elektriker byta ut den och montera dit godkända och en jordfelsbrytare.
Har man "tjuvkontakter" gör så här;
Mät spänningen på handskens utsida mot jord i centralen.
Är höljet spänningssatt, pilla inte mer själv!!!!
Är det inte spänningssatt så fixa en övergång och en jordfelsbrytare, helst ska man besiktiga ledarna inne i handsken, men det betyder arbete på spänningsatt anläggning och då ska man djävlarimig veta vad man gör innan man pillar.
Att det ovan föreslagna är olagligt må så vara, men heldre en olaglig övergång med en jordfelsbrytare, än gamla handskar i användning på maskiner.
Den stora faran med de gamla metallhandskarna (det finns en gammal trestifts i plast med noll/jordbleck också) är inte väggkontakten utan förlängningskablarna.
Vad som händer med de vanligtvis felmonterade lösa handskarna är att ledarna rycks lös.
Är då skyddsjorden felkapad lossnar den först!
Sedan lossnar fasledaren och lägger sig emot det "jordade" höljet och hanske/maskin blir spänningsförande.
Har man vanliga handskar så be en elektriker byta ut den och montera dit godkända och en jordfelsbrytare.
Har man "tjuvkontakter" gör så här;
Mät spänningen på handskens utsida mot jord i centralen.
Är höljet spänningssatt, pilla inte mer själv!!!!
Är det inte spänningssatt så fixa en övergång och en jordfelsbrytare, helst ska man besiktiga ledarna inne i handsken, men det betyder arbete på spänningsatt anläggning och då ska man djävlarimig veta vad man gör innan man pillar.
Att det ovan föreslagna är olagligt må så vara, men heldre en olaglig övergång med en jordfelsbrytare, än gamla handskar i användning på maskiner.
-
- Pannrumstomte!
Detta är väl ur juridisk synpunkrt att beteckna som ett utanpåliggande eluttag. Sådana upp till 16A får man byta själv om man har nödig kännedom.Erik skrev:Nu är det ju inte handsken som är den stora kostnaden om man vill byta lagligt, utan elektrikern.
(om inte jag blivit felunderrättad och begått en olaglig handling

Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Elvis skrev:
Du byter inte ett befintligt trasigt uttag, utan ändrar befintlig fast installation.
Jag har inte reglerna framme, och bryr mig helt frankt inte, men det är frågan om det inte formelt är ett elektriker jobb.
Gör du det i ett av dina hyreshus så är det ännu tunnare is....
Hmm, hur blir det här?Erik skrev:Nu är det ju inte handsken som är den stora kostnaden om man vill byta lagligt, utan elektrikern.
Detta är väl ur juridisk synpunkrt att beteckna som ett utanpåliggande eluttag. Sådana upp till 16A får man byta själv om man har nödig kännedom.
Du byter inte ett befintligt trasigt uttag, utan ändrar befintlig fast installation.
Jag har inte reglerna framme, och bryr mig helt frankt inte, men det är frågan om det inte formelt är ett elektriker jobb.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Om nu handsken är från "1800-kriget" så kan det ju faktiskt vara så att det kan vara rätt lämpligt att en elektriker byter handsken, och när han ändå är där så kan han ju byta ledningen till handsken också om den är dålig.
Elektriker jobbar visserligen inte gratis, men när man gör om nått i elen kan ju det kan ju vara ett lämpligt läge att se över det elektriska om man har ett gammalt hus.
Själv tycker jag att elektrikerna vill byta en kablebit varenda gång de är här för att fixa nått, och visst är det surt att betala för kabelbyte när man ville ha ett nytt uttag, men å andra sidan så har man nya fräscha kablar och jag har ju ögon att se med, när isoleringen tillar av ledarna så är nog inte kablarna så bra...
Elektriker jobbar visserligen inte gratis, men när man gör om nått i elen kan ju det kan ju vara ett lämpligt läge att se över det elektriska om man har ett gammalt hus.
Själv tycker jag att elektrikerna vill byta en kablebit varenda gång de är här för att fixa nått, och visst är det surt att betala för kabelbyte när man ville ha ett nytt uttag, men å andra sidan så har man nya fräscha kablar och jag har ju ögon att se med, när isoleringen tillar av ledarna så är nog inte kablarna så bra...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
-
- Pannrumstomte!
Varför ändrar man fast installation ?Erik skrev:
Hmm, hur blir det här?
Är det en handske med R, S, T, N, P så spelar det ju ingen roll om man byter ut det mot ett nytt i plast.
Men visst, ska du byta även kabel så skall en elektriker göra det.
Samma om det är avsäkrat med mer än 16A.
Jag har bytt alla såna som haft i husen fortare än kvickt.
I samtliga fall har det varit femledad kabel framdragen av den tidens motsvarighet till dagens EKLK.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Elvis skrev:
Troligen är väl de olika märkta innuti med, R S T resp L1 L2 L3.
Så det jag funderar över är hur paragraffryttare/byråkrater tolkar reglerna.
Annars så är det skit samma, och de handskar som har rätt fasföljd är lätt räknade.
Du byter ju faktiskt till en annan typ av kontakt.Varför ändrar man fast installation ?
Är det en handske med R, S, T, N, P så spelar det ju ingen roll om man byter ut det mot ett nytt i plast.
Men visst, ska du byta även kabel så skall en elektriker göra det.
Samma om det är avsäkrat med mer än 16A.
Troligen är väl de olika märkta innuti med, R S T resp L1 L2 L3.
Så det jag funderar över är hur paragraffryttare/byråkrater tolkar reglerna.
Annars så är det skit samma, och de handskar som har rätt fasföljd är lätt räknade.
Ringtrafon behöver du inte byta om den tanken föresvävade digDanne82 skrev:Har kikat lite mer på de två sakerna på bilden och den handsken har bara tre st hål för stift så jag tog ur säkringen på den =)
Sen var den lilla dosan, som nån sa, en grej till ringklockan, nu ska jag bara lista ut hur det funkar så ska jag fixa en sådan.

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
4 sladdar ur trafon ?
Tror det är en plint inne i trafon.... mät vilka tåtar det ligger spänning över, för 230v:en är väl konstant inkopplad i den på andra sidan antar jag ?
Sedan skall tryckknapp, trafo, plinplong ligga i serie.
Sedan skall tryckknapp, trafo, plinplong ligga i serie.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
hm
Man värderar pengarna att anlita en elektriker högre än tex ett barns liv!!!
denna nochalans är precis det som gör att folk dör fortfarande i elolyckor.
Jag kan med lätthet hitta 5 till 10 livsfarliga punkter när jag besöker ett lantbruk. Mvh Kent
denna nochalans är precis det som gör att folk dör fortfarande i elolyckor.
Jag kan med lätthet hitta 5 till 10 livsfarliga punkter när jag besöker ett lantbruk. Mvh Kent
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar