Korrekt konfiguration??

Skriv svar
Cav
Gallringsobjekt

Korrekt konfiguration??

Inlägg av Cav »

Hej,

Jag läste i en annan tråd att man inte ska ha lågan som slår emot plåten i pannan. Men detta är precis vad som händer i mitt system.

Se bilden som jag så fint målat :D

Sen så undrar jag också om det är rätt av mig att köra med det övre spjället stängt och det nedre öppet.. så att rökgaserna blir tvingade att gå neråt igenom pannan.
Jag vet att tidigare ägaren eldade med det övre spjället helt öppet. Men då går ju alting rakt ut känns det som? (elda för kråkorna...)

Bild

Dessutom har jag monterat ett spirorör ifrån fläkten på brännaren ut till en ventil i ytterväggen, detta för att tidigare var det 3 st öppna hål i vägg/dörr in till pannrummet som gjorde att brännaren sög in väldigt mkt kall luft och kylde ner hela pannrummet.
Är detta en bra idé eller är det skit?
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)

Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

På den där bilden ser det ut som om du skulle ha haft en framåtbrinnande brännare istället.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

snillet skrev:På den där bilden ser det ut som om du skulle ha haft en framåtbrinnande brännare istället.
Okej, nu är jag inte så sugen att byta brännare i dagsläget, men det är inte bra att det eldar mot plåten alltså?

Brännaren är monterad in i sidan på pannan igenom ett uppskuret hål.

Är det rätt att ha det övre spjället stängt och tvinga rökgaserna igenom pannan?

Är det vettigt att ha en spiroslang monterad på tilluftsfläkten istället för att kyla ner hela rummet med luft utifrån?

Mvh Daniel

kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Snillets påpekande är helt riktigt.
Du har en panna med så kallad "underförbränning" eller "omvänd förbränning". Bra vedpanna och även bra med pellets om den utrustas med en frammåtriktad brännare som Snillet påpekar i den övre vedinkastsluckan eller som i ditt fall i ett sep. hål.
Det övre spjället är ett tändspjäll som öppnas när veden skall tändas. Rökgasen går i princip rätt ut i skorsten med minimal verkningsgrad som följd. När veden tagit sig stänger man tändspjället och veden brinner nedåt ofta genom keramik och ut bakåt i tuber bakom veddelen.
En i veddelen monterad frammåtriktad pelletsbrännare fungerar ofta utmärkt i dessa pannor. Tändspjället kom i bland användas för att reglera upp rökgastemperaturen i skorsten som kan vara låg med pelletsbrännare i en underförbränningspanna.
I ditt fall, med en som det verkar EcoTec i pannan, får du leva med vad du har. Att brännaren sitter nära panntaket påverkar förbränningen negativt. En låga skall alldrig träffa kylda ytor i pannan p.g.a att temperaturen i lågan ej hålls uppe tills förbränning av gasen skett.
Att pannan kan ta skada i plåten är något som du bör hålla koll på. Sitter brännarenkoppen min 200 mm från taket är det ingen fara för pannan.
[/b]
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

Hej Kurre,

Brännaren sitter ungefär ca 25 cm ifrån panntaket så det är kanske ingen fara på så sätt?
Den har ju vart installerade sedan -96 och än så länge ser taket friskt ut..
Men kan man sätta in nån slags plåt ovanför så att det inte tar i panntaket utan istället slår i plåten som inte är nedkyld?

Är det dumt att suga luften igenom en spiroslang? Finns det risk att inte pannan kan suga i sig tillräckligt med syre?

Mvh Daniel

kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Cav skriver:
Brännaren sitter ungefär ca 25 cm ifrån panntaket så det är kanske ingen fara på så sätt?
Den har ju vart installerade sedan -96 och än så länge ser taket friskt ut..
Men kan man sätta in nån slags plåt ovanför så att det inte tar i panntaket utan istället slår i plåten som inte är nedkyld?

Är det dumt att suga luften igenom en spiroslang? Finns det risk att inte pannan kan suga i sig tillräckligt med syre?

Har du 25 cm till panntaket och det har fungerat sedan 96 tycker jag att du gått kan fortsätta som det är, pannan tar nog ingen skada.
Fläkten i brännaren är konstruerad för att få obegränsat med luft. Om du sätter en slang eller rör fram till fläkten kommer den att behöva suga till sig luft. Hur mycket det påverkar kapaciteten beror på rörets area antal krökar samt längd.
Jag förstår inte vitsen med ett rör. Brännaren fungerar inte bättre med kall luft. Snarare tvärt om. Det enda som är viktigt är att det finns tillräcklig area på luftintag i pannrunnet så inte fläkten bildar ett undertryck i pannrummet.
Generellt minst samma area som rökröret.
Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

Okej, det låter ju bra att jag inte behöver oroa mig för pannan iallafall.
Du tror inte på en idé med en plåt som lågorna slår emot? (en som inte blir nedkyld av vattnet i pannan).

Anledningen till att jag monterat ett rör är för att inte kyla ned hela pannrummet med kall-luft.
Utan röret utifrån så måste jag ha öppna ventiler i väggarna och då blir det så förbaskade kallt i pannrummet istället.. =/

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Cav skrev:Anledningen till att jag monterat ett rör är för att inte kyla ned hela pannrummet med kall-luft.
Utan röret utifrån så måste jag ha öppna ventiler i väggarna och då blir det så förbaskade kallt i pannrummet istället.. =/
Du måste ha en väldigt bra isolerad panna/värmesystem. Eftersom du är rädd för "kyla" ner pannrummet.

Mitt "pannrumsproblem" är snarare tvärt om, det blir 25-30° eller mer när anläggningen är idrift. Detta trots att ventilen (diam. 140 mm) är fullt öppen
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Cav
Gallringsobjekt

Inlägg av Cav »

Oj, ja jag håller mig runt 16-18 grader i pannrummet.
Men jag har svårt att tro att det är pga väl isolerad panna.. är en gammal Albin från 1983..

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Cav skrev:Oj, ja jag håller mig runt 16-18 grader i pannrummet.
Men jag har svårt att tro att det är pga väl isolerad panna.. är en gammal Albin från 1983..
Nä det beror nog på att Roli har bättre isolerat hus o bor där det sällan är minus ute :wink:

Jag ligger på ca 20° i pannrummet nu då pannan nästan går dygnet runt men dörren till pannrummet står öppen o övriga källaren håller 18°..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Cav skriver:
Okej, det låter ju bra att jag inte behöver oroa mig för pannan iallafall.
Du tror inte på en idé med en plåt som lågorna slår emot? (en som inte blir nedkyld av vattnet i pannan).
Är det enkelt att montera en plåt mot taket i pannan så visst är det OK. Du har nog tillräckligt med ytor för värmeupptagning i panna, för plåten kommer också verka som en viss värmesköld i pannan.

Har du sedan bara tillräcklig stor area på ditt "friskluftsrör" är det hel OK.
Skriv svar