
Helt öppna termostater?
Helt öppna termostater?
Har en Automix20 med innegivare och har läst någonsstans att termostaten där givaren sitter skall vara helt öppen, Vissa säger att ALLA termostater i huset skall vara helt öppna... Vad är det som gäller, egentligen? Tycker det låter ologiskt med helt öppna termostater på alla element, för då gör de väl ingen nytta, eller?? 

KMP UNO -06
Månadsförråd
Månadsförråd
Grejen med shuntstyrning är att med rätt strypta ventiler kan shuntstyrningen hålla stabil temperatur i kåken.
Jag tror dock inte på det helt enkelt för att det är olika vad man gör i huset, dock fungerar det nog om huset stå "obemannad".
Men då termostater på elementen vill vara med att regulera kan det bli så att om ett element (låtsas vi har 2) börjar strypa pga. termostaten vill det kommer det att rinna snabbare genom det andra element. Detta betyder att rummet med det högtflödande element blir varmare när det andra rummet stryper.
Så om solen värmar upp ett rum via fönster och termostaten börjar strypa kommer det andra rummet att bli värmare också.
Detta kompenserar man vid att ha en givare men den ska ju placeras så att den känner av den korrekta temperatur i huset, har man tur kan det gå bra men jag tror att det oftast inte är speciellt bra alls.
Grundtanken i det är bra men för att få rätt temperatur borde varje rum/element ha en egen styrning som alla pratar med en central shuntstyrning, då styrs shunten efter det element som behöver mest värme och resten stryper enl. deras behov.
Ett sådant system kostar dock stadigt med flis tyvärr...
Så det flesta placerar en innegivare på ett ställe som antas representera husets temperatur skapligt och sedan kanske strypar vissa element med en icke-termostat.
Jag shuntar ut 100% och har termostat på allt och jag är nöjd med det, jag kanske förlorar lite % på det men det strular inte heller.....
Jag tror dock inte på det helt enkelt för att det är olika vad man gör i huset, dock fungerar det nog om huset stå "obemannad".
Men då termostater på elementen vill vara med att regulera kan det bli så att om ett element (låtsas vi har 2) börjar strypa pga. termostaten vill det kommer det att rinna snabbare genom det andra element. Detta betyder att rummet med det högtflödande element blir varmare när det andra rummet stryper.
Så om solen värmar upp ett rum via fönster och termostaten börjar strypa kommer det andra rummet att bli värmare också.
Detta kompenserar man vid att ha en givare men den ska ju placeras så att den känner av den korrekta temperatur i huset, har man tur kan det gå bra men jag tror att det oftast inte är speciellt bra alls.
Grundtanken i det är bra men för att få rätt temperatur borde varje rum/element ha en egen styrning som alla pratar med en central shuntstyrning, då styrs shunten efter det element som behöver mest värme och resten stryper enl. deras behov.
Ett sådant system kostar dock stadigt med flis tyvärr...
Så det flesta placerar en innegivare på ett ställe som antas representera husets temperatur skapligt och sedan kanske strypar vissa element med en icke-termostat.
Jag shuntar ut 100% och har termostat på allt och jag är nöjd med det, jag kanske förlorar lite % på det men det strular inte heller.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MrEson skriver:
Regleringen fungerar så att om temperaturen ökar eller minskar vid innegivaren kommer shunten med hjälp av framledningsgivaren att öka eller minska framledningstemperaturen.
Det är då viktigt att innegivaren får ett korrekt svar från elementen för att veta hur mycket förändring av radiatortemperaturen som behövs för att upprätthålla rätt temperatur i rummet.
Det är därför nödvändigt att alla element som påverkar temperaturen där givaren sitter är helt öppna och ej själva reglerar yttemperaturen med egen termostat.
Sedan går det i andra rum där det vill bli för varmt ( t.e.x. övervåningen ) utmärkt att begränsa värmen med radiatortermosten.
Du har en Automix 20. Den reglerar endast på innegivare. Tycker jag är det bästa sättet.Har en Automix20 med innegivare och har läst någonsstans att termostaten där givaren sitter skall vara helt öppen, Vissa säger att ALLA termostater i huset skall vara helt öppna... Vad är det som gäller, egentligen? Tycker det låter ologiskt med helt öppna termostater på alla element, för då gör de väl ingen nytta, eller??

Regleringen fungerar så att om temperaturen ökar eller minskar vid innegivaren kommer shunten med hjälp av framledningsgivaren att öka eller minska framledningstemperaturen.
Det är då viktigt att innegivaren får ett korrekt svar från elementen för att veta hur mycket förändring av radiatortemperaturen som behövs för att upprätthålla rätt temperatur i rummet.
Det är därför nödvändigt att alla element som påverkar temperaturen där givaren sitter är helt öppna och ej själva reglerar yttemperaturen med egen termostat.
Sedan går det i andra rum där det vill bli för varmt ( t.e.x. övervåningen ) utmärkt att begränsa värmen med radiatortermosten.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Tycker nästan som du..kurre_44 skrev:MrEson skriver:Du har en Automix 20. Den reglerar endast på innegivare. Tycker jag är det bästa sättet.Har en Automix20 med innegivare och har läst någonsstans att termostaten där givaren sitter skall vara helt öppen, Vissa säger att ALLA termostater i huset skall vara helt öppna... Vad är det som gäller, egentligen? Tycker det låter ologiskt med helt öppna termostater på alla element, för då gör de väl ingen nytta, eller??![]()
Regleringen fungerar så att om temperaturen ökar eller minskar vid innegivaren kommer shunten med hjälp av framledningsgivaren att öka eller minska framledningstemperaturen.
Det är då viktigt att innegivaren får ett korrekt svar från elementen för att veta hur mycket förändring av radiatortemperaturen som behövs för att upprätthålla rätt temperatur i rummet.
Det är därför nödvändigt att alla element som påverkar temperaturen där givaren sitter är helt öppna och ej själva reglerar yttemperaturen med egen termostat.
Sedan går det i andra rum där det vill bli för varmt ( t.e.x. övervåningen ) utmärkt att begränsa värmen med radiatortermosten.

Först kör du med alla termostater fullt öppna o trimmar in systemet så du har rätt temperatur i alla rum, Vill man ha 21° i hela huset så ställer man sen termostaterna så dom stryper vid 22° i t.ex kök, v-rum el där solinstrålning finns.. Men där innegivaren sitter så ska ingen termostat gå in o styra..
Vill man ha lägre temperatur i sovrum så kan man antingen bara ställa in det med termostaten el om man konstant vill ha en lägre temperatur så stryper man in radiatorn så det håller en lägre temp med fullt öppen termostat o gör som i v-rum o kök, Termostaten stryper bara vid övertemp..
Se termostaten som en tempbegränsning så får du bäst justerat system..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shuntstyrning.
Hej och hopp André är en som har fattat vitsen med en motorstyrd shuntautomatik med endast innegivare.
Skulle man sedan ha sådana moderniteter som golvvärme i källaren så kan man ställa en min-temperatur på på termostaten. En mintempetatur på 24-26 gr påverkar inte rumstemperaturen men räcker för golvvärmen
Skulle man sedan ha sådana moderniteter som golvvärme i källaren så kan man ställa en min-temperatur på på termostaten. En mintempetatur på 24-26 gr påverkar inte rumstemperaturen men räcker för golvvärmen
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 183
- Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
- Ort: Örebro
Detta är intressant!!!!
Jag har termostater på alla radiatorer, och på golvvärmen. Har GV i största delen av huset.
Inga rör går i ytterväggar, och det är inte så mycket rör över huvud taget, så jag är inte rädd för några särskillda förluster. Värmen blir ju kvar i huset iaf. Kör därför utan shuntautomatik. Har manuellt ställt den på knappt halvt öppen.
Har precis beställt termometrar till rören, men jag kan känna att det finns en skillnad i temp på dem, och de är inte så heta att de är obekväma att hålla i.
Nu till själva frågan/funderingen: Finns det shuntstyrning som bara styrs av temperaturen på rören? Jag skulle precis som Kurre_44 skriver vilja köra fram lite värme till golven även när det eg. är tillräckligt varmt inne. T.ex. vore det skönt at ha ljummet golv i badrummet även på sommarsidan.
mvh
Jag har termostater på alla radiatorer, och på golvvärmen. Har GV i största delen av huset.
Inga rör går i ytterväggar, och det är inte så mycket rör över huvud taget, så jag är inte rädd för några särskillda förluster. Värmen blir ju kvar i huset iaf. Kör därför utan shuntautomatik. Har manuellt ställt den på knappt halvt öppen.
Har precis beställt termometrar till rören, men jag kan känna att det finns en skillnad i temp på dem, och de är inte så heta att de är obekväma att hålla i.
Nu till själva frågan/funderingen: Finns det shuntstyrning som bara styrs av temperaturen på rören? Jag skulle precis som Kurre_44 skriver vilja köra fram lite värme till golven även när det eg. är tillräckligt varmt inne. T.ex. vore det skönt at ha ljummet golv i badrummet även på sommarsidan.
mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 509
- Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Om du har möjlighet att dela av slingorna så att de golv du vill värma på sommaren (och eventuell källare) finns på egna slingor med egen pump så är det inga större problem att ordna fast temperatur till dom...
Led om den slingan så att:
- den cirkulerar genom en 3-vägs blandningsventil (exempelvis TA TPV-C eller liknande)
- montera framledningen så den går genom ett T-stycke (använd avsticket till ena röret)
- sätt ett dykrör i det återstående hålet i T-stycket, då du använde avsticket till ena röret får du in dykröret ordentligt i vattnet
- sätt en termostat med dykrörsgivare (TA Termorett eller liknande) på blandningsventilen och stoppa givaren i dykröret
- ställ in termostaten på önskad framledningstemp och njut av sköna golv på vår/höst alternativt vettig temp i källaren året om!
/Jörgen
Led om den slingan så att:
- den cirkulerar genom en 3-vägs blandningsventil (exempelvis TA TPV-C eller liknande)
- montera framledningen så den går genom ett T-stycke (använd avsticket till ena röret)
- sätt ett dykrör i det återstående hålet i T-stycket, då du använde avsticket till ena röret får du in dykröret ordentligt i vattnet
- sätt en termostat med dykrörsgivare (TA Termorett eller liknande) på blandningsventilen och stoppa givaren i dykröret
- ställ in termostaten på önskad framledningstemp och njut av sköna golv på vår/höst alternativt vettig temp i källaren året om!
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil