Hastighet på cirkulationspumpen..?
Hastighet på cirkulationspumpen..?
Har en liten fundering! Grundfors cirkulationspump har ju tre lägen, vilket kör ni på där ute? Har kört ett tag på läge 1 men testar för tillfället läge 2. Den största skillanden tycker jag är att det är en lägre temp på framledningen men samma värme i huset!?
Kan det stämma? Finns det någon där ute med ett klokt och bra svar, med lite erfarenhet bakom!

KMP UNO -06
Månadsförråd
Månadsförråd
Om du kör på en lägre hastighet hinner mer värme avsättas i elementen innan det är dagsDanne82 skrev:Har hört att man skall köra på så låg hastighet som möjligt, vet inte varför så derför överlåter jag frågan till någon annan men väntar med spänning på svar =)
att passera pannan ännu en gång. Du skall alltså få en lägre temperatur på returen om du kör på lägre hastighet. Att returledningarna inte alltid går där du önskar ha värme är ju en anledning till att köra med en låg hastighet. Om man har för lågt flöde kan jag tänka mig att man kan få problem med stora temperaturvariationer inomhus om man använder en mindre intelligent shuntstyrning (med innegivare) eftersom du kan hinna lägga ut mängder med värme i systemet innan innegivaren känner av det.
BlueFlame sedan -05
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumstomte!
Däri ligger nog den största vinsten.Stugsittaren skrev:Det blir även lägre kostnad för att pumpa runt vattnet eftersom pumpen drar mindre vid lägre varvtal.
Det är cirka 15-20 watt mellan stegen på en normalpump har jag för mig.
Det ger i runda slängar ca 150-200 kr om året i besparing om pumpen är på 365 dagar.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag måste köra vårt enrörssystem på andra hanstigheten (1910) för att få fram någon effekt till de element som sitter sist i slingan. Vid rejäl kyla (över -20) är jag t.o.m. uppe på högsta hastigheten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jag kör våran cirkulationspump till golvvärmen på läge 1, endast vid riktigt kraftiga temperaturfall/stort värmebehov så använder jag läge 2.
Pumpen har följande effekt 140, 210 resp. 245 W på de olika lägen så det blir 105 W per timme att "tjäna" på att köra läge 1 i stället för läge 3.
Pumpen har följande effekt 140, 210 resp. 245 W på de olika lägen så det blir 105 W per timme att "tjäna" på att köra läge 1 i stället för läge 3.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Testa att köra pumpen så sakta som möjligt. Kolla sedan hur mycket som skiljer framledning mot retur, det är normalt med en skillnad upp mot 10-12 grader (har jag läst). Har man 5 graders skillnad på lägsta hastighet så kör man på den lägsta. /Tomas N.
Hus: 118 kvm, två plan + källare, -26.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
Panna: Diom Dt20k -88.
Brännare: Ep-18.
Shuntautomatik: M90 Lcd med ute+inne givare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vet ju att du har en pump som drar ström som fan till golvvärmen men i helgen då jag justerade in kompisens pelletspanna började jag titta på pumpen till golvvärmen där..Roli skrev:Jag kör våran cirkulationspump till golvvärmen på läge 1, endast vid riktigt kraftiga temperaturfall/stort värmebehov så använder jag läge 2.
Den va på 46 W på 1:an o 96 W på 3:an den som pumpar i golvvärmen till garage golvet på 470 m2 sen satt det en mindre till kontor, Wc på ca 30 m2 där max effekten va 93W på 3:an, Kommer inte ihåg exakt på den lilla pumpen men vet iaf säker 1:an´s o 3:an´s effekt på den större..

Har även tänkt på tidigare då jag hörde om din pumps förbrukning att det skulle kanske va ide vid nybygge att göra 2 kretsar där en mindre pump kan köras för t.ex golv med klinkers, Då kan den lilla gå året om o den större bara då huset behöver värme men vart lite fundersam då jag såg så små pumpar som kördes mot så stora ytor...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Med risk för att hamna utanför ämnet.........André skrev:Den va på 46 W på 1:an o 96 W på 3:an den som pumpar i golvvärmen till garage golvet på 470 m2 sen satt det en mindre till kontor, Wc på ca 30 m2 där max effekten va 93W på 3:an, Kommer inte ihåg exakt på den lilla pumpen men vet iaf säker 1:an´s o 3:an´s effekt på den större..![]()
Vad för golvvärmesystem är det som din kompis har monterat ?
Min pump kom som en färdig enhet från Wirsbo, en Push 25, som dom menade att man skulle ha om man hade en uppvärmningsyta över 250 m².
När det sedan gäller storleken på c-pumpen så har nog antalet golvvärmeslingor samt deras storlek, alla lika stora eller olika storlek på alla en vis betydelse. Ju mer de olika slingorna är strypta desto större pump erfordras för att få fram värmen till resp. sling. Detta är dock inget "försvarstal" för min c-pump men det påverkar nog funktionen, hade själv gärna sett en "lite" mindre pump på min golvvärme. Men när man bygger så litar man på "experterna" kanske ibland för mycket..... vad vet jag. Men nu sitter den tyvärr där och skall man prova en mindre modell så måste man nästan känna någon rörkrökare som tillfälligt kan låna ut en pump så att man kan prova, för att köpa en och prova det funkar inte, då skulle man ju få öppna eget för att kränga av ev. icke passande c-pumpar.....
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja du vad är det systemet heter (slangarna är blå o 20 mm) o det är pannan som shuntar till till cirk.pumpen som trycker det genom fördelarna, Det är då inte wirsbos system..
Ska höra med han vad det är för märke o även vad det är för pumpar, Men jag undrar om det inte är thermotech golvvärme system..
Ska höra med han vad det är för märke o även vad det är för pumpar, Men jag undrar om det inte är thermotech golvvärme system..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
Kör nu mer på läge 1 efter tips från detta eminenta forum, körde på läge 2 förut. Märker att det är större temp skillnad mellan framledn o retur nu, hinner väl avge mer värme förmodar jag.
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör