Injustering av brännare

Micke C
Stor entusiast!

Injustering av brännare

Inlägg av Micke C »

Först och främst måste jag bara passa på att påpeka vilket trevligt forum det här verkar vara! Har tjuvläst här en tid, men så kan man ju inte hålla på alltför länge, eller hur? :oops:

Fick min CTC ecoflex installerad för drygt en månad sedan, och den har fungerat utan problem sedan dess. Häromdan började jag dock fundera över varför rökgastemperaturen var så låg. Den kom knappt upp i 90º jämfört med kanske 150º efter installationen. Och att justera spjället verkade inte göra mycket för att höja temperaturen.
Problemet visade sig vara sot; Asklådan var mer än halvfull, kanalerna duktigt sotiga och vid spjället var det tjockt. Inte konstigt att det inte hjälpte att försöka justera det alltså. Inte för att jag har något att jämföra med, men jag kan inte tänka mig att det är meningen att det skall bli så sotigt så fort. Dessutom borde jag ha anat oråd då inpektionsglaset sotade igen så fort...

Har nu gjort sotat efter bästa förmåga och rattat tillbaka spjället till ca 6mm öppning. Rökgastempen är nu tillbaka till vad den var tidigare.

Jag antar att anledningen till att det sotar så mycket är att brännaren går för fet, dvs för mycket bränsle i förhållande till luft vilket ger ofullständig förbränning. För att bättra på det förhållandet så ställde jag upp fläkten ett par steg, och sänkte matningen ett par steg. Är det rätt tänkt, eller är jag ute och cyklar?

Naturligtvis borde en rökgasanalys göras, men då pelletsen jag har hemma räcker kanske 6 veckor till verkar det inte vara någon större mening att få det gjort nu. Det borde ju gå att justera in brännaren "på känn" och få ett resultat som inte är helt uppåt väggarna. Jag tror jag börjar med att justera tills inspektionsglaset inte sotar igen. :wink: Men sen? finns det några allmänna tipps och tricks att ta till?

Kåken är en enplanare + källare om 74+74m2, och förbrukningen har hittills snittat på kanske 1,2 säck/dag. Tyvärr har jag inget att relatera till, så det är svårt för mig att avgöra om förbrukningen skulla vara normal eller ej. Pelletsen köpte jag från Nima pellets. Blir inte därifrån nästa gång... :roll:
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Hej !

Jag inga kommentarer egentligen, du verkar vara på rätt väg själv,
glaset ska definitivt inte sota igen.

Kör en vecka med de nya inställningarna och se om det verkar bättre, det bör ju märkas rätt snabbt i asklådan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Har inge ecoflex men jag skulle aldrig kunna köra en månad...då skulle det nog ha blivit driftstopp pga igensatt brännare för länge sedan...

Kolla hur det *ser ut* i pannan, ljust eller svart. Kolla askan och förbränningsrummet, det ska inte vara kolsvart! Kolla också röken från skorstenen, går du fett ryker det brunt.

...men som sagt, en månad utan tillsyn så vore min panna & brännare ett inferno av aska och sot...

/Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Jo, mycket och alldeles kolsvart sot var det. Har inte funderat så mycket över färgen på röken, mer än att det röker mer än med oljan. Skall kolla! Annars så kör jag väl på och inspekterar rasket till helgen igen.

Ungefär hur länge brukar man behöva ha brännaren avstängd innan man kan inspektera brännarkoppen? Är väl lika bra att gå över allt då jag ändå håller på, menar jag.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Micke C skrev:Ungefär hur länge brukar man behöva ha brännaren avstängd innan man kan inspektera brännarkoppen? Är väl lika bra att gå över allt då jag ändå håller på, menar jag.
Skriv gärna i din profil vad du har för utrustning, så blir det lättare att svara på frågor.
Nu framgick det överst i detta inlägg att du hade en ecoflex. Nu är jag inte någon "expert" på den men det skiljer väl inte så mycket mellan den och en EcoTec A3:a.

Jag brukar vänta minst 1-2 timmar innan jag tar ut min brännare. Denna tid kan nog variera lite mellan olika brännare och i vilken panna de är monterade i. Men börja i allafall med minst en timme sedan så får du se om det var för varmt eller om det gick att arbeta med brännaren.

Var det för varmt eller för mycket glöd kvar så är det "bara" att öka stilleståndstiden till nästa gång.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Välkommen Micke C!

Du körde med fabriksinställningarna tidigare??
När du sotade pannan rengjorde du även rökgastempgivaren??
Du kan även mäta tempen med en stektermometer då det verkar som att mätarna på pannan visar 20-30° för lite, Mät även uppe i skorsten o kolla så du inte får kondens.. Det är noga med att termometer är mitt i skorsten för att det ska visa rätt..

Du verkar ha rätt låg förbrukning så frågan är i vilket läge den går fet på, Troligen är det låg låget...

Vad har du för inställningar på hög resp låg nu??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Roli:
Profil uppdaterad :D

André:
Japp, var fabriksinställningarna rakt av. Hade bara fingrat på värmekurvan.
Tänkte faktiskt inte på att göra ren rökgastempgivaren. Vart liksom i all hast då jag upptäckte hur mycket sot det var. Passar på att låna hem en riktig termometer från jobbet i kväll så att jag kan kontrollera nogrannheten! Men jag spar gärna taket tills snön har smält bort. Finns det några tumregler för rökgastempen? Har 6m murad skorsten, med helstenspipa, om nu det spelar någon roll.

Tycker att jag nästan aldrig sett att brännaren har gått i högeffektläget, så det stämmer nog att det är lågeffektlägets inställningar jag har sett följderna av... Även om den är duktigt feljusterad tror jag att det är relativt sett många drifttimmar för att ställa till det så där.

Skall skriva av inställningarna då jag kommer hem.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Utan insatsrör bör du nog ha en ca 60-70C i toppen av skorstenen men det är ju en bedömning du gör själv beroende på om det ser fuktigt ut eller inte.

/Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke C skrev:
André:
Japp, var fabriksinställningarna rakt av. Hade bara fingrat på värmekurvan.
Tänkte faktiskt inte på att göra ren rökgastempgivaren. Vart liksom i all hast då jag upptäckte hur mycket sot det var. Passar på att låna hem en riktig termometer från jobbet i kväll så att jag kan kontrollera nogrannheten! Men jag spar gärna taket tills snön har smält bort. Finns det några tumregler för rökgastempen? Har 6m murad skorsten, med helstenspipa, om nu det spelar någon roll.

Tycker att jag nästan aldrig sett att brännaren har gått i högeffektläget, så det stämmer nog att det är lågeffektlägets inställningar jag har sett följderna av... Även om den är duktigt feljusterad tror jag att det är relativt sett många drifttimmar för att ställa till det så där.

Skall skriva av inställningarna då jag kommer hem.
Då tror jag inte att du ska sänka matningen utan bara öka fläkten, Borde kanske snarare öka matningen lite till 46% o öka fläkten ändå mer än du gjort..

Uppe i skorsten 50 cm från toppen bör du ha minst 65° men man ska alltid hålla koll på om det blir kondens..

Har du motdragslucka??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lage
Fröträd

Re: Injustering av brännare

Inlägg av lage »

Micke C skrev: Fick min CTC ecoflex installerad för drygt en månad sedan, och den har fungerat utan problem sedan dess. Häromdan började jag dock fundera över varför rökgastemperaturen var så låg. Den kom knappt upp i 90º jämfört med kanske 150º efter installationen. Och att justera spjället verkade inte göra mycket för att höja temperaturen.
Problemet visade sig vara sot; Asklådan var mer än halvfull, kanalerna duktigt sotiga och vid spjället var det tjockt. Inte konstigt att det inte hjälpte att försöka justera det alltså. Inte för att jag har något att jämföra med, men jag kan inte tänka mig att det är meningen att det skall bli så sotigt så fort. Dessutom borde jag ha anat oråd då inpektionsglaset sotade igen så fort...

Har nu gjort sotat efter bästa förmåga och rattat tillbaka spjället till ca 6mm öppning. Rökgastempen är nu tillbaka till vad den var tidigare.

Jag antar att anledningen till att det sotar så mycket är att brännaren går för fet, dvs för mycket bränsle i förhållande till luft vilket ger ofullständig förbränning. För att bättra på det förhållandet så ställde jag upp fläkten ett par steg, och sänkte matningen ett par steg. Är det rätt tänkt, eller är jag ute och cyklar?

Naturligtvis borde en rökgasanalys göras, men då pelletsen jag har hemma räcker kanske 6 veckor till verkar det inte vara någon större mening att få det gjort nu. Det borde ju gå att justera in brännaren "på känn" och få ett resultat som inte är helt uppåt väggarna. Jag tror jag börjar med att justera tills inspektionsglaset inte sotar igen. :wink: Men sen? finns det några allmänna tipps och tricks att ta till?

Kåken är en enplanare + källare om 74+74m2, och förbrukningen har hittills snittat på kanske 1,2 säck/dag. Tyvärr har jag inget att relatera till, så det är svårt för mig att avgöra om förbrukningen skulla vara normal eller ej. Pelletsen köpte jag från Nima pellets. Blir inte därifrån nästa gång... :roll:
Det låter lite märkligt att rökgastempen sjunker pga mycket sot, det brukar vara tvärtom, nysotad panna=låg rökgastemp, sotig panna=högre rökgastemp.
Går den fet verkar det rimligt att minska bränslemängden och öka tilluften.
Kan du se lågan när brännaren går?
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

André:
Har mätt och kollat lite;
Rökgastemperaturen som visas i displayen ligger ca 50-60º under den verkliga temperaturen uppmätt med en kalibrerad termometer. Rätt stor skillnad! Nu skulle ju pannans givare kunna vara isolerad av sot och därmed visa fel. Får bli en seriös sotningsrunda till helgen, tror jag. Hur som helst betyder det att den verkliga rökgastemperaturen överstiger 200º. Antar att det är bäst att ta sig i kragen och klättra upp på taket så att jag kan få någon klarhet i vad som verkligen behövs.

Inställningar:
Hög skruv ändrad från 68 till 65% = -3
Hög fläkt ändrad från 40 till 44% = +4
Låg skruv ändrad från 41 till 38% = -3
Låg fläkt ändrad från 20 till 24% = +4

Lage:
Anledningen till att rökgastemperaturen sjönk var helt enkelt att det var så mycket sot runt spjället att det i praktiskt taget var stängt.
Jag kan se lågan från brännaren genom inspektionsglaset. (Sedan jag gjorde rent glaset dvs)
Värmer med:
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

André skrev:
...
Då tror jag inte att du ska sänka matningen utan bara öka fläkten, Borde kanske snarare öka matningen lite till 46% o öka fläkten ändå mer än du gjort..

Uppe i skorsten 50 cm från toppen bör du ha minst 65° men man ska alltid hålla koll på om det blir kondens..

Har du motdragslucka??
Har ingen motdragslucka. Borde kanske skaffa en...
Vad skulle jag vinna på att öka matningen?
Värmer med:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke C skrev:
André skrev:
...

Har du motdragslucka??
Har ingen motdragslucka. Borde kanske skaffa en...
Vad skulle jag vinna på att öka matningen?
Det är inte lätt att få optimal förbränning på riktigt låg effekt, I kompisens ecoflex gick det inte få till Co2 halten då jag justerade den i helgen.. Hur jag än gjorde så blev den inte högre än 8% (bör va 12%) då jag körde med 37% matning, Fläkten kördes på 10% då.. :?

I en kompis biomatic ställde jag matningen på 46% o fläkten på 17% o då blev Co2 11% men han med ecoflexen ville ha så låg effekt som möjligt (på min läget)
Funderar på att åka o stänga el testa med att höja effekten för att se om det blir bättre..

Har inställningarna i 20 kW
Hög matning 90%
Hög fläkt 48%
Låg matning 63%
Låg fläkt 31%
Min matning 37%
Min fläkt 10%

Co2 halten blev 12% i hög o låg läget men bara 8% i min
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Rubriken på tråden passar bra för en diskussion om optimal CO2-halt.

CO2 varierar normalt under förbränningscykeln beroende på ojämnhet i pelletstillförseln och olikheter i pelletsstorleken.
Ju högre CO2 desto effektivare förbränning, till en viss gräns när sotning inträffar. Men den gränsen ligger vid 16-17%. Effektiviteten blir också mindre känslig för rökgastemperaturen vid högre CO2.

Så, varför justera till 12% om man kan få 16%? Askan blir visserligen lite vitare och kanske mindre i volym, men är det värt det?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Furetör skrev:
Så, varför justera till 12% om man kan få 16%? Askan blir visserligen lite vitare och kanske mindre i volym, men är det värt det?
16% är lär pannan sota som f-n, Då jag körde igån kompisens ctc så började synglaset sota igen redan efter ca 1 timmes drift då Co2 låg på 17% med fabriksinställningarna..

Rekomenderat Co2 ahlt är 12-13,5% men inte säkert det går få till jämt o då är inte askan vit men därimot ner vid 7% så behöver man knappt sota pannan.. Då blir pannväggarna helt vita o bara ett lätt damm finns på dom..
Skriv svar