Bra komplement till pelletseldningen???
Bra komplement till pelletseldningen???
Hej,
Vi har planer på att köpa en vedkamin och ställa den i vårt matrum på nedervåningen.
Jag har en 6 kw vedkamin hemma som måste renoveras. (vermeculiten har överhettats så den måste bytas)
Men så hittade jag denna på blocket.
http://www.blocket.se/vi/9110339.htm?ca=4_s
Skulle det kunna vara ett bra komplement till pelletseldningen, skulle man isf kunna koppla in den i serie med panna på befintligt system?
Utan ackumulatortank?
Tacksam för svar!
Vi har planer på att köpa en vedkamin och ställa den i vårt matrum på nedervåningen.
Jag har en 6 kw vedkamin hemma som måste renoveras. (vermeculiten har överhettats så den måste bytas)
Men så hittade jag denna på blocket.
http://www.blocket.se/vi/9110339.htm?ca=4_s
Skulle det kunna vara ett bra komplement till pelletseldningen, skulle man isf kunna koppla in den i serie med panna på befintligt system?
Utan ackumulatortank?
Tacksam för svar!
Panna: Albin kombi -83
Brännare: Compact A2 15kw
Styrning: Danfoss comfort 100 (utegivare)
Geografiskt läge: Västernorrland
Storlek: ca 120 m2 / 2 plan
Byggår: 1917
Jag har funderat på en liknande lösning, men tror att det blir svårt utan acktank. En vedkamin ger ju väldigt mycket värme på en gång, så förmodligen skulle systemet börja koka, samt att pelletsbrännaren kan slå av om temperaturen i systemet stiger för högt. Det lutar snarare åt en täljstenskamin för min del. Kanske någon har erfarenhet?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Jag går i samma tankar, men är inte så säker på vinsterna med vattenburet. Man kan ju välja att ladda ack-tanken direkt från en vattenmantel, eller indirekt genom att eldstaden "slår ut" rumsgivare och/eller termostatventiler på radiatorerna. Det senare har fördelen att man kan värma huset även när det är strömavbrott (utan reservström vill säga).
Med god ackumulering i ett rejält tegelmagasin eller täljstensdito, borde denna indirekta "laddning" av acktanken bli betydande.
Rätta mig om jag har fel.
Med god ackumulering i ett rejält tegelmagasin eller täljstensdito, borde denna indirekta "laddning" av acktanken bli betydande.
Rätta mig om jag har fel.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Angående den annons på blocket som du hänvisar till: På http://www.byggahus.se har säljarens seriositet diskuterats. (Jag har själv ingen erfarenhet.)
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Aha, hittar inte något inlägg om den när jag söker..proforma skrev:Angående den annons på blocket som du hänvisar till: På http://www.byggahus.se har säljarens seriositet diskuterats. (Jag har själv ingen erfarenhet.)
Kan du klistra in en länk?
Panna: Albin kombi -83
Tyvärr, jag hittar inte trådarna igen.
Vad jag kommer ihåg fanns det ingen med någon egentlig erfarenhet (bra eller dålig) av denna ÅF. Det talades dock om att de ska ha uppgett att de köpt på sig ett parti kaminer, inte hade några andra modeller och inte heller brukade syssla med sådant. Sysslade visst med däck normalt.
Detta behöver ju inte betyda att kaminerna är dåliga iofs.
Vad jag kommer ihåg fanns det ingen med någon egentlig erfarenhet (bra eller dålig) av denna ÅF. Det talades dock om att de ska ha uppgett att de köpt på sig ett parti kaminer, inte hade några andra modeller och inte heller brukade syssla med sådant. Sysslade visst med däck normalt.
Detta behöver ju inte betyda att kaminerna är dåliga iofs.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Var det denna tråden du menade?
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 065112/2#2
(Jag skrev själv i den, därav hittade jag den..)
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 065112/2#2
(Jag skrev själv i den, därav hittade jag den..)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om kaminen kopplas in istället för en radiator o man kör med fullt öppna radiatortermostater/utan så beror det bara på vad radiatorerna ger för effekt, T.ex mina radiatorer kollade jag effekten på i rinkabys tabell o dom ger en effekt på totalt 10 kW vid 70° framledningstemp så här skulle man nog få ta det lite lungt då man stoppar ved..GunnarM skrev:Jag har funderat på en liknande lösning, men tror att det blir svårt utan acktank. En vedkamin ger ju väldigt mycket värme på en gång, så förmodligen skulle systemet börja koka, samt att pelletsbrännaren kan slå av om temperaturen i systemet stiger för högt. Det lutar snarare åt en täljstenskamin för min del. Kanske någon har erfarenhet?
Kopplar man in dom istället för en radiator o kör med innegivare på shuntstyrningen så stänger shunten då man börjar elda, Vattnet pumpas då bara runt i systemet/radiatorerna vilket blir ett effektivt kompliment till pelletsen.. Innegivaren ställer man så pelletsen håller en något lägre temp än vad man vill ha sen eldar man med ved till den temp man vill ha, Så skulle jag viljat haft det..

Har man så pelletsen håller t.ex 19° kommer man att elda för att inte frysa, Har man stora radiatorer så tar det inte lång stund innan man har 21° inne..
En kompis har sin kökspanna kopplad på detta vis o det funkar utmärkt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kopplar man inte bort expansionskärlet då?André skrev:Om kaminen kopplas in istället för en radiator o man kör med fullt öppna radiatortermostater/utan så beror det bara på vad radiatorerna ger för effekt, T.ex mina radiatorer kollade jag effekten på i rinkabys tabell o dom ger en effekt på totalt 10 kW vid 70° framledningstemp så här skulle man nog få ta det lite lungt då man stoppar ved..
Kopplar man in dom istället för en radiator o kör med innegivare på shuntstyrningen så stänger shunten då man börjar elda, Vattnet pumpas då bara runt i systemet/radiatorerna vilket blir ett effektivt kompliment till pelletsen.. Innegivaren ställer man så pelletsen håller en något lägre temp än vad man vill ha sen eldar man med ved till den temp man vill ha, Så skulle jag viljat haft det..![]()
Har man så pelletsen håller t.ex 19° kommer man att elda för att inte frysa, Har man stora radiatorer så tar det inte lång stund innan man har 21° inne..
Thermia Biomatic 20+
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja du det har jag inte tänkt på hur dom löst det..Joachim A skrev:Kopplar man inte bort expansionskärlet då?André skrev:Om kaminen kopplas in istället för en radiator o man kör med fullt öppna radiatortermostater/utan så beror det bara på vad radiatorerna ger för effekt, T.ex mina radiatorer kollade jag effekten på i rinkabys tabell o dom ger en effekt på totalt 10 kW vid 70° framledningstemp så här skulle man nog få ta det lite lungt då man stoppar ved..
Kopplar man in dom istället för en radiator o kör med innegivare på shuntstyrningen så stänger shunten då man börjar elda, Vattnet pumpas då bara runt i systemet/radiatorerna vilket blir ett effektivt kompliment till pelletsen.. Innegivaren ställer man så pelletsen håller en något lägre temp än vad man vill ha sen eldar man med ved till den temp man vill ha, Så skulle jag viljat haft det..![]()

Ska kolla upp det men det jag vet är ju att det nu står en acktank i källaren o den är ansluten med kulvert till garaget där pannan o tryck kärlet är, Tidigare hade han öppet kärl på vinden vet jag o om det fortfarande är inkopplat el hur det är gjort..
För kärlet i i garaget har man ändå ingen nytta av då det sitter backventil på framledningen på kulverten o en motorventil på returen som stänger då tanken i huset är laddad..
Så när inte tanken laddas finns inget kärl på husets system om inte det öppna kärlet på vinden används även nu, Måste kolla detta för det kan ju inte va optimalt direkt att ladda tanken i huset till 50-90° utan att ha nått kärl.. Borde ju bli undertryck i systemet om tempen sjunker från 90-50° i ett slutet system utan exp-kärl med en tank på 750 liter/system volym på ca 850 liter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Öh stor bild att stjäla plats. Varför inte länk istallet http://www.norrlanning.com/kamin_info.jpg
Efter det där finns neden höger hörna av bilden och klicka på, så blir det ännu större, men markör måste stå på inom bild ramen.
Efter det där finns neden höger hörna av bilden och klicka på, så blir det ännu större, men markör måste stå på inom bild ramen.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star