Hej och tack för svaren/sypunkterna!
En av förutsättningar är i mitt fall att jag vill använda vakuumrör solfångare som av vad jag förstår kan komma upp i hög temperatur även vintertid.
Omvänd cirkulation kan det bli när det inte är laddning alls beroende på hur mkt värmeväxlaren tappar värme till omgivningen. En backventil med mkt lite motstånd skulle kunna förhindra det men jag vet inte om det finns någon lämplig backventil som inte hindrar självcikulation åt "rätt" håll. En stor elektrisk styrt ventil skulle kunna lösa det. Men det är å andra sidan kanske inget större problem bara vvxl är ordentligt isolerat.
Shakespeare skrev:Kul idé. Enkel konstruktion. Prova!
Mina synpunkter:
* Om du laddar in vatten som är kallare än den övre anslutningen så får du väl omvänd cirkulation och förstör skiktningen?
Hej Shakespeare, kull att du gillar idén, ja jag ska nog prova den men jag uppskattar era synpunkter!
De blir väll bara omvnd cirkulation när ja laddar med vatten som är kallare än "mitten" på tanken? Det tänker jag iaf undvika.
Shakespeare skrev:* Om du laddar med hög temp får du dålig verkningsgrad på solfångarna.
Ja tanktemperaturen får avgöra det, ju varmare i tanken ju varmare jag måste ladda, utloppstemperaturen tillbaka till solfångaren borde vara ungefär som bottentemperaturen
Shakespeare skrev:* Självcirkulationen bygger på en viss temp-diff och för att kunna "fylla" tanken helt så vill man ha hög temp både i toppen och botten. Min slutsats är att det inte går att ladda tanken ända ner i botten.
Ja längst ner tar det förståss lång tid att få det varmt, jag räknar med att solslingan kan ladda med 100 grader och däröver när det är mkt sol. Då kan jag till slut få det varmt även där hoppas jag i alla fall

.
apersson850 skrev:Den översta bilden förutsätter ganska hög laddtemperatur hela tiden, på grund av den termiska ventilen.
På sommaren spelar det ingen roll, men det är närmast odugligt på vintern
Ja det förutsätter mer än 55 grad annars händer iget, så är det även med min lösning om övre halvan av tanken har kommit upp i 55 grad förståss.
Anders G skrev:Med en elmätare från ClasOhlsson för under 200 spänn mätte jag upp elförbrukningen för 2 cirkulationspumpar + reglercentralen till 70kWh på min anläggning under en säsong. Ca 35kr per pump/år alltså.
Det är mycket tal om hur dyrt det är med extern vvx pga dubbla pumpar.
Tack för den upgiften! 35 kwh är verkligen inte mycket att bråka om. Men det beror naturligtvis på hur många timmar panelen laddar. Om solen skulle skina precis hälften av dygnet och pumpen drar 30 watt skulle det bli ca 130 kwh. I ditt fall laddar då panelen 35/130 ? 27% av dagen.
Om en annan lösning skulle ge sämre verkningsgrad förlorar man snabbt mera än så, men jag undrar om det verkligen blir så med min lösning?
/Aryan