Pellets eller luft/vatten värmepump
Pellets eller l-l pump som frågan ställdes är knappast rätt infallsvinkel. Som jag ser det: Luftvärmepump har man för ekonomins skull, man får ned uppvärmningskostnaderna ordentligt. Pelletsbrännare har man för varmvattnet, för att hålla skorstenen och det vattenburna värmesystemet igång. Har man inte helt öppen planlösning behövs det vattenburna värmesystemet som komplement.
Att installera luftvärmepump själv går ganska bra men förtjänsten är inte så stor.
När nu IKEA erbjuder en värmepump med installation och alla garantier för 14900:- så tjänar man inte så mycket på att köpa en parallellimporterad pump och montera själv.
http://www.ikea.family.ikea.se/ikeafami ... 111&a=3350
Att installera luftvärmepump själv går ganska bra men förtjänsten är inte så stor.
När nu IKEA erbjuder en värmepump med installation och alla garantier för 14900:- så tjänar man inte så mycket på att köpa en parallellimporterad pump och montera själv.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Jo tack. Det var en av anledningarna till att jag valde just den pannan. Mest som försäkring utifall pelletspriset skulle sticka väg, och det verkar det ju redan ha gjort. Så det är därför jag funderar på att investera mer i värmeanläggningen, trots att jag inte ens startat pelletsbrännaren ännu.André skrev:Du har då valt rätt panna för att skaffa L/V VP iaf..
Här har vi 7-8 plus mest hela tiden, iallafall i vinter. Fast vårt gamla dragiga hus drar rejält med el ändå.
Hittills har väl panna + tillbehör (rörkopplingar, cirkpump, expkärl etc) + insatsrör gått på runt 60 tusen, men då har jag gjort jobbet själv tillsammans med min kusin. Det lär betala sig snabbt när jag väl fått igång pelletsbränningen. Skulle jag köpa till en Ecoair så tar det ytterligare några år, fast inte så värst många med dagens pelletspriser. Det kan ju räcka med en av de mindre modellerna, och så får man spetsa med pelletsvärme de dagar som pumpen inte räcker till. Bör inte vara allt många dagar på ett år.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du kollat hur många kW huset behöver nu vid olika temperaturer??Skåne skrev:Jo tack. Det var en av anledningarna till att jag valde just den pannan. Mest som försäkring utifall pelletspriset skulle sticka väg, och det verkar det ju redan ha gjort. Så det är därför jag funderar på att investera mer i värmeanläggningen, trots att jag inte ens startat pelletsbrännaren ännu.André skrev:Du har då valt rätt panna för att skaffa L/V VP iaf..
Här har vi 7-8 plus mest hela tiden, iallafall i vinter. Fast vårt gamla dragiga hus drar rejält med el ändå.
Hittills har väl panna + tillbehör (rörkopplingar, cirkpump, expkärl etc) + insatsrör gått på runt 60 tusen, men då har jag gjort jobbet själv tillsammans med min kusin. Det lär betala sig snabbt när jag väl fått igång pelletsbränningen. Skulle jag köpa till en Ecoair så tar det ytterligare några år, fast inte så värst många med dagens pelletspriser. Det kan ju räcka med en av de mindre modellerna, och så får man spetsa med pelletsvärme de dagar som pumpen inte räcker till. Bör inte vara allt många dagar på ett år.
Du har ju goda möjligheter att se hur stor pump du ska välja, Såg att dom ger från den minsta 4,8/6,1/7,4/8,3 kW vid 0° ute o vid 50° vilket gör att dom ger mer om du har lägre framledningstemp..
Går tydligen oxå välja vid vilken ute temp den ska stoppa o pellets gå istället..
I skåne har ni ju många vindsnurror, Inget vindkrafts koperativ som du kan köpa in dej i oxå??
Jag har då tingat 7000 kWh i koperativet som ska byggas här så nu blir det el/ved på sommar halvåret, Hade jag haft din panna så hade jag köpt 500-1000 kWh till o skaffat en L/V VP..
Får betala knappt 5000:-/1000 kWh men då kostar inte elen mer än 12 öre/kWh i 20 år framåt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nja, ursprungsfrågan var pellets eller luft/vatten-pump (se rubrik), men jag plockade upp tråden igen för att höra om det fanns någon ny info om de tyska pumparna som Manin skrev om.Holger skrev:Pellets eller l-l pump som frågan ställdes är knappast rätt infallsvinkel.
Tycker som sagt att de svenska luft/vatten-pumparna är både omoderna och dyra jämfört med de japanska luft/luft-pumparna. Men i mitt gamla hus med massor av rum funkar det knappast med en luft/luft-pump, tyvärr.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Jag ska kolla några kvällar och se vad det ger. Återkommer.André skrev: Har du kollat hur många kW huset behöver nu vid olika temperaturer??
Du har ju goda möjligheter att se hur stor pump du ska välja, Såg att dom ger från den minsta 4,8/6,1/7,4/8,3 kW vid 0° ute o vid 50° vilket gör att dom ger mer om du har lägre framledningstemp..
Jo, jag funderar på vindkraft också. Har kollat på http://www.lagmansbergavind.se/André skrev:I skåne har ni ju många vindsnurror, Inget vindkrafts koperativ som du kan köpa in dej i oxå??
Jag har då tingat 7000 kWh i koperativet som ska byggas här så nu blir det el/ved på sommar halvåret, Hade jag haft din panna så hade jag köpt 500-1000 kWh till o skaffat en L/V VP..
Får betala knappt 5000:-/1000 kWh men då kostar inte elen mer än 12 öre/kWh i 20 år framåt..
Deras koncept med återbäring verkar vettigt, jag gillar inte när man tvingas handla sin el från nån specifik elleverantör. Ta t ex SVEF (http://www.svef.nu/) "Förbrukning som inte täcks av ditt andelsinnehav, kompletteringskraften, debiteras via ditt avtal med Falkenberg Energihandel". Känns som man är rätt inlåst...
Hur gör ditt vindkraftskooperativ? Har de nån hemsida?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kom på en sak, Funkar det att docka vilken L/V Vp som helst till pannan tro??Skåne skrev:
Hur gör ditt vindkraftskooperativ? Har de nån hemsida?
Kanske finns både bättre o effektivare pumpar än ctc´s till bättre pris men man vill ju att pannan ska kunna styra pumpen..
Här säljer dom ctc L/V VP från 29995:- iaf http://www.powertec.se/index1.html
Här finns länk till koperativet som ska starta/jag ska köpa in mej i http://www.granberget.se/
Det är samma upplägg som Kvarkenvind http://www.kvarkenvinden.com/
I det här koperativet är ju alla medlemar/delägare genom att man köper andelar, Sen levereras all el till skellefteåkraft i det här fallet sen tar man tillbaka de andelar/strömmen man har köpt på sej till det aktuella priset på 12 öre/kWh..
Förbrukar man mer än vad man köpt så betalar man till el leverantören (skellefteåkraft) det pris man teknat där..
Skulle komma nått förmånligt lån hos länsförsäkringar så man får väl kolla där först om det är lika bra som lånet för bredbandet, Har bunden ränta i 10 år på 0,5%

Men som sagt vi lever i ett märkligt land..
Finns tydligen inga klara regler hos skattemyndigheten hur det är med energiskatten på 20,4 öre/kWh, Endel vindkraftsföreningar betalar ingen men endel måste göra det..

Det berode tydligen hur avtalet med elbolaget va formulerat o dom hoppades naturligtvis att dom skulle kunna fixa så man slapp den biten..
I värsta fall blir det elkostnad 12 öre/kWh + kapitalkostnad 24 öre/kWh + överföringsavgtiften 8,5 öre/kWh + energiskatt 20,4 öre/kWh, Sen tillkommer naturligtvis fasta avgiften på 2700:-/år..
Så det blir antingen 44,5 öre/kWh o måste vi betala energiskatt blir det 64,9 öre/kWh, Dessa priser är inkl kapitalkostnad o överföringsavgift..
Elpriset på 12 öre/kWh är för minst 20 år framåt o det inkluderar tomt hyra för vindsnurrorna, försäkringar, reparationer, Underhåll mm o funkar dom längre än 20 år blir det bara en bonus..
1,4 miljoner kommer avsättas från insattsen (ca 5000:-/1000 kWh) för återställade av mark o skrotning av snurrorna då dom är slut, Är det som med skrot priset idag om 20 år så betalar det ned motering o bort forsling av snurrorna...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Annars kan man låta pumpens styrning styra pannan.André skrev: Kom på en sak, Funkar det att docka vilken L/V Vp som helst till pannan tro??
Kanske finns både bättre o effektivare pumpar än ctc´s till bättre pris men man vill ju att pannan ska kunna styra pumpen..
Här säljer dom ctc L/V VP från 29995:- iaf http://www.powertec.se/index1.html
Det är ofta mycket mer avancerade styrningar än vad som sitter i pannan.
Man låter pannan köra sitt race och låter pumpen styra en bivalent shunt som tar värme från vilket system man programmerat vid det aktuella förhållandet. (ex tid, utetemp osv.)
Nibe har ex en lösning där pumpen kallar på värme från pannan och drar igång pannan och brännaren och shuntar därifrån vid kall utetemp, när utetempen stigit 8ex. på förmiddan) så tar värmepumpen över igen men håller pannan het i 12 timmar för säkerhets skull.
Det finns väldigt bra lösningar och kommer mer hela tiden.
Det är nog läge att börja se sig om med tanke på prislägena och prisutvecklingstendenserna idag.
Du kan docka nära på vilken som helst om du kör fast kondensering.
Men ska du köra flytande är det bättre att se sig om efter tillverkare som är duktiga på det.
Hade jag köpt en luft/vatten idag hade jag troligen köpt en Nibe elller möjligen en CTC.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumshärskare!
Är det någon som kör med en sådan här?Holger skrev: När nu IKEA erbjuder en värmepump med installation och alla garantier för 14900:- så tjänar man inte så mycket på att köpa en parallellimporterad pump och montera själv.
Jag funderar på att skaffa en till gästhuset
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL