Hej
Har en Bequem 15D tillsammans med en kombipanna (ved,el och pellets)
och har ett par problem.
Om jag kör med pelletsbrännaren (börtemp 76 grader ) och börjar elda med ved till ex 85 grader så måste jag ha brännaren i från läge och vänta tills panntempen har sjunkit till börtemp - 8 grader innan jag sätter den i till-läge annars vill den inte starta utan problem
Gissar att det är samma problem som:http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5455
Brännaren tror att det är glöd i koppen men det är det inte pga. den inte körts under tiden som jag eldat med ved.
Finns det något att göra åt detta (trist att behöva vänta efter vedeldning för att kunna köra igång pelletseldningen)
Ett annat problem jag har är med Thermia Supervision programmet. Har köpt ett interface från thermia och kopplat in allt men får inte progammet att fungera.
Programmet startar men får inte kontakt med brännaren (har provat med alla möjliga inställningar inkl. default inst.)
Har provat även med andra datorer för att utesluta problem med comport och operativ,hade en med XP och en äldre dator med win98
Ni som har fått det att fungera vad har ni för kommunikationsinställningar??
problem med starten + Supervision
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: problem med starten + Supervision
Varför måste du ställa brännaren i från läge??benis skrev:Hej
Har en Bequem 15D tillsammans med en kombipanna (ved,el och pellets)
och har ett par problem.
Om jag kör med pelletsbrännaren (börtemp 76 grader ) och börjar elda med ved till ex 85 grader så måste jag ha brännaren i från läge och vänta tills panntempen har sjunkit till börtemp - 8 grader innan jag sätter den i till-läge annars vill den inte starta utan problem
Gissar att det är samma problem som:http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5455
Brännaren tror att det är glöd i koppen men det är det inte pga. den inte körts under tiden som jag eldat med ved.
Finns det något att göra åt detta (trist att behöva vänta efter vedeldning för att kunna köra igång pelletseldningen)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
supervision runs with win xp 100%.benis skrev:
Ett annat problem jag har är med Thermia Supervision programmet. Har köpt ett interface från thermia och kopplat in allt men får inte progammet att fungera.
Programmet startar men får inte kontakt med brännaren (har provat med alla möjliga inställningar inkl. default inst.)
Har provat även med andra datorer för att utesluta problem med comport och operativ,hade en med XP och en äldre dator med win98
Ni som har fått det att fungera vad har ni för kommunikationsinställningar??
with win 98 or win me rather not...
did you set the same node in the burners service-menu and in the supervision software?
see my settings below here. it works for me.

Senast redigerad av libi den ons 17 jan, 2007 23:15, redigerad totalt 2 gång.
Ideal Standard 1965
Bequem 50
12 t Storage
9m screw
450 m2
Bequem 50
12 t Storage
9m screw
450 m2
Problem med återstart efter vedeldning.
"Benis" skriver att det är problem med återstart efter vedeldning.
Det skall det normalt inte vara.
Din brännare startar 4 gr under börvärdet. Brännaren förutsätter att det finns glöd i koppen för att tända genom en inställd " glödhållningstid " normalt 60 min. Skiljer temperaturen över 10 gr gör brännaren en " kallstart " och tänder med eltändningen.
Något är fel med din glödhållning
.
1. Aska i botten på koppen så det finns ingen plats för pelletsen att bilda glödbädd.
2. Otäta slussvingar gör att glöden brinner upp för fort.
Du kan minska glödhållningstiden till t.e.x. 20 min och testa.
För detta måste du ha tillgång till " installatörsmenyn" ( kan jag tyvärr inte meddela i forumet ).
Det skall det normalt inte vara.
Din brännare startar 4 gr under börvärdet. Brännaren förutsätter att det finns glöd i koppen för att tända genom en inställd " glödhållningstid " normalt 60 min. Skiljer temperaturen över 10 gr gör brännaren en " kallstart " och tänder med eltändningen.
Något är fel med din glödhållning

1. Aska i botten på koppen så det finns ingen plats för pelletsen att bilda glödbädd.
För detta måste du ha tillgång till " installatörsmenyn" ( kan jag tyvärr inte meddela i forumet ).
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Problem med återstart efter vedeldning.
1. snarare att det är för lite i koppenkurre_44 skrev:
Något är fel med din glödhållning.
2. slussvingar nja, Ändra tiden för glödhållning gör i effektmenyn (5)
Tror snarare det har att göra med att brännaren stängs av i menyn för att sedan startas om utan att ha brutit strömmen, Om brännaren sitter i pannan hela tiden så ska som sagt inget göra att den inte kan gå på underhållsglöd..
Jag kör med 120 min på underhållsglöden nu o det är inga problem bara man inte nyss rengjort koppen då hinner glöden slockna o brännaren stannar... Tyvär gör den inte en kallstart då den inte ser nån låga utan den matar bara in pellets o stannar...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Aska i brännkopp på Termia.
Jag skrev i tidigare inlägg
Vad jag menar är att om det är mycket slagg i pelletsen med tungt innehåll kan det bildas ett lager i botten med grusliknande innehåll.
När skruven trycker fram pellets lyft askan upp för att sedan åter lägga sig på botten. Den askan är redan utbrunnen och kan inte bilda någon glödbädd. Indirekt blir följden att det finns för lite pellets att bilda glödbädd av i koppen när brännaren stannar. Och framför allt ligger pelletsen för högt upp i brännkoppen.
Åtgärd är att göra rent i koppen och se om det hjälper.
Minskar man glödhållningstiden behövs det inte finns så mycket pellets i koppen ( glöden skall ju räcka kortare tid ).
André trodde det var för lite pellets i koppen?Något är fel med din glödhållning .
Vad jag menar är att om det är mycket slagg i pelletsen med tungt innehåll kan det bildas ett lager i botten med grusliknande innehåll.
När skruven trycker fram pellets lyft askan upp för att sedan åter lägga sig på botten. Den askan är redan utbrunnen och kan inte bilda någon glödbädd. Indirekt blir följden att det finns för lite pellets att bilda glödbädd av i koppen när brännaren stannar. Och framför allt ligger pelletsen för högt upp i brännkoppen.
Åtgärd är att göra rent i koppen och se om det hjälper.
Minskar man glödhållningstiden behövs det inte finns så mycket pellets i koppen ( glöden skall ju räcka kortare tid ).
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Aha
Jag hade nog fel där (har bara kört med pellets sen nyår)
Efter min första sotning och regöring av koppen fick jag problem med starten (samma som http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5455) och jag trodde att det gällde även när man lät brännaren stå under vedeldning.
Tanken slog mej aldrig att startproblemet berodde på att jag hade tömt koppen
Men såklart finns det en tidsparameter och efter lite empiriska försök (vedbrasa med olika storlek och längd)så har jag sett att det fungerar utan att man behöver sätta brännaren i från-läge.
Tack för alla svar.
Regarding the problem with Supervision.
When i tried supervision i never used so high number as 10 for the adresse/nod witch seems to be default adress for the burner.
But i'll check what number my burner have.
I haven't tried these settings yet but i give it a try later.
Regards,
Efter min första sotning och regöring av koppen fick jag problem med starten (samma som http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5455) och jag trodde att det gällde även när man lät brännaren stå under vedeldning.
Tanken slog mej aldrig att startproblemet berodde på att jag hade tömt koppen

Men såklart finns det en tidsparameter och efter lite empiriska försök (vedbrasa med olika storlek och längd)så har jag sett att det fungerar utan att man behöver sätta brännaren i från-läge.
Tack för alla svar.
Regarding the problem with Supervision.
When i tried supervision i never used so high number as 10 for the adresse/nod witch seems to be default adress for the burner.
But i'll check what number my burner have.
I haven't tried these settings yet but i give it a try later.
Regards,