Lite funderingar ang temperaturen pannan
Solen värmer så in i hundan om du har fönster mot väster/söder så det kan göra väldigt mycket (om det är soligt alltså, minns inte riktigt hur det är då i och för sig ;o).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Just därför min "dagsänkning" fungerar så bramicke_932 skrev:Solen värmer så in i hundan om du har fönster mot väster/söder så det kan göra väldigt mycket (om det är soligt alltså, minns inte riktigt hur det är då i och för sig ;o).

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Min CJB stänger shunten helt efter en stund om man har tillskottsvärme som gör att att tempen inte understiger det inställda värdet.
Så ska man ha tillskott så måste det vara med en lägre temp än vad man vill att huset skall hålla.
Och mitt hus sjunker knapt alls i värme dom första 6 timmarna om det inte är under minus grader.
Så ska man ha tillskott så måste det vara med en lägre temp än vad man vill att huset skall hålla.
Och mitt hus sjunker knapt alls i värme dom första 6 timmarna om det inte är under minus grader.
deleted
-
- Energiprofet!
Jag har kört m nattsänkning i flera år,och visst spar man energi om man sänker framledningstempen, sen är det många faktorer som spelar in, hustyp,dvs hur värmetrögt huset är. Jag tycker om att ha lite svalare på natten, andra kanske inte gör det. Jag har endast utomhusgivare. En nackdel är om det blir varmare på natten, då kan det bli lite kyligt på morron. Är det ingen hemma på dan går det ju lika bra att ha dagsänkning, energi spar man i vilket fall.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Med risk för att förarga..
Är det inte så att det man tjänar vid sänkningen äts upp av det man måste tillföra vid uppvärmningen igen? Men att under den tid som huset värms till en lägre temperatur så sparar man energi?
Jag har för mig att jag sett kampanjer om att två graders sänkning av inne temp (medeltemp under uppvärmningssäsong) sparar i storleks ordningen 5%
Detta generellt sett och inom rimliga gränser, men principen borde ändå gälla.
För övrigt så anser jag att det är skönt med lägre temp på natten och på dagen finns ingen hemma, eller så finns det andra värmekällor som solen, elektriska apparater osv. Jag vet i alla fall att mina acktankar räckte till betydligt bättre efter att jag införde dagsänkning.

Är det inte så att det man tjänar vid sänkningen äts upp av det man måste tillföra vid uppvärmningen igen? Men att under den tid som huset värms till en lägre temperatur så sparar man energi?

Jag har för mig att jag sett kampanjer om att två graders sänkning av inne temp (medeltemp under uppvärmningssäsong) sparar i storleks ordningen 5%
Detta generellt sett och inom rimliga gränser, men principen borde ändå gälla.

För övrigt så anser jag att det är skönt med lägre temp på natten och på dagen finns ingen hemma, eller så finns det andra värmekällor som solen, elektriska apparater osv. Jag vet i alla fall att mina acktankar räckte till betydligt bättre efter att jag införde dagsänkning.

Den som söker han letar.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Efter att själv ha testat både dag och nattsänkning kom jag fram till att det "gav"mer att sänka på dagen. Dels kan du sänka under längre tid (iaf jag...), sedan sjunker inte tempen lika mycket under dagen, så återhämtningen blir tämligen kort.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
har tänkt varje gång jag vart på pizzerian och jag ser dom får en beställning på pommes så vrider dom upp fritösen från på "200grader gissningsvis" sen när dom e klara vrids den ner igen..
måste ju kosta mer att köra full effekt varje beställning än att hålla temperaturen på 200grader,appropå nattsänkning=)
måste ju kosta mer att köra full effekt varje beställning än att hålla temperaturen på 200grader,appropå nattsänkning=)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
2våning tegelkåk 1909
170m2
Nattsänkningen.
Jag är för nattsäkning och använder även "dagsänkning". Principen är enkel. Klocka på cirkulationspumpen. Det jag vinner är mindre förluster i kulvert och i själva pannrumet som är externt.
Sover bättre med den sänkta innomhustemperaturen på natten.
Att man förbrukar mer när man kommer hem från en resa kan också bero på all tvätt m.m. som man spar på sig. Förbrukningen ökar en del efter hemkomsten.
Jag är för nattsäkning och använder även "dagsänkning". Principen är enkel. Klocka på cirkulationspumpen. Det jag vinner är mindre förluster i kulvert och i själva pannrumet som är externt.
Sover bättre med den sänkta innomhustemperaturen på natten.
Att man förbrukar mer när man kommer hem från en resa kan också bero på all tvätt m.m. som man spar på sig. Förbrukningen ökar en del efter hemkomsten.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex