Billig pellets (10-15 öre/kwh) från Polen till Skåne

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

micke_932 skrev:Är det någon som vet om det finns några regler för pellets inom EU ? sverige har ju rätt strikta regler på vad som får kallas pellets, är det bara här som det finns sådant ?
Du får kalla vad du vill för pellets.
Men om den ska uppfylla svensk standard så finns det värden som ska uppfyllas.
problemet med denna standard är de alldeles för vida toleraserna som tillåter allt mellan himmel och jord.
Därför behöver vi justera våra brännare olika efter olika leverantörer.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

GoForIt Pellets skrev: Jag kan bara hitta en rimlig orsak till att ingen drar igång med detta på ett större allvar, och det är att kvalitén på den utländska pelletsen är för ojämn för våra krav.
Den är nog inte så mycket ojämnare än den svenska som en del vill hävda.
Det finns väldigt mycket pellets från Baltikum idag i Sverige som säljs utan att vi har en aning var den kommer från.
Stora leverantörer som leverar till villamarknaden levererar både svenskt och baltiskt.
Det finns väl ingen som på allvar tror att de stora aktörerna enbart sålde svenskt när det var brist och närapå ransonering förra vintern ?

slå på Google på: pellets baltikum så finner du mycket skrivet.
Bla.

"I Baltikum producerar man idag en betydande del av det förädlade biobränslet (pellets och briketter) som används i Sverige och i Danmark."

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

elvis skrev:
GoForIt Pellets skrev: Jag kan bara hitta en rimlig orsak till att ingen drar igång med detta på ett större allvar, och det är att kvalitén på den utländska pelletsen är för ojämn för våra krav.
Den är nog inte så mycket ojämnare än den svenska som en del vill hävda.
Det finns väldigt mycket pellets från Baltikum idag i Sverige som säljs utan att vi har en aning var den kommer från.
Stora leverantörer som leverar till villamarknaden levererar både svenskt och baltiskt.
Det finns väl ingen som på allvar tror att de stora aktörerna enbart sålde svenskt när det var brist och närapå ransonering förra vintern ?

slå på Google på: pellets baltikum så finner du mycket skrivet.
Bla.

"I Baltikum producerar man idag en betydande del av det förädlade biobränslet (pellets och briketter) som används i Sverige och i Danmark."

mvh
Fast jag har ändå svårt att tänka mig att de stora aktörerna typ Neova, AgroEnergi etc. plockar in utländsk pellets utan att redogöra för det. Visst är det möjligt att det förekommer hos en del mindre aktörer.

Nej, jag skulle vilja se en aktör som tar båtlaster direkt från Canada t.ex. som vissa värmeverk gör. De betalar då inga 2 500 kr per ton.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Följande statistiksiffror hittade jag på http://www.pelletsindustrin.org/page/1/statistik.html

Bild

Den visar en del intressant, som att det 2005 bara gick ungefär 40% av produktionen till villamarknaden. Resterande hamnade väl då hos värmeverk av olika slag. Och där får väl tillverkarna inte alls ut samma priser som på villamarknaden.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

GoForIt Pellets skrev: Fast jag har ändå svårt att tänka mig att de stora aktörerna typ Neova, AgroEnergi etc. plockar in utländsk pellets utan att redogöra för det. Visst är det möjligt att det förekommer hos en del mindre aktörer.

Nej, jag skulle vilja se en aktör som tar båtlaster direkt från Canada t.ex. som vissa värmeverk gör. De betalar då inga 2 500 kr per ton.
Det gör dom säkert..

Solett hade ju problem med sin pellets hösten -05 pga att dom tagit råvaran från öst sa dom iaf men vad är det som säger att det inte va färdig pellets dom tog in.. Småsäckarna hade bara datum markering o ingen text men sen kom samma säckar igen som va märkta solett o då blev det bra igen..
Det är väl europas största/moderaste pellets fabrik som skellefteåkraft har..
Bulkbils chaffisarna klagade på att det hade varit ett h-vete med att åka runt o suga igen pellets hos folk för att det va så stora sintringsproblem..

Skulle tipa att dom kan importera pellets med båt för ca 1000:-/ton o säljer den för 2500:-/ton..

Sen så skulle det vara kul att veta hur mycket värmeverken betalar för pelletsen då dom kan sälja fjärrvärmen för 52 (el va de 54) öre/kWh.. :?
Betalade dom 2000:-/ton skulle det bli förlust vilket jag inte tror dom gör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

GoForIt Pellets skrev: Fast jag har ändå svårt att tänka mig att de stora aktörerna typ Neova, AgroEnergi etc. plockar in utländsk pellets utan att redogöra för det. Visst är det möjligt att det förekommer hos en del mindre aktörer.
De stora säljer också baltiskt. Och jag lovar dig att de aldrig nånsin skulle redogöra var pelletsen kommer från.
Finns inte en chans i världen att de skulle hålla sig till enbart svensk pellets.
Kolla köttbranschen och dess märkningar, funkar sådär....

Andreés exempel på Solett visar att en stor leverantör säger sig importerat "råvaran" från öst.
I min värld låter det korkat att transportera bulkvolym utan att komprimera, dvs pressa pelletsen på plats.
Klart det var färdig pellets.

Mvh
Speedy
Ungskog

Inlägg av Speedy »

OKQ8 säljer pellets i säck för 2309:- /pall (10/1-07)
-25:- om man blir medlem.
doktormartin
Gallringsobjekt

Senaste nytt

Inlägg av doktormartin »

Arno-Eko kunde inte hitta ngn polsk leverantör för bulk till Sverige. Svensk dito inte att tänka på med tanke på priset. Har nu frågat om pris inkl leverans för pall. Har själv bulkförråd men kanske ngn annan som är intresserad.

Har också hört mig för om barkpellets för 1650kr/ton från www.adolfssons.com. Blir väl en slant för transporten till Malmö också. Ngn intresserad på sträckan Kalmar-Malmö så hör av er till mig!
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
doktormartin
Gallringsobjekt

Prov

Inlägg av doktormartin »

Fick lite provpellets från Arno-Eko. Ser täta ut. Har inte proveldat dock.
doktormartin
Gallringsobjekt

Inlägg av doktormartin »

Jag kommer att beställa barkpellets till Skånefrån Adolfssons. Kostar 1950 kr/ton inkl frakt. Har fn övergett de polska planerna pga höga transportkostnader!

Någon intresserad? Det blir bulk.
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

doktormartin skrev:Jag kommer att beställa barkpellets till Skånefrån Adolfssons. Kostar 1950 kr/ton inkl frakt. Har fn övergett de polska planerna pga höga transportkostnader!

Någon intresserad? Det blir bulk.
Låter intressant att prova. Är 1950/ton priset till Malmö? Länken funkade inte f.ö. - sa att sidan var stängd tillsv.

När beställer du?
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

doktormartin skrev:Jag kommer att beställa barkpellets till Skånefrån Adolfssons. Kostar 1950 kr/ton inkl frakt.
Gillar din brännare barkpellets ?
Det blir 5-10 gånger mer aska än vanlig pellets och en hel del hård slagg.
Jag hade provkört först innan jag köpt på mig några ton bulk.
Personligen tycker 1950 är alldeles för dyrt för barkpellets.
Det är inte helt bekymmersfritt bränsle direkt.

Men valet är fritt.

Mvh
doktormartin
Gallringsobjekt

Inlägg av doktormartin »

Hur illa kan det bli. Jag är beredd att skrapa lite slagg och tömma aska för ett billigare alternativ. Har hittills bränt 1,5 ton Vestmarkapellets och inte tömt en aska enda gång så blir det asktömning 4-5 ggr oftare än nuvarande så är det ändå OK. Sintring har jag även fått med Vestmarka.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Hur illa kan det bli ?
Tja, bered dig på en överraskning kan vi ju säga.
Jag har kört det och tänker inte göra om det.
I alla fall inte om det är typ 300 kr/ton i skillnad mot vanlig Laxå, Såbi. Agrol eller nåt annat.
Hade det varit typ 600-700 kr så hade jag funderat på det men inte en chans med den prisskillnaden.

Vi snackar mycket aska, närapå spannmålsklass.
Tror det är 4-5 % mot typ 0,5% för träpellets.

Men lycka till och rapportera gärna om dina framsteg.

Mvh
Skriv svar