GoForIt Pellets skrev:
Fast jag har ändå svårt att tänka mig att de stora aktörerna typ Neova, AgroEnergi etc. plockar in utländsk pellets utan att redogöra för det. Visst är det möjligt att det förekommer hos en del mindre aktörer.
Nej, jag skulle vilja se en aktör som tar båtlaster direkt från Canada t.ex. som vissa värmeverk gör. De betalar då inga 2 500 kr per ton.
Det gör dom säkert..
Solett hade ju problem med sin pellets hösten -05 pga att dom tagit råvaran från öst sa dom iaf men vad är det som säger att det inte va färdig pellets dom tog in.. Småsäckarna hade bara datum markering o ingen text men sen kom samma säckar igen som va märkta solett o då blev det bra igen..
Det är väl europas största/moderaste pellets fabrik som skellefteåkraft har..
Bulkbils chaffisarna klagade på att det hade varit ett h-vete med att åka runt o suga igen pellets hos folk för att det va så stora sintringsproblem..
Skulle tipa att dom kan importera pellets med båt för ca 1000:-/ton o säljer den för 2500:-/ton..
Sen så skulle det vara kul att veta hur mycket värmeverken betalar för pelletsen då dom kan sälja fjärrvärmen för 52 (el va de 54) öre/kWh..
Betalade dom 2000:-/ton skulle det bli förlust vilket jag inte tror dom gör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd