Jag håller på att installera min anläggning och ska inte säga att jag har den perfekta lösningen, men ville ändå stöta mina funderingar med alla underbara entusiaster på detta eminenta forum. Nog med superlativer.
Anledningen till behov av optimal skiktning behöver vi nog inte diskutera i denna tråd, den är självklar för alla solfångarsystem.
Nu till min fundering. I min anläggning har jag INTE snålat med slingor i ack-tanken

För att åstadkomma bästa skiktningen i denna har jag tänkt använda 3 st blandningsventiler för tappvarmvattnet. Det normala är 1 st.
Här är en skiss på hur det ska se ut.
Till vänster mitt system, till höger ett standardsystem.

Meningen med kopplingen är att all energi som tillförs tappvarmvatten(VV ut) så gott som alltid ska gå genom åtminstone botten-slingan för att kyla tanken så mycket som möjligt i botten först. För detta används 3 st vanliga automatiska blandningsventiler BV1-BV3, inställda på samma temperatur. Funktionen hos dessa är att blanda kallvatten i hetvattnet från ackumulatorn för att begränsa tappvattnets maxtemp. Seriekopplar man sådana kan man automatiskt ta ut hetvattnet så långt ner i tanken som möjligt. Häng med….
Scenario
Topptemp(S3) 90
Mittemp(S2) 60
Bottentemp(S1) 30
Standardkoppling
Antag att inkommande kallvatten(KVin) är 10 grader. Ut ur kranen vill jag ha 50 grader. För det krävs en tempsänkning på 40 grader av det 90-gradiga hetvattnet från S3. Eftersom den enda tillgängliga blandningstemp är 10 grader(KVin), blir resultatet att halva tappvolymen(VVut) tas direkt från inkommande kallvatten(KVin), och bara den andra halvan går genom slingorna i ackumulatorn. Detta gör att vi missar hälften av den skiktskapande temperatursänkningen i ackumulatorn.
Fler-blandarkoppling
Istället för att BV3 blandar in KVin tas nu blandningsvattnet från S2 genom BV2. Om temperaturen från S2 överstiger 50 grader blandas vatten från S1 in genom BV1. Slutligen, om hela tanken skulle vara för het, och för att fylla lagkraven på skållningsskydd, tar BV1 kallvatten direkt från KVin.
Eftersom BV1 i scenariet ovan inte ’orkar’ lyfta VVut till 50 grader tas hela tappvolymen VVut genom S1 och kyler således maximalt i botten på acktanken. Skulle inte heller BV2 orka lyfta till 50 grader spetsar BV3 med resterande behov.
Resultatet av detta är att botten på tanken kyls maximalt vid tappning av varmvatten. Detta borde ge optimal skiktning och längre gångtider på inkopplade solfångare.
Åsikter om detta, för och emot, tas tacksamt emot.