Kan nån som kan det här ta och ge en liten förklaring.

Enkelt uttryckt är Effekten lika med Energi per tidsenhet. En viss mängd ved innehåller en viss mängd lagrad energi- låt oss säga 100 kWh. När du sedan tänder pannan blir Effekten beroende på den tid det tar att elda upp ditt lager. Om det tar 2 timmar blir den tillförda effekten 100 kWh / 2 h = 50 kW, om det tar 4 timmar blir effekten 100 kWh / 4 h = 25 kW osv.Wodda skrev:Den effekt som en panna benäms med t ex V35 för 35kw eller Orlan 40 40kw. Verkningsgraden är olika på olika pannor och likaså ved volymen så det får man räkna med på sidan om. men vad betyder själva 35 resp 40? Är det att den på full effekt med perfekt ved levererar 35 resp 40 kw/h. Om det är så, så vill man ju veta hur länge veden tänker brinna i den specifika pannan och då kommer väl ved volymen in.
Kan nån som kan det här ta och ge en liten förklaring.
:?
Det går åt 1.16kwh för att värma 1 kubik vatten 1 grad.Wodda skrev:Låt säga att jag skulle vilja värma 2500 liter ca 65 grader (från 20 till 85) med en orlan 40. hur skulle det se ut? Huset drar ca 45-50 kw under 6 h vid 0 grader. Nån som har lust att att ge mig en bild om mitt system kommer haverera eller inte. systemet är inte inköpt ännu, det som finns idag är 3 tankar a 750 liter. kommer dock att kompletteras med en 500l i anslutning till pannan.