Econom pannan i full drift

MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Lite bilder...

Gjorde ett utkast med lite bilder. Jag skall länka dem till lite större bilder
när jag får lite tid...

http://home.swipnet.se/helenius/bilder/pannrum.htm

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

En Econompanna till i drift....
än så länge bara som varmvattenberedare :cry:

Har funderat kring koppling av Economen till Akktank. Kan inte tänka mig att det skulle vara en stort fördel med en avancerad (=kostsamt) laddningstyrning. Tror inte att det överhuvudtaget har stora fördelar vid pelletseldning mot tank.
Eftersom man laddar vid pelletseldning i alla fall fullt vid varje eldningstillfälle, är resultatet en fulladdad tank med eller utan laddningsteknik.
Vid urladdning är det visserligen viktig att skiktningen upprätthållas, men för detta är nu tankkopplingen det avgörande och att shunten sitter på tanken, viktig är bara att laddpumpen stängs av (kan man ställa in i Economens PLC).
Vid ny uppstart är det vid laddkoppel att den ser till att pannan förvärms, och att inte för kallt vatten strömmar in i pannan (kondens). Vid pelletselding behöver man inte ladda ut tanken maximalt, och vid återstart röres tank och pannvatten om av laddpumpen, genom detta förvärms pannan och det vatten som kommer in är inte för kallt (kan man bestämma med tillslagstemp av brännartermostaten vilken i bästa fall sitter i tanken)
Det enda man inte har med slavtankkoppling är återvinningskoppling. Det är bara frågan om detta enda fördel räcker för en betydligt dyrare sammankoppling. :roll:
Kommentarer :?:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Doc,

När din cirkulationspump stannar, står då vattnet garanterat helt stilla eller kan det ändå smyga över varmvatten från ackumulatortanken till pannan?

Laddomaten har en termisk ventil som helt stänger flödet mellan tank och panna. Detta flöde kyler annars ackumulatortanken via skorsten via panna.

Laddomaten maximerar även siktiningen på ett helt annat sätt. Med bättre siktining får du färre start och stopp. Färre start och stopp innebär färre cirkulationstillfällen, varje cirkulation kostar energi, speciellt under lågsäsong då pannan hinner kallna mer.

Vad gäller återvinningskoppel så ponera att Econompannan innehåller runt 7 kWh energi precis efter det att brännaren stannar. Sedan går laddpumpen ett tag till så att ytterligare 1 kWh till utvinns. Då återstår 6 kwH i pannan, energi som går rakt ut genom skorsstenen de dagar pannan står stilla länge.

Kan vi då genom att med ett återvinningskoppel värma radiatorreturen tillgodogöra oss 2 kwH av dessa 6 kwH varje dygn under eldningssäsongen, säg 8 månader, så blir besparingen vid en energikostnad om 45 öre per kWh 2*8/12*365*0,45 = 218 kronor per år. På tio år 2180 kronor vilket skall läggas till ovanstående fördelar. (Återvinningskoppel är förstås mer fördelaktigt ju större vattenvolym och keramikmassa du har i pannan.)

Mycket att tänka på. Det bästa vid pelletseldning är förstås att välja en panna där man kan klara sig utan ackumulatortank. :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Laddomaten har en termisk ventil som helt stänger flödet mellan tank och panna. Detta flöde kyler annars ackumulatortanken via skorsten via panna.
Det där med att Laddomaten stänger helt mellan acktank och panna är inte rätt. Du glömmer att det finns en självcirkulationsventil i Laddomaten också. Men den öppnar nog bara när pannan innehåller varmt vatten och ger cirkulation från panna till tank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tack för påpekandet! Jag förmodar att du talar om den ventil, som i det fall laddningspumpen av någon anledning inte går igång och pannan blir varm, släpper in kallvatten från botten av tanken till pannan för att undvika överhettning. (Egentligen är väl denna funktion ingen större mening vid pelletseldning då pannan ändå inte kan gå varm på samma sätt som en vedpanna.)

Nåväl, bättre formulerat: Laddomaten ser till så att inget varmvatten kan gå baklänges från tank till kall panna. Detta flöde kyler annars ackumulatortanken via skorsten via panna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Laddomat 21 har självcirkulation men inte laddomat 10...
Sen så ang acktank så rekomenderar biotech att man bara skaffar en 200-300 liters acktank... om man nu inte ska ha solfångare förstås då skulle man sätta in en större acktank...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nybörjare
Frö

Inlägg av Nybörjare »

Hej, jag har följt med på det här forumet ett tag för att lista ut vilken typ av pelletsanläggning jag skall investera i. Jag tycker att Econompannan verkar vara ett vettigt alternativ med acktank så att jag bara behöver elda pellets på vintern och kan köra med elpatron på sommaren. Sen verkar inte Econompannan behöva så mycket pyssel med sotning och uraskning som de andra alternativen jag har tittat på. Jag har sett ut en acktank med solslinga och förrådsberedare hos Rinkaby för 9000:- samt Econompannan för ca 43000:-. Börjar nu få lite blandade känslor när jag läser inläggen som "ABSO" skriver. Det kanske inte är den bästa lösningen trots allt.
ABSO skrev:
"Då återstår 6 kwH i pannan, energi som går rakt ut genom skorsstenen de dagar pannan står stilla länge."

"Det bästa vid pelletseldning är förstås att välja en panna där man kan klara sig utan ackumulatortank." :wink:
Vad föreslår du för pelletspanna som man inte behöver ha en acktank till? Det verkar som att det skulle kunna bli en billigare lösning än en Econom med acktank.
Om Econompannan släpper ut 6kwH till skorstenen de dagar pannan står stilla, hur många kwH släpper pannan du föreslår ut till skorstenen samma dag?
Hur gör man med den pannan du föreslår på sommaren när man vill köra på el, har den elpatron i pannan? Släpper den ut någon effekt till skorstenen då när jag bara kör på elpatron?
Hur ofta måste man aska ur och sota den pannan du föreslår?

Tacksam för svar då jag hade tänkt att beställa en anläggning ganska snart. Jag hade tänkt att installera allt under påsken.
// Nybörjare på pellets
Nybörjare
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Borde väll vara bättre med en Ack tank med Elpatron änn en Panna med Med elpatron.. värmen i Pannan borde ju kylas ner via skorstenen, har man ventiler mellan pannan o Ack tanken så kan man ju stänga av dessa så går det inget varm vatten via pannan.. = minimal nedkyling via Pannan..

Eller har jag helt fel? är ju nybörjare på detta..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Se bara till att köpa en tank som ä bra isolerad tex effektas minst värme förlust av dom som testades i råd&rön... Den hade 1156 kw/år i värme förlust... hmmm ca 200-250 kg pellets/år inte mycke tycker jag... för min del skulle de bli en pellets kostnad på ca 330 kr/år..
Satan att de skulle va så små dörrar i kåken... :evil:
Hade själv tänkt mej en Effekta 750 l ack..
Tyvär hade jag bara 70 cm dörrar 4 st för att ta sej fram till pannrumet..
http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Askade ur pannan igår efter 42 dagars drift. Inte för att det var fullt, utan för att se hur det hela skulle göras. Jag hade vid sista mätningen 160Gr rökgastemp efter drygt 30 dagars drift(Jag fick ta ut en retarder för att höja lite, då jag fick kondens i skorstenen...)
Tror att jag skulle kunna köra i två veckor till utan uraskning.
Jag passade på att rensa tuberna och borsta av retardrarna när jag ändå höll på. Det var bara lite tunt damm som fastnat i tuberna,
så jag har nog med gott samvete kunnat köra någon månad till innan sotning av pannan...
Rostret fick ingen omsorg alls, det var inte i behov av någon rengöring.

Det hela var mycket enkelt med hjälp av min GROVIS asksug. (Jag brukar öppna den lilla luckan på dammsugarslangen så inte suget blir för stort så att filtret sätter igen...)

Allt fungerar utmärkt !
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Nybörjare, som jag ser det finns det bara två tunga skäl till att använda ackumulatortank vid pelletseldning, inget av dem handlar om att spara pengar:
1) Du är storförbrukare av varmvatten - du gillar inte snålspolande duschar och många skall kunna duscha i följd eller samtidigt, ni badar ofta och mycket osv.
2) Du vill kunna köra solvärme - mycket tveksam lönsamhet men du kanske gillar tekniken i sig av ideologiska skäl.

Om du vill använda ackumulatortank så är Econompannan säkert ett bra val. Se bara till att du får välisolerad tank, välisolerade rör och en vettig tankladdning. Absolut viktigast är att du får tag i en installatör som vet vad han gör; kan han inte skillnaden på en slavtankkoppling och en laddomat så dra öronen åt dig!

Skall du inte ha solvärme så har jag (framgår inte det ovan?) personligen fastnat för Thermias Biomatic 20+. Biomatic behöver visserligen sotas i snitt en gång i månaden jämfört med Economens en gång i kvartalet men Biomatic är komplett med 9 kw elpatron och varmvattenvärmeväxlare, du behöver ingen acktank och ingen laddning och totalinstallationen kostar dig därmed minst 20000 mindre. Och du slipper oroa dig för att installationen går fel eftersom den blir mycket enklare utan tank.

Ang. "rakt ut genom skorsstenen", det var slarvigt formulerat, menar inte bokstavligen genom skorsstenen utan istället att energin "går upp i rök", alltså läcker bort. Mindre än hälften går rimligen via rökkanalen som genomströmningsförluster. Resten går som strålningsförluster genom pannans isolering och kan kanske till viss del komma till nytta i form av varmare pannrum. (Vill du värma pannrummet är det dock bättre att använda en radiator än att använda ett läckage som ej går att reglera.)

Om vi specifikt talar vad som går genom skorstenen så har Äfab uppgett 140 W för en av Thermias kombipannor i sin rapport om ackumulatortankar. Om pannan i snitt står still 16 timmar om dygnet blir då det totala läckaget 16*140=2240Wh per dygn. Varken Biomatic eller Econom Torde vara sämre i detta hänseende - det du kan spara genom att ha vattnet i en tank är alltså marginellt. Speciellt som Ecotec innan start värmer upp sin kalla panna genom att återcirkulera varmvattnet från tanken, detta för att undvika kondens i pannan.

Skall du köra el i Biomatic under sommaren så kan du sätta igen rökgaskanalen för att minimera genomströmningsförlusterna. Då återstår läckaget från panna respektive ackumulatortank genom isoleringen ut i pannrummet.

Äfab uppger att en dåligt (50 mm mineralull) isolerad acktank läcker 400W och att en bra (90 mm polyuretan) isolerad acktank läcker 120W. Thermias panna är isolerad med 5-7 cm mineralull, har visserligen fler genomföringar än en tank, men å andra sidan mindre volym, så rimligen läcker den ungefär som en sämre isolerad tank. Skillnaden är då 280W i timmen mindre läckage mellan Thermia och den välisolerade tanken.

Dessa 280W är alltså vad du rent teoretiskt kan spara på att köra el i en välisolerad tank jämfört med pannan, förutsatt att du absolut inte vill värma pannrummet samt att du har en tank som ej tillåts värma någon panna via laddningen. Med ett elpris på en krona sparar du 24*0,28*1=6,72 kronor / dag. Om vi antar 4 månaders eldrift så sparar du 4*30*6,72 = 806 kronor / år. Men du bör förstås fråga dig i hur stor utsträckning du verkligen kommer att använda el, använder du pellets blir besparingen väsentligt mindre.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Kan inte låta bli att kommentera ABSO:

Även om han ger många teoretiska räkneexempel så går det inte att bevisa att hans favoriserade Thermia Bequem utan tank är mer fördelaktig/ har bättre totalekonomi än Economen med Acktank. För att verligen avgöra racet mellan Economen och Biomatic 20+ skulle man behöver köra en test under lika förhållanden och en HELÅRSSIMULERING!

Jag vet inte vilken panna eller brännare är bäst, men jag tycker att alla argument skall komma upp till bordet.

Förresten, han skryter ju alltid på totalverkningsgrad och just i den citerade testet av Äfab hade hans brännare (i en annan panna) högre verknigsgrad med Acktank än vid direktelding. :wink:
Vid Äfabs test simulerade man en effektutag under vinterhalvåret. Det är bara en punktuellt labormätning!
Att pelletselding oftast är oekonomiskt för tappvarmvatten under sommarhalvåret tycker de flesta (om man inte har acktank). Men hur ser det ut på våren eller hösten?? Stänger man av vid varma dagar?? Kör man på och håller pannan varm bara för varmvattens skull med stora förluster?? Fryser man när det plötsligen blir kallt igen?? Acktankar kan erbjuda många fördelar här med att jämna ut värmebehovet.
Sen talar ABSO inte om Start/Stop tillfällen, 15 vid direkteldning, 2 med tank dvs. 450 vs 60 per månad. Ett litet ränkneexempel på det: 390x7 min tändelement a 750 W blir ca. 34 kwh el. Inte att talar om brännarslitage...
Sen tycker jag att ABSO underskattar förluster genom skorsten under upptstart och nedeldning samt eftergångstid där brännarfläkten puster varm luft ur pannan upp i skortsten, blir säkert ökade förluster under den tiden jämförd med rent stillestånd.
Tänk på miljön, pelletsbrännare kopplat till acktank HAR lägre utsläpp.
Sen är jag övertygad om att tanken kommer att håller längre än pannan. Därför är det fördelaktig att alla kopplingar sitter på tanken, är det dags för pannbyte nån gång är det bara två rör...
Vem vet vad vi kommer att använder till uppvärming om 10, 20 år. Mest sannolikt kan tanken användes till vilken värmekällla som helst, det gäller att inte låser in sig.

Återkommer till använding av pelletsanläggnig för tappvarmvatten under sommaren. Har nu haft Economen i drift i två veckor enbart för varmvatten och det gick åt tre 16 kg säckar. Blir ca. 200 kr/mån för vv. Frågan är om det verkligen är billigare med el (hade ca. 550 kwh/mån incl driftel på sommaren)? :roll:
Kunde åxå ser skillnad i förbrukning mellan att har panntermostaten styra (flera start och stopp per dygn, alltid varmt i pannrum) och att låta externa temperaturen styra "brännarstyrning", blev en elding vart annan till vart tredje dygn och kallt i pannrummet även om acktanken har 85 grader.

Behövs laddkoppel till Econom pannan.

Inlägg av dusten »

Behövs inte laddkoppel för att ladda Akumulatortanken från Econom pannan?
Ringde en återförsäljare som säger att det räcker med en cirkulationspump.
Får man inga fördelar att ha laddkoppel istället för cirkulationspump?
Vad behöver man för delar om man kopplar in en econom panna själv.
Förutom Pannan och en acctank?

Tack på förhand,

Micke.
Blivande pellets eldare
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Egentligen behövs inget laddkoppel, utan man kan köra med en vanlig cirkpump.
En backventil skall man koppla till så att cirkulationen stannar upp när pumpen stannar.

Hur som helst så skall jag koppla om min Econom till sommaren, och byta acktanken till en mindre(500l) och installera ett slutet expkärl. Nu har jag ett 150l öppet kärl på vinden, och två ggr 870liter hembyggda tankar(varav jag laddar den ena), men nu vill jag "möblera om i källaren" och få mera plats. Det kanske blir en dubbelmantlad varmvattenberedare, men det återstår att se.

Jag tänker inte köpa ett komplett laddkoppel, då jag redan har cirkpump, backventil. Jag skall koppla in en termisk ventil på 60 grader.
Den termiska ventilen kopplas på returledningen från tanken och den blandar in hetvatten från primärledningen till tanken, så att temperaturen till pannan inte understiger 60 grader. Så har jag kört mot min vedpanna tidigare och det funkade bara bra.
Som alternativ kan nämnas Laddomat 10 som har ungefär samma funktion. Jag tycker att Laddomat 21 för dyr för detta ändamål, då du inte behöver självcirkulation mellan panna och tank vid strömavbrott.(Det är däremot viktigt vid vedeldning).

Som sagt så går det att köra utan laddkoppel(vilket jag gör nu)
Kör man hela systemet med kontinuerlig drift på pumpen kan man använda den interna temgivaren.
Jag tycker att man skall satsa på en termisk ventil för några hundringar.
Fördelen är att pannan kan arbeta vid jämnare temperatur(>60 grader), och att man kan nyttja den största delen av acktankens volym. Längre gångtid på pannan.
Tempgivaren skall förstås vara placerad i Acktanken om man har laddutrustning, och cirkpumpen skall stanna efter några minuters eftergång.

//MatsH
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

MatsH, Econompannan skall vara en av de mest effektiva pannorna på marknaden, men vad är det för mening i att investera i en effektiv panna om man ändå inte bryr sig om att ha den mest effektiva ackumulatorkopplingen i den mest välisolerade tanken tillsammans med den mest gynnsamma vattenberedningen? Det är ungefär som att stoppa en Ferrarimotor i en Amazon med orginalkraftöverföring: visserligen fascinerande men du får inte på långa vägar ut all kraft ur motorn. :?

[För övrigt är hela konceptet med tank och allt därikring som krävs helt onödigt komplicerat. Den dag Ecotec inser att Econompannan bör ha integrerad varmvattenberedning så blir den riktigt intressant även för övriga grupper än försäljare och utbildade rörmokare.]
Skriv svar