Rökgastermostat!!!

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Mattiass
Fröträd

Rökgastermostat!!!

Inlägg av Mattiass »

Har en Nibe vedex 1000 och har serie kopplat rökastermostat och vattentermostat i pannan..
Och nu till frågan Har termostaten på pannan på ca 90 grader men vad är på ett ungefär den lämpliga tempen på rökgastermostaten?.
Tycker det tar väldigt lång tid att ladda upp mina 1000 liter.
Har cirka 280-300 grader ut ur pannan och runt 80-95 grader i toppen på pipan. Har kortat turbulatorer så det känns som att där har jag hittat rätt...
Förklara gärna för mig hur rökgastermostaten ska jobba mot eller med vattentemp termostaten, för om jag fattar de så borde jag klara av att trimma in pannan bättre......
Mvh/Mattias
Ps fan va roligt de är att elda ved......inte för att pellets är tråkigt men endå
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag låter rökgastermostaten styra laddpumpen ensam. När rökgaserna sjunkit till ungefär 100°C slutar jag att pumpa. Då är det bara några förvirrade kolbitar kvar i pannan.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Ok!! tack för svaret.
Men vad är fördelen med att bara köra på rökgastermostaten?
Eller det kanske är bättre att bara köra på termostaten som sitter i pannan..Varför fick jag rådet att koppla in bägge?
/Mattias
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mattiass skrev: Varför fick jag rådet att koppla in bägge?
/Mattias
Säkerhet..

Om du har mycket glöd i pannan så startar pumpen om vattentempen blir för hög fast rökgastempen inte är det o pannan kan då inte koka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Okey då är jag med..
Kanske min inställning inte var så dum då, rökgastermostat på ca 150 grader och pannan på fulla spjäll ca 92grader då laddade den tankarna fulla på ca 5 timmar, vilket jag tycker verkar vara lång tid för ynka 1000 liter. Kanske beror på att min ved inte är helt torr. Får labba lite med inställningarna och se var jag kommer fram till, men på det stora hela så fungerar det väldigt bra..
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

I teorin, ja. Men i praktiken är det så, att om det finns så mycket glödrester i pannan, att de kan få den i kok, då är också rökgastemperaturen över 100°C. Åtminstone i min panna. När gaserna kommit under 100°C, då är det bara en ynklig ursäkt till brasa kvar i pannan.
Finessen är att jag pumpar så länge det brinner. När det slutat brinna blir pannans vatten svalare. Det vill jag inte pumpa in på toppen av tanken, som då är varmare än vad pannan nu blivit.

Man kan köra efter pannvattnets temperatur också, om man villl. Men det innebär i mitt fall en onödig elförbrukning i ett antal timmar, då kallare och kallare vatten pumpas runt genom pannan, till ingen nytta alls. Den svalnar lite snabbare, eftersom vattnet ska ut i rören och vända hela tiden. Till tanken kommer det ju inte, eftersom det inte överstiger de 78°C som behövs för att Laddomaten ska öppna.

Genom att styra efter rökgastemperaturen undviker jag att köra in vatten på 83°C till en tank som ligger på 91°C.

Jag laddar förresten 2250 liter på ungefär 5 timmar.
Senast redigerad av apersson850 den fre 12 jan, 2007 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Aha,,då är jag med..
Ska prova det du skrev Anders..Man får tacka för hjälpen Anders och Andre´
/Mattias
Skriv svar