Reservdelslager

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Riddarn
Prima virke

Reservdelslager

Inlägg av Riddarn »

Hej!

Vad bör man ha liggande hemma i reservdelsväg? Jag funderar på att beställa hem lite delar så att jag inte blir ställd den dagen något går sönder. Vad ska man ha?

För tillfället har jag två reservomgångar med vingar till slusshuset i lager.

Har dock kört pannan sedan november -04 utan att behöva byta någonting annat än just slussvingarna....
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kanske en optovakt? Glas är ju känsligt för omild behandling. Man kan väl åxå hålla ett öga på kugghjulen (om de slits).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Vad har ni andra Biomatic-ägare behövt byta? Kedjedriften tror jag är rätt långlivad...
Thermia Biomatic 20+, tvåplans 20-talshus 130 m2, garage och ekonomidel på 84 m2
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Delar till den idiotiska konstruktionen som driver doseringsskruven:
* Det lilla tandade hjulet ("kaststjärnan").
* Rörsprintarna som sitter i det stora hjulet.

Kontrollera hur nött det är på era brännare och begär nya saker på garanti.

Metall mot metall utan smörjning kan ju bara sluta på ett sätt...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Svenne
Fröträd

Inlägg av Svenne »

Hej Riddarn.

Väntar på att min installatör skall komma och byta mina slussvingar, har väntat i tre veckor, nu måste jag försöka byta själv, det ryker ur matarskruven och det är inte roligt att ha det så. Kan du i korthet beskriva hur man byter dessa, om det inte är för svårt. Tack på förhand.
Biomatic 2006
Thermia Bequem 15D
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Så här byter du slussvingar:

1) Stäng av brännaren och låt den brinna ut ca 1 timma

2) Lossa de två ledningarna till elmotorn som sitter till vänster på brännaren (som driver kedjan)

3) Lossa de 4 st M8 skruvar med mutter som håller plåten som täcker slusshuset. Använd en 13 mm lednyckel och en 13 mm ringnyckel förslagsvis.

4) Nu kan du tråckla lös plåten. Lyft lös kedjan från nedre matarskruven och du får lös ett paket med elmotor och slusshjul.

5) Skruva lös slussvingarna med en stjärnskruvmejsel. 2 skruvar på varje vinge. Notera vilket håll vingarna och plåtvinklarna som håller dessa sitter.

6) Montera tillbaka i omvänd ordning.

7) Starta brännaren!

En ganska enkel övning, borde vara lätt att genomföra om du inte har tummen helt mitt i handen :-)
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Risken för att reservlagren skulle ta slut inom en överskådlig framtid bör väl vara ganska små, även om Thermia nu heter nåt annat! ..

I övrigt bekymrar det mig med slussvingarna då något sådant borde hålla längre än så. Gäller detta alla modeller av Thermias Biomatic brännare?
Biomatic 20+
Riddarn
Prima virke

Inlägg av Riddarn »

Jag är inte orolig att reservdelarna tar slut, men jag vill inte bli ställd då pannan stannar, vilket oftast händer inför en storhelg eller fredag eftermiddag :-)

Sen vet jag inte om det finns någon som har reservdelar på hyllan i Schtaan (Skellefteå).

Men vad jag kan förstå så går aldrig Thermia sönder....
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Riddarn skrev:
Men vad jag kan förstå så går aldrig Thermia sönder....
... Vi har blivit förda bakom ljuset ;) .. ja vet, jag har också hört den där visan, men än så länge har jag inte haft några driftstopp pga hårdvarufel :D
Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

zeylon skrev:Delar till den idiotiska konstruktionen som driver doseringsskruven:
* Det lilla tandade hjulet ("kaststjärnan").
* Rörsprintarna som sitter i det stora hjulet.

Metall mot metall utan smörjning kan ju bara sluta på ett sätt...
Jag har satt en klick med kullagerfettfett på varje kugg på detta hjul.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar