Koppla in en tank till 3 meter bort.
Koppla in en tank till 3 meter bort.
Jag har nu en 500liters tank i pannrummet men rymmer inte någon fler där. Men jag har tänkt ställa en 500liter i tvättstugan och då blir tankarna 2,5-3 meter ifrån varandra. Hur ska jag göra för att få det att fungera?
-
- Pannrumsnisse!
Re: Koppla in en tank till 3 meter bort.
Hej Henrik!Henrik G skrev:Jag har nu en 500liters tank i pannrummet men rymmer inte någon fler där. Men jag har tänkt ställa en 500liter i tvättstugan och då blir tankarna 2,5-3 meter ifrån varandra. Hur ska jag göra för att få det att fungera?
Det beror lite på vad du har för panna samt var shunten och varmvatten beredaren är placerad. Är detta placerat i Pannan?
Har du en slav tank i nu läget?
Ved Profilen.
-
- Pannrumsnisse!
-
- Pannrumstomte!
Jag skulle nog inte rekomendera seriekoppling i det här fallet...apersson850 skrev:Seriekopplar du får du det alltid att fungera, på något sätt. Parallellkoppling ger ofta bättre skiktning (lägre flödeshastighet), men kan vara besvärligt när det skiljer så mycket på avståndet till tankarna.
För han skriver att han har en laddomat 21 och då är det stor risk att vattnet går via den ( självcirkulationen ) istället för den rätta vägen genom tankarna ... seriekopplade tankar ger ett litet motstånd när vattnet skall från toppen ned till bottnen på den första..
Kva gissning utan uträkning är att det borde fungera om du tar till ordentlig dimension på rören imellan OCH att du är noga med att rören inte går upp och ned mellan tankarna...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumsnisse!
BG .BG skrev:Jag skulle nog inte rekomendera seriekoppling i det här fallet...apersson850 skrev:Seriekopplar du får du det alltid att fungera, på något sätt. Parallellkoppling ger ofta bättre skiktning (lägre flödeshastighet), men kan vara besvärligt när det skiljer så mycket på avståndet till tankarna.
För han skriver att han har en laddomat 21 och då är det stor risk att vattnet går via den ( självcirkulationen ) istället för den rätta vägen genom tankarna ... seriekopplade tankar ger ett litet motstånd när vattnet skall från toppen ned till bottnen på den första..
Kva gissning utan uträkning är att det borde fungera om du tar till ordentlig dimension på rören imellan OCH att du är noga med att rören inte går upp och ned mellan tankarna...
Jag tycker att du har rätt, jag vill höra vad han har för panna.
Om jag skulle göra om installationen i detta läge då skulle jag personligen göra så här.Använda parallellkoppling standard med bef laddomat 21,inte dra upp några returledningar i taket etc,utan placera returledningen lågt samt laddningsledning högt.
Om han har vanliga rör på laddningen alltså 32 rör, öka grovleken något på laddningenledningarna som du skrev,sedan går man ner med shuntgruppensretur till tankbotten på tanken längst bort,då kommer radiator pumpen från huset att hjälpa till, då går flöderna mycket lättare.
Enligt denna lösning blir det ju som han själv beskriver alltså att skrota / plugga shuntgruppen på den tank han har, samt sätta en ny shunt grupp utanpå. Annars kan han inte få ner returen till botten på tanken längst bort.
Används befintlig shunt som är fast monterad på tanken han redan har, då kommer ju returen i botten på första tanken,då kommer detta inte att fungera något bra.Dessutom, om det går montera in 2st tankar till inte en.
Naturligt vis beroende på vad han har för panna..
Ved Profilen..
-
- Pannrumsnisse!
Jag tycker att det är roligt när någon förstår mig.Denna lösning är elimentär....Kanske inte returen från laddarna???? Vad du nu menar? Utan returen från shunten.BG skrev:Hmmm returen från raddarna till bottnen på tank två .... riktigt smart lösning,,,, då kommer ju den till å med att hjälpa till med flödet tillbaks vid urladdning, både i det övre och undre röret
Denna tråden är avslutad med denna lösning.
Man gör inte någon annan koppling i detta fall för att få det bra! Det går naturligtvis att även andvända serie koppling men man kan aldrig tömma sista tanken lika mycket som vid parallellkoppling,jag tror att någon test visar att det kan bli ca 5 till 10 kwh kvar i bortesta tanken vid urladdning med serie koppling.Kan även påstå att om det blir 2st till tankar till istället för en. Då är det bättre att placera tanken med beredaren i mellan dom andra två.
Med denna lösning kan man nog ha 8 meter mellan tankarna utan problem.
Ved Profilen.
Med returen från raddarna menar jag returen från elementen dvs shuntreturen, vilket av vad jag kan förså var det du menade ....Ved Profilen skrev:Jag tycker att det är roligt när någon förstår mig.Denna lösning är elimentär....Kanske inte returen från laddarna???? Vad du nu menar? Utan returen från shunten.BG skrev:Hmmm returen från raddarna till bottnen på tank två .... riktigt smart lösning,,,, då kommer ju den till å med att hjälpa till med flödet tillbaks vid urladdning, både i det övre och undre röret
Ved Profilen.

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Tack för goda råd.
När man gör en standard parallellkoppling innebär detta att att man ska försöka få laddningen och uttag mitt mellan tankarna för att få lika motstånd till tankarna? Jag är inge bra på det här
Jag kommer att behöva göra några 90 grades för att dra rören i mot väggen är detta ett problem? Spelar det roll om man använder 90grades eller vinklar? (löd)
Jag har en gammal kökspanna på 25kW, jag har ingen lust att säga detta då många är skeptiska ifråga funktion och miljö. Men jag har dåligt om plats för panna och det blir perfekt att elda i köket samt att det är ganska mysigt. Sen för övrigt så går det väldans fort att få varmt i huset och tanken.
När man gör en standard parallellkoppling innebär detta att att man ska försöka få laddningen och uttag mitt mellan tankarna för att få lika motstånd till tankarna? Jag är inge bra på det här

Jag kommer att behöva göra några 90 grades för att dra rören i mot väggen är detta ett problem? Spelar det roll om man använder 90grades eller vinklar? (löd)
Jag har en gammal kökspanna på 25kW, jag har ingen lust att säga detta då många är skeptiska ifråga funktion och miljö. Men jag har dåligt om plats för panna och det blir perfekt att elda i köket samt att det är ganska mysigt. Sen för övrigt så går det väldans fort att få varmt i huset och tanken.
-
- Pannrumsnisse!
Japp!!BG skrev:Med returen från raddarna menar jag returen från elementen dvs shuntreturen, vilket av vad jag kan förså var det du menade .... :lol:Ved Profilen skrev:Jag tycker att det är roligt när någon förstår mig.Denna lösning är elimentär....Kanske inte returen från laddarna???? Vad du nu menar? Utan returen från shunten.BG skrev:Hmmm returen från raddarna till bottnen på tank två .... riktigt smart lösning,,,, då kommer ju den till å med att hjälpa till med flödet tillbaks vid urladdning, både i det övre och undre röret
Ved Profilen.
Ved Profilen
-
- Pannrumsnisse!
Nej! Placera shunten på laddningsledningen före tankarna sedan drar du returen från shunten ner i botten på tanken längst bort,då får du med dig bägge tankarnas temperaturer bättre vid urladdning.Blir även bättre vid laddning.Henrik G skrev:Tack för goda råd.
När man gör en standard parallellkoppling innebär detta att att man ska försöka få laddningen och uttag mitt mellan tankarna för att få lika motstånd till tankarna? Jag är inge bra på det här :oops:
Det är självcirkulation mellan tankarna som pumpen från radiatorsystemet kommer att hjälpa.
Rör böjarna spelar mindre roll, kanske något bättre med löd böjar än tvära 90 graders, se bara till att laddningsledningen är placerad högt samt returledningen lågt.Du kanske även har elpatroner i första acktanken då kanske du även skall göra en förbikoppling av tank nr2 med avstängningar samt en ventil du kan öppna och shunta in returen i tank 1 istället. Då kan du stänga av bortesta acktanken vid Eldrift.
Ved Profilen..
-
- Pannrumsnisse!
Nej! Placera shunten på laddningsledningen före tankarna sedan drar du returen från shunten ner i botten på tanken längst bort,då får du med dig bägge tankarnas temperaturer bättre vid urladdning.Blir även bättre vid laddning.Henrik G skrev:Tack för goda råd.
När man gör en standard parallellkoppling innebär detta att att man ska försöka få laddningen och uttag mitt mellan tankarna för att få lika motstånd till tankarna? Jag är inge bra på det här :oops:
Det är självcirkulation mellan tankarna som pumpen från radiatorsystemet kommer att hjälpa.
Rör böjarna spelar mindre roll, kanske något bättre med löd böjar än tvära 90 graders, se bara till att laddningsledningen är placerad högt samt returledningen lågt.Du kanske även har elpatroner i första acktanken då kanske du även skall göra en förbikoppling av tank nr2 med avstängningar samt en ventil du kan öppna och shunta in returen i tank 1 istället. Då kan du stänga av bortesta acktanken vid Eldrift.
2 st acktankar till en kökspanna kanske man kan diskutera.
Ved Profilen..
-
- Pannrumstomte!
Jag har tankarna helt parallellkopplade. Både laddning och framledning är kopplade diagonalt. Laddröret kommer alltså in uppe till höger, returen till pannan, via Laddomat, ut nere till vänster.
Likaså shuntgruppen, som tar hetvattnet mellan tank 1 och 2 uppe till höger och skickar ner returen nere till vänster, nära tank 3.
Men jag har tre tankar som står nära varandra och alla är likadana. Laddning av olika tankar på olika avstånd kan ge lustiga effekter, om man parallellkopplar. Har en tank högre motstånd vill den inte alls laddas, inte förrän den ligger rejält efter den andra.
Vad är det som kan gå genom Laddomaten om man seriekopplar? Begrep inte vad ni menar då?
Att kunna koppla från någon/några seriekopplade tankar i ett batteri gör man nog enklast genom att sätta en ventil på varje tanks anslutning. Sen parallellkopplar man utanför ventilerna. Då är det helt valfritt vilken/vilka tankar man stänger av.
Likaså shuntgruppen, som tar hetvattnet mellan tank 1 och 2 uppe till höger och skickar ner returen nere till vänster, nära tank 3.
Men jag har tre tankar som står nära varandra och alla är likadana. Laddning av olika tankar på olika avstånd kan ge lustiga effekter, om man parallellkopplar. Har en tank högre motstånd vill den inte alls laddas, inte förrän den ligger rejält efter den andra.
Vad är det som kan gå genom Laddomaten om man seriekopplar? Begrep inte vad ni menar då?
Att kunna koppla från någon/några seriekopplade tankar i ett batteri gör man nog enklast genom att sätta en ventil på varje tanks anslutning. Sen parallellkopplar man utanför ventilerna. Då är det helt valfritt vilken/vilka tankar man stänger av.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.