Jag har testat veckovis (sista tre veckorna), jag har gjort åt ca 9 säckar på både 9kwh med underhåll och utan, testar denna vecka att dra ner till 6kwh utan underhåll för att jämnföra.
Jag har ett tätt hus(94+94) med tre-glasfönster, tilläggsisolering osv. Vi använder inte mycket vv, och shunten är ställd under "normalt", ändå görs det åt såpass mycket pellets.
Grannen har en gammal CTC panna med en äldre flex-brännare gör åt ca 1/2 säck om dagen(trots ett icke tätt hus).
En lite reflektion på ämnet bara, var ute en solig dag i nyår och tittade på skorstenar man kunde med lätthet se villka som hade acctank på sina brännare , dom utan tank sände "startsignaler" minst 2 ggr på tio minuter...
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
En fråga bara:
Icecap: Jag har en panntermostat som det inte går att justera hysteresen på utan den är konstant 6 grader. Stämmer det att när man kör brännaren utan UH så väntar Janfiren 30 min för att låta tanntempen sjunka innan den kör igång igen?
Vad jag hört är Janfire den enda brännaren som gör det. Så om jag hade ett annat märke så hade hysteresen varit 6 grader men nu blir den 6 grader plus det panntempen hinner sjunka på 30 min. För det är väl så att de flesta som har brännare i ved/olje-panna har en panntermostat som det inte går att ställa hysteres på.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Jag kan passa på att inflika att Janfire Flex-A väntar i 30 minuter. (i alla fall den blå sorten. (1999-framåt)
Har inte reflekterat över om NH:n gör det.
Men detvet Icecap.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag vet om att Flex-A gör det men NH'n gör det inte!
En stoppad NH utför en askskrapning och därefter en uppstart när termostatsignalen signalera "kall"
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!