Insatsrör-renov. av skorsten klart.

ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

zeylon skrev:Vad händer när sotarens lod dunsar ner i kröken? Tänk om han slår sönder slangen...

I mitt fall så är kanalen längst ut i kanten av skorstenen.
Jag kanske ska montera någon form av vinkel på slangen i stället...
(Funderar..)
Jag har också en slang med böj med ganska stor radie ut till braskaminen, har inte hört något om att lodet skulle vara något problem mer än att det förstås är bra att berätta för sotaren hur det är gjort så han inte dunkar i onödan.

Nackdelen med en vinkel är att du får sämre drag och mer sotansamling i vinkeln.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

notti skrev:men hur som om jag vetat det jag vet nu om hur man brukdrar pipan så skulle jag valt den före slang ..enkelt snabbt smidigt snyggt tätt och mycket hållbart
Fast fördelen med en slang är att du får bättre drag med mindre diameter, bättre isolering och kan köra med lägre rökgastemperatur ut och därigenom lite bättre effektivitet på pannan.
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Liten uppdatering.

Jag murade också direkt på blyplåten, det ser ut att funka bra. Det tyckte även sotaren när han besiktigade skorstenen idag. Jag frågade om han tyckte jag skulle sätta tak/huv på skorstenen, men det tyckte han inte behövdes. I så fall en liten kinahatt som man trycker ner en bit i röret. Så långt att den inte blåser bort. Vem säljer såna?

Jag köpte mer Vermikulit på Weibulls i Hammenhög. Mycket billigare än Soliduct. 180:- istället för 299:- för en säck. Exakt samma fabrikat också, konstigt nog. Fast sista metern fick jag stoppa stenull i skorstenen för vermikuliten rann över i nån annan rökgång. Fogarna var tydligen helt borta på sina ställen, nära toppen av storstenen.

Jag satte stos i rökgången vid pannan. Rökgången går ner till golvet och där finns det en lucka, så det blir enkelt att sota rökröret.

De gamla och nya rökröreret (mellan panna och skorsten) kapades och svetsades ihop. Fick göra en liten vinkel mitt på röret (svetsfogen) för att få in röret i det gamla hålet i skorstenen. Gamla och nya pannan hade nämligen inte rökutgången på samma ställe.

/Mats
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Skåne skrev:Jag satte stos i rökgången vid pannan. Rökgången går ner till golvet och där finns det en lucka, så det blir enkelt att sota rökröret.
Ja det blir lättare att sota, men du får aningen sämre driftsekonomi eftersom rökgaserna kyls mer då rökkanalen i skorstenen fortsätter neråt under pannans rökrör. (Om jag nu förstått din beskrivning rätt.)
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

ABSO skrev:
Skåne skrev:Jag satte stos i rökgången vid pannan. Rökgången går ner till golvet och där finns det en lucka, så det blir enkelt att sota rökröret.
Ja det blir lättare att sota, men du får aningen sämre driftsekonomi eftersom rökgaserna kyls mer då rökkanalen i skorstenen fortsätter neråt under pannans rökrör. (Om jag nu förstått din beskrivning rätt.)
Ja precis så ser det ut. Fast vi har redan så kass driftsekonomi i vårt dragiga/oisolerade gamla hus så det gör nog inte så stor skillnad.

Men man kanske skulle trycka upp lite stenull i rökkanalen (under pannans rökrör förstås) för att få mindre förluster? Går ju att ta bort när det är dags för sotning. Men nej, det blir nog för klyddigt.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Anders8
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 12:22

Insatsrör......

Inlägg av Anders8 »

Tackar,tackar för all värdefull information!!!
Jag har sparat det hela i datorn...
Bland det allra bästa med denna sajt är alla små tips hur man kan undvika att anlita en del av dagens stöddiga "det kostar faktiskt så mycket" firmor!
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

ABSO skrev: Ja det blir lättare att sota, men du får aningen sämre driftsekonomi eftersom rökgaserna kyls mer då rökkanalen i skorstenen fortsätter neråt under pannans rökrör. (Om jag nu förstått din beskrivning rätt.)
Njäe... Där håller jag inte med.
Varför skulle rökgaserna kylas mer för att det finns en stump på rökkanalen neråt??
Du kanske menar att sotluckan skulle läcka lite luft så att rökgaserna späds ut?
Och om de nu mot förmodan skulle kylas så påverkar det ingenting eftersom de redan har lämnat pannan.
Eller du kanske menar att rökgastemperaturen ut från pannan behöver höjas för att kompensera denna förmodade kylning för att få samma rökgastemperatur uppe i toppen och undvika ev. kondens?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

ABSO skrev:
notti skrev:men hur som om jag vetat det jag vet nu om hur man brukdrar pipan så skulle jag valt den före slang ..enkelt snabbt smidigt snyggt tätt och mycket hållbart
Fast fördelen med en slang är att du får bättre drag med mindre diameter, bättre isolering och kan köra med lägre rökgastemperatur ut och därigenom lite bättre effektivitet på pannan.
Visst har du rätt i det mesta men hur som så fattar jag inte varför alla skulle vilja ha så låga rökgastemperaturer som en del snackar om ..för mig är det bra om det ligger lite högre än det som rekomenderas av en del här för jag vill inte ha framtida problem med skorstenen och om det nu är 80 grader eller 90 grader eller 120 grader en meter ner är det skit samma bara brännaren går bra utan att poffa och missa tändningar, mm.

Är det någon som räknat på vad vinsten är efter att man satt i slang i pipan :roll: jag tror inte det finns så mycket att tjäna där ..visst fick jag ställa om brännaren efter att jag satt slang i skorstenen med bland annat fick jag minska matning och fläkt och inte märks det någon skillnad på pelletsförbrukningen ..det enda jag märker med mindre matning är att gångtiden är rätt mycket längre nu än före slang och det måste ju innebära att jag körde in fler Kw förut och gångtiden blev kortare ..och nu kör jag in minder Kw och gångtiden blir lång ..summan av det tror jag är samma mängd pellets för en brännar cyckel.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

notti skrev: Är det någon som räknat på vad vinsten är efter att man satt i slang i pipan
Alltså, min korsten blev utdömd av sotaren. Jag hade helst sluppit sätta in det där röret.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Skåne skrev:
notti skrev: Är det någon som räknat på vad vinsten är efter att man satt i slang i pipan
Alltså, min korsten blev utdömd av sotaren. Jag hade helst sluppit sätta in det där röret.
Samma för mig, körförbud pga att bruket mellan stenarna inte syntes i övre delen av skorstenen.

Vid uppstart av brännaren innan insatsröret, så rökfyllde vi källaren pga dåligt drag. Detta försvann så fort muren blev varm, detta är helt borta idag.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Skriv svar