Sorry tänkte på laddomat 21, Du har ingen självcirkulation i laddomaten??pannrum skrev:Tycker också det vore smart att unyttja värmen som ligger kvar i pannan. Men jag förstår inte hur jag ska få en fungerande cirkulation genom pannan då laddningsventilen till pannan stänger efter eldningEller så förstår jag inte riktigt hur du menar André
![]()
/Per
Hjälp intrimning/omkoppling
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Njäää det är väl inte säkert att allt vatten under returen får samma temp ....André skrev:Hur man än vrider o vänder på det så blir väl ändå allt vatten under returen samma temp som returen, Sen blir det upp till bivalent shunten innan de växlar o börjar ta från toppen el..![]()
Skulle då hellre valt att koppla in bivalentshunten så den tog inlopp 1 från pannan o 2 från toppen/högt på tanken (på röret mellan panna o tank med en backventil i mellan)
Radiator returen till röret mellan pannan pannan o laddomat..
Då får man värme direkt man börjar elda o sen tömms pannan på värme innan det börjar tas från tanken..
En bra ide vore nog att koppla in returen via fläktkonvektorn..
det beror väl på om man använder varmvatten för då kommer ju förvärmarslingan att kyla ned den nedre delen av tanken ... å då e välan tanken att solslingan skall kunna börja jobba med den kylda delen
Senast redigerad av BG den lör 06 jan, 2007 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt sant.. Tappar man massa vv så sjunker ju botten tempen ändå mer men utan vv utag så bör det ju bli samma temp som returen..BG skrev: Njäää det är väl inte säkert att allt vatten under returen får samma temp ....
det beror väl på om man använder varmvarren vör då kommer ju förvärmarslingan att kyla ned den nedre delen av tanken ... å då e välan tanken att solslingan skall kunna börja jobba med den kylda delen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
japp det är riktigt då blir det samma tempAndré skrev:Helt sant.. Tappar man massa vv så sjunker ju botten tempen ändå mer men utan vv utag så bör det ju bli samma temp som returen..BG skrev: Njäää det är väl inte säkert att allt vatten under returen får samma temp ....
det beror väl på om man använder varmvarren vör då kommer ju förvärmarslingan att kyla ned den nedre delen av tanken ... å då e välan tanken att solslingan skall kunna börja jobba med den kylda delen
har även sett att det finns varianter där man till å med låter laddningsreturen gå in en bit upp för att inte värma bottnen med ved eller annat .....
Nackdelen med det är ju då att inte hela tanken används som magasin för vedeldning
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Men vid pellets/sol kan det va en bra ide för att va säker att man inte laddar för mycket o solen får det jobbigare..BG skrev: har även sett att det finns varianter där man till å med låter laddningsreturen gå in en bit upp för att inte värma bottnen med ved eller annat .....
Nackdelen med det är ju då att inte hela tanken används som magasin för vedeldning
Min tredje fundering jag hade, att vvc:n värmer botten då den går in mellan förvärmningsslingan och toppslingan som en vanlig T-koppling. Det finns alltså ingen backventil direkt efter förvärmningsslingan som som gör att vvc:n bara kan gå vidare upp till toppslingan.
Ibland tappar man ju inte vatten under långa perioder, då kommer det inte in något kallvatten i förvärmningsslingan eftersom man inte har något flöde den vägen. Om vvc-pumpen går under samma tid kan då inte vvc returen tryckas ner i förvärmningsslingan och därigenom värma botten. Jag tycker mig känna det på rören.
Eller är det så att allt vattent hela tiden tar den lättaste vägen och fortsätter rundgången i vvc slingan
Har jag något att vinna på att istället montera in dubbla blandningsventiler. Eller blir det överkurs
Jag bifogar en beskrivning jag läste om just detta. Titta längst ner på sidan http://www.koping.net/nila/webb/tillbeh ... SBE_LK.pdf
/Per
Ibland tappar man ju inte vatten under långa perioder, då kommer det inte in något kallvatten i förvärmningsslingan eftersom man inte har något flöde den vägen. Om vvc-pumpen går under samma tid kan då inte vvc returen tryckas ner i förvärmningsslingan och därigenom värma botten. Jag tycker mig känna det på rören.
Eller är det så att allt vattent hela tiden tar den lättaste vägen och fortsätter rundgången i vvc slingan

Har jag något att vinna på att istället montera in dubbla blandningsventiler. Eller blir det överkurs

Jag bifogar en beskrivning jag läste om just detta. Titta längst ner på sidan http://www.koping.net/nila/webb/tillbeh ... SBE_LK.pdf
/Per
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att vvc ska kunna trycka in vatten o få det att gå bakvägen måste det ju ta sej ut nånstans vilket inte bör gå då vattnet/trycket alltid ligger på där..pannrum skrev:
Eller är det så att allt vattent hela tiden tar den lättaste vägen och fortsätter rundgången i vvc slingan![]()
Har jag något att vinna på att istället montera in dubbla blandningsventiler. Eller blir det överkurs![]()
/Per
Det du vinner på att ha dubbla blandningsventiler är att du snabbare tömmer botten på värme + att botten tempen då bör bli ändå lägre, Framför allt på sommaren då du bara använder vv o om du skaffar solfångare ger det nog mer..
näää vattnet kan inte ta den vägen ned till förvärmarslingan (har du läst mitt tidigare inlägg om det )pannrum skrev:Min tredje fundering jag hade, att vvc:n värmer botten då den går in mellan förvärmningsslingan och toppslingan som en vanlig T-koppling. Det finns alltså ingen backventil direkt efter förvärmningsslingan som som gör att vvc:n bara kan gå vidare upp till toppslingan.
Eller är det så att allt vattent hela tiden tar den lättaste vägen och fortsätter rundgången i vvc slingan![]()
Har jag något att vinna på att istället montera in dubbla blandningsventiler. Eller blir det överkurs![]()
/Per
det går inte att få ett flöde dit för att det ända som sitter på andra sidan förvärmarslingan är kallvattensmatningen ,,,,, å den uppfyller ingen krets med vvc pumpen
Det kan vara så att det är värmelednindsförmågan i kopparroret som leder med värme där , eftersom du kan känna det när du inte tappar något vatten...
å så kan det ha orsak i att när man värmer vatten så expanderar det och då blir den naturliga vägen tillbaks med några deciliter i ledningen mot förvärmarslingan
FRåga .... är det röret riktigt varmt ända ned till tankväggen????
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Visst kan man tjäna lite på dubbla blandventiler .... då kan man krama ur lite extra ur tanken, eftersom varmvattnet kan spädas ned med mindre hett vatten från förvärmarslingan istället för att spädas med kallvatten.pannrum skrev:
För att vvc ska kunna trycka in vatten o få det att gå bakvägen måste det ju ta sej ut nånstans vilket inte bör gå då vattnet/trycket alltid ligger på där..
Det du vinner på att ha dubbla blandningsventiler är att du snabbare tömmer botten på värme + att botten tempen då bör bli ändå lägre, Framför allt på sommaren då du bara använder vv o om du skaffar solfångare ger det nog mer..
MEN jag har läst att man ska se till att man köper rätt sorts blandare då ...
Vanligast är att blandaren inte stänger riktigt helt på kallsidan å det vill man ju inte i dessa fall eftersom man inte vill ha någon inblandning av kallvatten alls när tank tempen sjunker mot 45-50 grader
Men det skall finnas såna som har en tätt slutande kallingång .... har för mig att dessa skulle heta något med SA eller så men jag kommer inte ihåg..
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ja det är nog kopparen som har värmt rören. Eller så är det så jag inte riktigt visste var värmenivån i tanken låg. Är fortfarande nybörjare
Jag tror jag hade eldad ganska nyligt då jag kände det. Det var alltså på röret ner till förvärmningsslingan jag kände värmen.
Om jag ska ha dubbla blandningsventiler var i så fall ska vvc returen kopplas in. Ska den gå in mellan ventilerna eller ska den genom toppslingan ialla fall. Går det att beskriva utifrån ritningen jag bifogade tidigare.
/Per

Om jag ska ha dubbla blandningsventiler var i så fall ska vvc returen kopplas in. Ska den gå in mellan ventilerna eller ska den genom toppslingan ialla fall. Går det att beskriva utifrån ritningen jag bifogade tidigare.
/Per
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
vvc ska bara gå genom toppslingan för annars kommer vvc att värma botten efter ett tag..pannrum skrev: var alltså på röret ner till förvärmningsslingan jag kände värmen.
/Per
Stort tack för hjälpen
Ska höra med rörmokarn och försäljarna av anlägningen om varför returen inte går in i botten. De var klart medvetna om att jag skulle köra på lågvärme. Det kanske är så att de inte bryr sig om så mycket att optimera en anläggning utan mest vill sälja sina prylar. Det är upp till kunden att ta reda på hur allt ska monteras, får den känslan ibland.
Är det någon som vet hur mycket energi man kan förlora om man som i mitt fall verkar få omrörning i nedre halvan av tanken.
/Per

Ska höra med rörmokarn och försäljarna av anlägningen om varför returen inte går in i botten. De var klart medvetna om att jag skulle köra på lågvärme. Det kanske är så att de inte bryr sig om så mycket att optimera en anläggning utan mest vill sälja sina prylar. Det är upp till kunden att ta reda på hur allt ska monteras, får den känslan ibland.
Är det någon som vet hur mycket energi man kan förlora om man som i mitt fall verkar få omrörning i nedre halvan av tanken.
/Per
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Varför dom gått in med returen i mitten är nog tänkt för om du ska skaffa solfångare längre fram, Du får lägre bottentemp som det är kopplat nu vid vv uttag..pannrum skrev:Stort tack för hjälpen![]()
/Per
Om du inte tappar något vv så kommer du få samma temp i botten som returen efter ett tag, Kommer alltid att bli kallast i botten då kallaste vattnet åker till botten.. När du tappar vv så blir tanken kallare i botten som du har kopplat nu..
Synd att du har fel laddomat (utan själv.cirk) så inte bivalent shunten hade gått kopplas så du tömmt pannan på värme först, Där har du det du vunnit mest på..
Jo, jag förstår tanken med att solfångarna längst ner ska arbeta mot så låg temperatur som möjligt. Men om jag ska koppla in dem så kommer de ju att arbeta mest på sommaren då jag ej behöver värma huset. Varför är det då en risk med att ta in returen i botten
Tänker jag galet 

-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är ingen "risk" att ta in returen i botten utan snarare vinner du nått på det??pannrum skrev:Jo, jag förstår tanken med att solfångarna längst ner ska arbeta mot så låg temperatur som möjligt. Men om jag ska koppla in dem så kommer de ju att arbeta mest på sommaren då jag ej behöver värma huset. Varför är det då en risk med att ta in returen i bottenTänker jag galet
Som det är nu får du lägre temp i botten om du tar ut vv (vilket man gör varje dag man är hemma) vilket gör att du får ut mer ur varje laddning nu än om du tar returen till botten, Borde då bli så om du får kallare botten med nuvarande koppling o det är ju därför som dom kopplar så med solfångare.. Kanske du ändå har det bästa kopplingsalternativet redan..

Du kanske ska lägga krutet på att trimma in systemet för ändå lägre returtemp istället o sattsa på riktigt mycket isolering på tankarna o rören..