kontrollera sluss m.m.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Danielm71
Gallringsobjekt

kontrollera sluss m.m.

Inlägg av Danielm71 »

Min ecoflex envisas med att alltid ge mig "kontrollera sluss" felmeddelande efter att jag har sotat. Innan den larmar trycker den på med pellets så det pöser över i koppen. Vad beror detta på?

Det sitter en liten plåt med en gängad stång ditsvetsad som jag alltid tar bort när jag sotar. Dock missade jag att lägga på minnet hur den ska sitta. Ska den hänga i "bockningen" eller i det urklippta jacket?

//D
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Den ska nog hänga i jacket, det känns rätt när den är på plats. I manualen står det hur den ska vara vänd.
Felmedelandet beror förmodligen på att brännaren gör en varmstart dvs utan eltändning, när du sotar pannan antar jag att du tömmer koppen på gammal pellets. Glödbädden är bort"sotad".
Optovakten ser ingen låga, och då tror pannan att det inte kommer fram nån pellets till brännarkoppen, därav felmeddelandet.
Det problemet har jag i alla fall haft någon gång. När du startat pannan efter sotningen kan du gå in menyn "Aktuell driftinfo" och se om det står något i stil med "startfas 1K" (kallstart) alternativ "Startfas 1V"(varmstart)
Om den gör en kallstart ska det inte vara några problem.
Jag har inte förstått när pannan vet att den ska göra en kall eller varmstart, om den måste vara helt avstängd eller om det har med temperatur att göra.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

schrunken skrev:Den ska nog hänga i jacket, det känns rätt när den är på plats. I manualen står det hur den ska vara vänd.
Felmedelandet beror förmodligen på att brännaren gör en varmstart dvs utan eltändning, när du sotar pannan antar jag att du tömmer koppen på gammal pellets. Glödbädden är bort"sotad".
Optovakten ser ingen låga, och då tror pannan att det inte kommer fram nån pellets till brännarkoppen, därav felmeddelandet.
Det problemet har jag i alla fall haft någon gång. När du startat pannan efter sotningen kan du gå in menyn "Aktuell driftinfo" och se om det står något i stil med "startfas 1K" (kallstart) alternativ "Startfas 1V"(varmstart)
Om den gör en kallstart ska det inte vara några problem.
Jag har inte förstått när pannan vet att den ska göra en kall eller varmstart, om den måste vara helt avstängd eller om det har med temperatur att göra.
Helt rätt beskrivet...

Jag tror det har att göra med vilken temp pannan har oxå, Har råkat ut för det 2 ggr själv (första gången jag sotade) o då hade jag inte brytit strömmen.. :oops:

Men andra gången fattade jag inte vad det va, Pannan hade laddat tanken o jag va snabb på att sota så tempen va bara nån grad under börvärdet då jag stoppade i sladden.. Sen tyckte jag att nåt inte va som det skulle på kvällen o mycket riktigt så va radiatorerna kalla.. Då stod det "kontrollera sluss" o koppen va full med pellets, Drog bara ur sladden så startade den om o då rann det över koppen hörde jag men brännaren startade direkt då o har aldrig missat nån start sen..

Lite dumt att det verkar va flera fel som den larmar med "kontrollera sluss" för.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar