Vilken temperatur skall dragregulatorn öppna/stänga ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Vilken temperatur skall dragregulatorn öppna/stänga ?

Inlägg av Paddington »

Min kombipanna fick sin sista oljesup :D imorse och nu väntar 5 dagars vedeldande innan pelletsbrännaren installeras :P .

Jag har tidigare eldat lite ved , då utan dragregulatorn inkopplad (kedjan inte kopplad mot dragluckan).

Nu vill jag testa med regulatorn för att känna mig lite säkrare mot att pannan skall koka, så har någon tips om vad som är lämplig temp att luckan stänger helt ?

När bör den öppna så smått igen ?

Har nu grovjusterat den och då stänger den helt vid ca 80 grader. Inga ack tankar kanske kan tilläggas.
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju lite på hur mycket vatten det är i din panna, det blir rätt mycket eftervärme så man får vara lite försiktig, i min 265:a stängde jag strax innan 90 grader om jag minns rätt när jag testade och det var på håret, den kröp upp till strax under 100 på eftervärmen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

micke_932 skrev:Det beror ju lite på hur mycket vatten det är i din panna, det blir rätt mycket eftervärme så man får vara lite försiktig, i min 265:a stängde jag strax innan 90 grader om jag minns rätt när jag testade och det var på håret, den kröp upp till strax under 100 på eftervärmen.
Tack Micke !

Jag kom på en fråga till... :D Regulatorn (ESBE) är graderad 1-6. Påverkar detta något ?
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Ja, hur högt den lyfter kedjan vid olika temperaturer.
Jag brukade också stänga vid ungefär 90°C, när jag fortfarande hade en cTc 266.
Nu eldar jag mer seriöst med ved, mot tankar. Då är det vidöppet som gäller.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar