Kan det bli problem med liten lutning?

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Kan det bli problem med liten lutning?

Inlägg av André »

Kompisen ringde o va lite fundersam då han träffat en granne som sa att han absolut inte bör ha mindre lutning än 35° på skruven, Det skulle tydligen inte fungera med mindre lutning sa han men stämmer verkligen det.. :? Han hade iof inget svar på vad som kan bli fel..
Man har ju bara läst om max 45° men aldrig sett minsta lutning..

Det är en Janfire kärnskruv på 4,3 meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Den skruven bryr sig inte, den fyller ju bara ett internförråd.
Utgår från att Janfire skruven sitter ihop med en Janfire brännare förstås.

Problemen uppstår bara om matarskruven även är doserskruv.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Den skruven bryr sig inte, den fyller ju bara ett internförråd.
Utgår från att Janfire skruven sitter ihop med en Janfire brännare förstås.

Problemen uppstår bara om matarskruven även är doserskruv.

Mvh
Nä det va det jag sa åt han oxå, Satt o letade halva natten men den enda info som fans va max 45° o inget om nån min lutning..

Skruven ska va till en ctc ecoflex men om den ger för mycket så är det bara öka el minska gångtiden..

Tycker iaf han fick bra pris på skruven, Rak 4,3 m skruv med motor för 6500:- inkl moms
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jo, det är väldigt bra priser på Janfire skruvar med tanke på vad man får.
Stålrör och innerskruv med kärna som är lagrad i botten.
Sen är motor och växellåda modell herrejösses.
Tror de görs av Agrorotage i Kvänum, jordbruksprylar för Spannmål egentligen.

Jag har förresten kört en sån helt liggande i 3,3 meter utan problem.
Du får nog korta körtiden ganska mycket. Thermians skruv går såpass länge så om man kör denna skruven istället så kommer den fylla upp alldeles för mycket. Det rasslar på duktigt när den matar.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det fanns tydligen ytterligare en model större 1-fas om denna inte skulle klara 4,3 m, Annars så fanns det ju en 3-fas men då måste man ha ett skåp till som kostade nån tusing..

Jo jag vet att det matade som fan i janfire´n jag hade mot denna så man får nog inte köra många sekunder, Ctc/thermia har normalt/standard 30 sek/gång den går o då lär väl hela brännaren o slangen va full.. :lol:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Du behöver inte ha nåt dyrt skåp för nån tusing.
En ny kapsling för en femtilapp och en kontaktor från nån gammal panna så är det löst.
Använd signalen från brännaren till att dra kontaktorn som du kopplat in en ny trefas till.
Enkelt och billigt.

Jag hade en Thermia ett kort tag som jag renoverade och byggde om till D, men jag minns inte om den slutade mata när optosensorn registrade pellets eller om den bara använde optosensorn till att starta en förutbestämd matningscykel.

Mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Du behöver inte ha nåt dyrt skåp för nån tusing.
En ny kapsling för en femtilapp och en kontaktor från nån gammal panna så är det löst.
Använd signalen från brännaren till att dra kontaktorn som du kopplat in en ny trefas till.
Enkelt och billigt.

Jag hade en Thermia ett kort tag som jag renoverade och byggde om till D, men jag minns inte om den slutade mata när optosensorn registrade pellets eller om den bara använde optosensorn till att starta en förutbestämd matningscykel.

Mvh
Nu får vi väl hoppas att det ska räcka med motorn dom levererade till skruven (1-fas)

Optosensorn är bara till för att start matningen sen går det på tid..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Det fanns tydligen ytterligare en model större 1-fas om denna inte skulle klara 4,3 m, Annars så fanns det ju en 3-fas men då måste man ha ett skåp till som kostade nån tusing..
Det skall gå att köra 3-fas motorer med 1-fas också om man kopplar in en kondensator. Riktig hur det skall göras samt typ och storlek på kondensatorn kan jag inte, kommer inte ihåg riktigt var jag läste hur man skulle göra. Men det skall gå.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag tror om du säger till vid beställningen att du vill köra den större motorn (3-fas) på 1-fas så får du kondensatorn medlevererad. Skåpet du talade om André är säkerligen motorskyddet, som brukar hamna på sidan om på större motorer.

När jag valde skruvmotor till mitt MAFA så hade dom en 0,14kW som du kunde även köra på 3-fas. Den hade inbyggt motorskydd + konding.
0,37 kW som jag valde var jag tvungen att ta ett separat motorskydd till som kostade ca 800 kr. Kör denna på 1-fas, då dom även plockade på en konding för detta ändamål.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag vet inte vad det va för grejer i det han skulle behöva om han skulle behöva en 3-fas motor, Kompisen sa bara att det va nått reläskåp som dom tog ca 1300:- för men då det skulle va så liten lutning så skulle det nog gå bra med motorn han fick med.. Annars fanns en större 1-fas motor oxå..
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ja ja.
Om en motor drar mer än 1,6 Ampere så brukar man i vissa fall använda sig av relästyrningar för att koppla ihop dessa skruvar direkt med brännaren, men det sitter nog ett motorskydd där i boxen också skulle jag tippa på.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Igår kördes pannan/skruven igång vilket gick fint.. :D

Som elvis nämde så gav den skruven mycket mer än flexskruvarna, Den gav ganska prick 10 ggr mer än en flexskruv.. :shock:
Istället för normal gångtid på 30 sekunder blev det lämpligt med 3 sek för att fylla brännarens internförråd.. 8)
Skriv svar