Hjälp att hitta en panna med dessa krav

Skriv svar
Ulrik
Späd planta

Hjälp att hitta en panna med dessa krav

Inlägg av Ulrik »

Jag letar efter en panna som är som combifire, stående tuber, uttag på sidan men med liten vatten volym. Anledningen är att jag vill ha ack-tank.
Den skall gå att elda både med ved och havre.
Någon som vet något ?
slipperman
Frö
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta en panna med dessa krav

Inlägg av slipperman »

Ulrik skrev:Jag letar efter en panna som är som combifire, stående tuber, uttag på sidan men med liten vatten volym. Anledningen är att jag vill ha ack-tank.
Någon som vet något ?
Tja, lite så är ju det system jag har. Iwabon skall funka för havre också. Du kan kolla på min hemsida.
//Per
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tellus har ved pannor med liten vattenvolym o det har då gått få med sidomonterad brännare tidigare..
Vattenvolymen är på 65-78-92 l o eldstadsvolymen 100-140-180 liter
http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2

Calmar v33 har oxå hyfsat liten vattenvolym med 90 l
http://www.trebema.se/filer/TBM_V33.pdf

Då är det riktiga vedpannor o inte bara för nödeldning/vv på sommaren..

Köper du en större panna så bör du nog ta en större brännare oxå då du ska elda spannmål, Blir brännaren för liten så finns det rätt stor risk för kondens problem...
Ingen höjdare med en 20 kW spannmålsbrännare i en 35-50 kW panna men om du har en panna på t.ex 35 kW o en brännare på 50 kW så går ju effekten ställa ner tills rökgastempen blir bra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulrik
Späd planta

Re: Hjälp att hitta en panna med dessa krav

Inlägg av Ulrik »

slipperman skrev:
Ulrik skrev:Jag letar efter en panna som är som combifire, stående tuber, uttag på sidan men med liten vatten volym. Anledningen är att jag vill ha ack-tank.
Någon som vet något ?
Tja, lite så är ju det system jag har. Iwabon skall funka för havre också. Du kan kolla på min hemsida.
Jag måste säga att det var nog ett bland de fränaste panrumm jag sett, hårporr för en som är intresserad av energiteknik. Ska ta mig en titt på calmarpannan hoppas den har rejält askutrymme.
Skriv svar