Omvänt element i pannrum?

Skriv svar
Toobster
Fröträd

Omvänt element i pannrum?

Inlägg av Toobster »

Fick en märklig idé imorse som jag tänkte få avfärdad här! :idea:

Det gäller det inkommande vattnet till pannan.

Vattnet i pannan fylls ju på rätt från marken. Om man har väldigt kallt kallvatten är väl vattnet säg kanske 15 grader? (kanske är kallare jag har inte mätt)

Det betyder ju att pannan måste värma vattnet från 15 grader upp till kanske 80+ grader. Det är ju en rätt stort spann och det går åt mycket energi.

Jag som har ett pannrum som har en temperatur kring 30 grader skulle gärna förvärma säg 250 liter så vattnet som går in i pannan är rumstempererat. Alltså en acktank/element som rumstempererar det inkommande vatten till pannan.

Det här funkar ju endast för "hushållsvattnet" och inte för elementreturen som ändå är varm men borde det inte göra någon skillnad framför allt vid påfyllning av badkar och långdushar då tempen dippar jäkligt fort?

Tanken med att få det avfärdat är just att jag aldrig sett/hört det och då borde det finns en hake nånstans :D
CTC 1100 Family 25 -99 , Janfire Flex-A -06. 150 kvm -57.
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Tror inte Hälsovårdsnämnden är så intresserad av dina tankar. Att förvärma dricksvatten till behagliga bakterietemperaturer är ingen höjdare.
Dessutom har ju du en värmeväxlare för tappvarmvattnent i din panna, vars volym inte är på mer än ett par liter, varför din panna aldrig värmer mer än några enstaka deciliter vatten i taget 60-70 grader.
Det är vad jag anser - nå'n som säger emot...?
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

hej och tack för svaret.

Självklart ska man inte värma kallvattnet som går ut i huset, bara den grenen som går in i pannan och ändå ska bli varmvatten.

Dock så kan jag ju inget om värmeväxlare etc. Men om jag duschar/tappar badkar så hinner ju tempen i pannan sjunka till under 50 grader. Det är ju inte så konstigt om man har väldigt låg in-temperatur. Temperatur fallet borde inte bli så brant om man har betydligt varmare påfyllningstemp.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Problemet med bakterier (legionella) kan dock kvarstå. Dessa bakterier finns naturligt i det vatten som vi tar in. De har dock ingen tillväxt förrän vid typ +20 upp till +50. Om du nu skulle förvärma varmvattnet i en tank på säg 100 liter till rumstemperatur (i ditt fall +30) så skulle det i finnas en risk att det sker en tillväxt av legionella i denna förvärmda tank.

När du sedan duschar är det då viktigt att temperaturen höjs till +55 eller ännu hellre högre en längre tid för att legionella skall dö. Om inte som kommer det att komma med legionella i dusch vattnet och risken finns att man andas in legionella baktieriena när man duschar.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Nej, jag avsåg inte kallvattnet heller. Men tappvarmvattnet likställs med kallvattnet vad gäller kvalitet. Det händer ju att man får i sig varmvatten när man badar och duschar, eller hur.
Hur som helst, visst tappar pannan temperatur. Du har (i eget hus) c:a 4-6 grader på ditt inkommande vatten. För att du ska värma det med minst 50 grader för att få det tjänligt går det åt en hel del energi, så i teorin har du rätt - ju mindre temp.skillnad på IN- resp. UT- vattnet, desto mindre energi går åt att värma den mängden. Men som sagt, fräscht är det inte... :?
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Toobster
Fröträd

Inlägg av Toobster »

nej det känns ju onekligen lite nasty med leginella haha. Kanske sätta på en tempventil som bara släpper ut vatten som är minst 55 grader. Hellre att vattnet tar slut i duschen än att man får legionella :D
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Bortsett från ovanstående om legionella risken som inte vore att förakta...
Det är ju så så att energimässigt spelar det ingen roll vart du värmer vattnet om vattnet värms med värme som alstras av pannan.
I ditt fall då du har väldigt varmt i ditt pannrum så kan man ju tänka att överskottsvärmen därifrån hade vädrats ut till ingen nytta och då hade man ju tjänat in lite energi på att använda överskottet till att förvärma.
Antagligen skulle du tjäna bättre på att isolera rören mellan pannan och tankarna så att du inte fick så varmt i pannrummet, för att inte tala om att det antagligen vore fan så mycket enklare.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Man kan låta pannrumsluften värma en värma en liten acktank med "dött" vatten. I vattnet har man istället ett kamflänsrör för att förvärma varmvattnet. Eftersom det inte är stillastående vatten i röret så ska det vara liten risk för legionella.

Vad kan man tjäna på det då? En normal årsförbrukning varmvatten (tror jag) ligger på 4000kwh och man kanske värmer vattnet från 8 till 45 grader. Om man värmer vattnet "gratis" mha spillvärme från 8 till 20 grader så har man minskat energibehovet för vv med 1/3. Du sa att du hade 30 i pannrummet, kanske du kan höja tempen ännu mer?

Avbetalningstiden då? Systemet kanske kostar 10000:- En kwh pelletsvärme kostar 50 öre och man tjänar 1300kwh/år. => 10000/(0,5*1300)=15 år. Helt i klass med en solvärmeanläggning. Är det rimligt?

Kan man ha en oisolerad tank med kallt vatten i pannrummet utan att det blir kondens på den så att den rostar?

Om man redan har en acktank till sin solvärmeanläggning och på något sätt kan ladda den med spillvärme så kanske det kan man kanske få det att löna sig fortare men det är inte många kronor man sparar.

Det jag undrar är varför har du 30 grader i pannrummet?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar