Vad jag märkt är det framför allt vid riktigt låg effekt (7-8 kW) som det kan va svårt att få upp Co2 halten medans det inte är några problem att få den på 12,5% från 10-20 kW..Icecap skrev:De exakta tal på CO2 har jag inte i skallen men de upplysningar jag har fått från Janfire är att CO2-halten varierar med effekten.
I de fall det bara rör sig om att koppla om några kontakter så är det ju omöjligt för tillverkaren att visa att man "gjort om" pannan med annan styrning så då är garantin inget problem. Annars är det nog bäst att vänta till garantin har gått ut.Icecap skrev:Att göra en helt ny styrning är möjligt, jag tror till och med att det vore en bra grej att göra det till vissa brännare, källkoden ska såklart vara öppen osv. men hur går det då med P-märkning osv?
Densitet, ska man tolka det som att du häller upp varje säck i en mäthink som du väger på en våg?Icecap skrev:Alla features berättar jag inte om men en sak jag kan beskriva är en mätning: Var 5'de minut samlar min PC in statistik från brännaren, denna statistik innehåller även antal 1/100'dels sekunder som den interna skruv har fått ström.
...
Sedan har min uträkning jämförd detta tal med snittet över årets mätningar och avvikelsen blir utskrivet i % (ja, jag har varenda säck bokförd med densitet osv.)
Intressant, hur pass väl stämmer vikten med angiven vikt, är det nån tillverkare som fuskar och levererar för lite?Icecap skrev:Jag är inte så extrem att jag mätar varje säck, jag har dock kontrollmätt säckar på vissa pallar for att ha koll på om jag är helt i skogen eller inte.
I Thermias brännare är ju den interna matningsskruven ledad i brännarkoppen (går rakt igenom den) så nog blir den varm alltid..?Icecap skrev:"Sen undrar jag hur friktionsförhållandena ser ut vid kall respektive varm brännare?"..... blir din brännare varm? Min är rumstemperatur vid all matningsmekanik så jag har inte kollat det.
Men du doserar ändå pellets efter att mäta gångtiden på internskruven? Eller har du någon annan mätmetod?Icecap skrev:Vad jag dock VET är att det som verkligen bestämmer hur mycket som matas fram är pelletsen storlek i första hand och sekundärt "halkigheten". Vestmarka 6mm slinker alltså igenom som "ett skott" men en lätt fuktskadat Laxå är trög som en ministerhjärna.
Vad har du för typ av kapsling till din styrning?Icecap skrev:kretskort ska vara kapslade, det ska inte vara känsliga potentiometra, glappiga brytare och skit, det ska vara BRA gjort
Har du ingen deadline eller går du på löpande oändlig räkning?Icecap skrev:Styrningen till Janfire NH tog en del tid att rita, sedan kom det programmeringen som på sätt och vis inte är färdig än
Aldrig hört talas om, vem tillverkar den? Är det nån småskutt eller står någon större bakom?Icecap skrev:Renesas M16C serien.
Betyder det att Janfire-ägarna kan skriva sina egna styrprogram och flasha om sina brännare?Icecap skrev:Jag har t.o.m. gjort ett program som medger automatisk styrning av flashläge vilket "råkar" vara det program Janfire använder till att programmera enheterna.
Är man alltså beroende av pelletsfabrikantuppgifter för densitet och energivärde för att ställa in brännaren?Icecap skrev:På en Janfire NH matar man in densitet och energivärde och den kompenserar matningen efter det.
Aha har inte hängt med där. Ser att dom även har H8 från Hitachi som jag jobbade med tidigare.Icecap skrev:Renesas är en sammanslutning av Siemens och Mitshubishi' mikroprocessoravdelningar och jag skulle vilja påstå att de är ganska stora.....
Varför inte en open source brännarstyrning egentligen? Sådant sporrar ju utvecklingen...Icecap skrev:det blir dock ganska besvärligt då jag (såklart!) inte släpper något, vara sig definitioner eller annat
Jag misstänker nog att du har lite inflytande.Icecap skrev:"Varför inte en open source brännarstyrning egentligen? Sådant sporrar ju utvecklingen..."
Kanske en fråga att ställa till Janfire och inte till mig?
Sant, det är ett stort problem. Möjligen att man kunde lösa det genom att ha ett säkerhetssystem som ligger ovanpå styrningen... lite som ett OS som ser till att applikationer inte kan spåra ur.Icecap skrev:Om det kommer en solid bakbrand pga. programfel? Den situation kan bli mycket besvärlig att reda ut
Hur gör du för att kolla sotbildningen?Icecap skrev: Jag har använd den densitet som uppges på säcken och det har fungerat ganska skapligt. Jag kollar hur mycket sot som bildas, ökar det på för mycket ökar jag lite på densiteten men i stort passar det alldeles utmärkt.