Lamdastyrning av gammal brännare?

puttee
Entusiast!

Lamdastyrning av gammal brännare?

Inlägg av puttee »

Till er elektronik kunniga på forumet. Jag vaknade i morse med en galen?? :oops: tanke. Skulle man inte kunna lamda reglera sin brännare med hjälp av en av de varvtals reglerande solstyrningar som finns? Tex som i min iwabo ett relä mellan brännar elektroniken och fläkten sedan en varvtalsreglering av fläkten med tex en dr3 (tror det är en av solgruppens styrningar) + en nivå anpassning av signalen från en lamdasond i rökgången? :P

Jag vet inte om detta skulle fungera men hoppas på snabb tillrättavisning
eller nåt från er som kan. :)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Först o främst måste man då ha en bredbandslambdasond, den kostar "lite" men det är överkomligt. Sedan måste man ha ett interface till den, exakt vilket beror på vilken sond osv men det är fullt möjligt också till ett hyggligt pris.

Sedan är jag lite tveksam till att styra fläkten, det är bättre att styra matningen och man måste göra det lite trögt.

Då är man på en mikroprocessorstyrning direkt (enklaste sätt). Mikroprocessorn kan då få "matningspulser" och köra matningen och kontrollera lambdavärdet mot önskat värde och sänka lite eller öka lite på matningstiden allt eftersom.

Med en sån styrning kan man hälla i "vilken som helst" pellets och ändå hamna rätt, den kommer att justera flytande mellan Vestmarka och ren spån.

Det blir dock en del pillande, man bör ha en matning som inte är "besvärlig" (krånglande skruv osv.) och man ska komma ihåg att önskade lambdavärde varierar med effekten man har ställt in.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Först o främst måste man då ha en bredbandslambdasond, den kostar "lite" men det är överkomligt. Sedan måste man ha ett interface till den, exakt vilket beror på vilken sond osv men det är fullt möjligt också till ett hyggligt pris.

...

och man ska komma ihåg att önskade lambdavärde varierar med effekten man har ställt in.
Kan du dela med dig av lite mer konkreta prisuppgifter på sond respektive interface? Vad består interfacet av?

Hur varierar lambdavärdet mot effekten lite mer i detalj?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Icecap skrev: Sedan är jag lite tveksam till att styra fläkten, det är bättre att styra matningen och man måste göra det lite trögt.
Varför skulle det vara bättre att styra matningen?
Detta gör ju att styrningen måste vara rätt så trög, förändringar i matningen tar ju mycket längre tid än förändring av fläkt.

Och för oss som har övermatade skulle det väl vara helt omöjligt med den dåliga konstuktionen på matningen. Hur skall man kompensera "inga pellets" och nästa gång "massor av pellets"
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Sonden kan man nog köpa på en skrot, en standart diesel lambdasensor är en bredbandare enl. vad jag vet.

Interfacen beror som skrivet på vilket märke och modell man väljer så det är lite svårt att ange.

Med olika effektnivåer behövs olika syrehalter (lambdavärden), det är mer syre vid 6KW än vid 18KW helt enkelt. Styr man på luften kommer lambda bör-värdet alltså att ändra sig med fläkthastigheten. Har man en brännare med ett effektläge bör det dock gå skapligt att trimma med fläkten.

Då fläkten har en viss tröghet, mätningen och förbränningen likaså, kommer en renodlat lambdastyrd fläkt att reglera fläkten efter vad som hände för ett tag sedan, det ät alltså för sent när man mätar fel värde.

Att skruvmatning ger lite->inget->mycket->lagom är sant och just därför ska styrningen vara trög. Min Janfire NH gör samma sak: ibland ger en dosering inget och ibland rasslar det ner en "uppsparad dos".

Detta är anledningen till att man ska reglera trögt, och i praktiken kvittar det sannolikt om man reglerar fläkt eller matning, det blir "klumpar" likaväl och trögheten ska göra att man kör ett genomsnitt som är OK.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Interfacen beror som skrivet på vilket märke och modell man väljer så det är lite svårt att ange.

Med olika effektnivåer behövs olika syrehalter (lambdavärden), det är mer syre vid 6KW än vid 18KW helt enkelt.
Men vad har givarna normalt för typ av utgång? Resistansändring? mV ut?

Sen måste man förstås kalibrera dem...? Hur gör man det?

Hur vet man vilka syrehalter som behövs vid de olika effektvärdena, finns det nån tabell eller formel?

Har du själv experimenterat praktiskt med lambdastyrning?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är ganska svårt att svara på då det ju beror på exakt vilken sond som används.

Man kan faktisk använda en "vanlig" sensor men utslaget den ger skiljer mycket lite när man närmar sig lambda=2.

Kalibreringen vet jag inte hur man löser, i teorin borde man kunna kalibrera vid 20,9% syre och sedan ha den i en behållare man fyller med CO2 (svets kanske?) och då kalibrera 0% syre.

Syrehalter vid olika effekter ..... jag har inte talen i huvudet men det finns nog att hitta.

Och sista frågan låter jag vara obesvarat så länge....
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tack för svar!

Tråden handlar ju om temperaturloggning btw, sitter du och mekar med något sånt för Janfire?

Vad tror du om mitt koncept med ett öppet, icke-pannberoende system för sånt?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att göra ett "öppet" lamdasystem låter som en bra idé men det svåra är att styra de många olika styrningar som finns.

Jag har ju läst en del i forumet och har fått en uppfattning av hur vissa brännare kör, komplexiteten av styrningen så att säga, jag har samtidig den inställning att en lambda-styrning bör ingå som en integrerat del av styrningen.

Men om vi ponerar på en "lös" enhet:
Såg på en av forumen att det numer finns en tillsats till ett visst brännaremärke som gör att matningen är ett kopia av Janfires: ett lite mellanförråd som man monterar mellan bulkskruven och brännare.

Detta indikerar för mig att skulle jag bygga en sån lambda-enhet skulle jag svära mig fri från dåliga skruvmatningar osv. och slutresultatet ville bli att jag kunde sälja den men vägra att ta ansvar, något som verkligen skulle bidra till noll salu.

Samtidig är det mycket svårt att utföra denna funktion, vissa brännare har ju en matning som kör 100% i "hög-läge", hur justerar man detta?

Vissa brännare har en fläkt som man justerar med ett spjäll, hur fixar man det?

Temperaturloggning utför jag för tillfället, jag sparar panntemperaturen + lite annat var 5'de minut på min PC men jag har det till test och utveckling, jag ser faktisk inte nyttan av det i "verkliga livet": en pelletsbrännare ska fungera, man ska inte bekymra sig om den och man kan till nöd ha en indikator som säger huruvida man bör fylla på pellets.

Man kan såklart bygga ut till medvetslöshet men detta bättre inte funktionen, det är "bara roligt".

Lambda-sensor har dock en seriös roll, samma pellets kan variera i densitet från leverans till leverans och en bra lambda-funktion kan styra detta in på rätt spår, idealet är ju att man har samma funktionalitet som med en oljebrännare:
Är det bränsle, ström och läge för det ska den ge värme! Man ska inte behöva att pilla, justera, trimma och sånt för att det ska köra.

Nu vet jag ju att de flesta pelletseldare som häckar här är "prylbögar" och gärna skulle vilja ha en komplett statistik på all värmen, bara att kalla fram på datorn vid lust/behov men frågan är: blir brännaren bättre då?
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Temperaturloggning utför jag för tillfället, jag sparar panntemperaturen + lite annat var 5'de minut på min PC men jag har det till test och utveckling, jag ser faktisk inte nyttan av det i "verkliga livet": en pelletsbrännare ska fungera, man ska inte bekymra sig om den och man kan till nöd ha en indikator som säger huruvida man bör fylla på pellets.

Man kan såklart bygga ut till medvetslöshet men detta bättre inte funktionen, det är "bara roligt".
Ojsan, var visst lite otydlig där (trodde jag skrev i en annan tråd ursäkta), vad jag pratade om var ett öppet pannloggningssystem inte lambdasystem. Alltså precis det du talar emot. :wink: (Ett generellt lambdasystem tror jag tyvärr också är svårt, då skulle man behöva gå in i varje brännares styrsystem.)

Vitsen med det att kontinuerligt logga pelletsåtgång, rumstemperatur och graddagar är att du hela tiden vet att anläggningen är effektiv och fungerar samt kan få larm om någonting stannar av. (Visserligen är det inte så ofta pannan stannar men när det är svinkallt och det händer är det bra att få veta det snabbt.)

Och med ett öppet tillverkarobereonde system där man tar hänsyn till graddagar och isolering kan du göra hyfsade grova jämförelser av effektiviteten hos din anläggning med andras även om de har ett annat pannfabrikat.

Att veta att pannan fungerar och är så effektiv som det bara går är väl knappast onyttigt..?
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Nu blev jag lite förvirrad...de flesta brännare har ett riktväre på CO2 = ca 12.5%...motsatsen i syre blir då ca 8.5%...menar du att CO2 ska vara lägre vid höga effekter än lägre...?

/Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, jag menar att högre KW ger högre CO2.

Jag har inte hört 12,5% men vid ett visst antal KW kan jag fint tro att det är rätt men jag är ju van vid en brännare som kan gå mellan 3KW och 23KW och därifrån har jag dessa upplysningar.

Jag kan även se nyttan av att kunna logga pelletsåtgång, har man bulk är det "lite" svårt att skriva ner hur många säckar det har gått åt ju men det stupar på att skruven inte ger likartad mängd, man får då kalibrera för varje laddning och det blir svårt men det vore mycket bra att ha en "x% kvar".

Att kunna få larm vid driftstopp är definitivt bra, det kan lösas på många sätt och jag "lekar lite" med mitt system men det är en del annat jobb som ligger "i vägen" innan jag kan komma dit.

Sen är jag lite fundersam till detta med att mäta effektiviteten.... visst: kul, bra osv men att jämföra???

Läser man om justering av brännare står det ju att ingen skorsten/panna/installation är den andra lik, alltså kan det mer eller mindre kvitta.

Men jag gillar å andra sidan inte lagsport heller, kanske jag som har missat något ;-)
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:men det stupar på att skruven inte ger likartad mängd, man får då kalibrera för varje laddning och det blir svårt men det vore mycket bra att ha en "x% kvar".
Som du säkert känner till sitter en sån funktion i Thermias brännare redan. Problemet är som du säger att kalibreringen är lite knökig samt att externskruven som mätningen sker på matar olika vid olika fyllnadsgrad i förrådet. (Begriper inte varför de inte mäter på internskruven i brännaren istället.)
Icecap skrev:Att kunna få larm vid driftstopp är definitivt bra, det kan lösas på många sätt och jag "lekar lite" med mitt system men det är en del annat jobb som ligger "i vägen" innan jag kan komma dit.
Du har kanske tänkt dig något liknande Thermias GSM-modul..? Jo sådana är praktiska men aningen dyra fortfarande om man tänker på vad man får en riktigt billig mobiltelefon för...
Icecap skrev:Sen är jag lite fundersam till detta med att mäta effektiviteten.... visst: kul, bra osv men att jämföra???
Ja, är det inte det alla såna här trådar går ut på?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5646
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5490

Och dom trådarna är ju snudd på fullständigt meningslösa eftersom de inte tar hänsyn till varken graddagar eller typ av hus/isolering. Gör man det ordentligt går det åtminstone att få en hyfsad indikation på hur brännaren fungerar i relation till andra och ser man att man ligger illa till kan man ju t o m spara nån krona på att fixa till den. :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rörande mätning på intern skruv:
Då jag ju sitter i en ganska unik position rörande tillgång till mjukvaran till Janfire NH-brännaren (nej, INTE pannan!) då det ju är jag som har skrivit den har jag såklart en ganska unik styrning av min brännare.

Alla features berättar jag inte om men en sak jag kan beskriva är en mätning:
Var 5'de minut samlar min PC in statistik från brännaren, denna statistik innehåller även antal 1/100'dels sekunder som den interna skruv har fått ström. Detta tal ackumuleras och när jag har pytsat i 4-7 säckar i mitt veckoförråd och toppen på pelletsen är glättat till och precis passar med överkanten avläser jag talet, skrivar in det i mitt Excel-ark osv.

Sedan har min uträkning jämförd detta tal med snittet över årets mätningar och avvikelsen blir utskrivet i % (ja, jag har varenda säck bokförd med densitet osv.)

Sedan kan jag se att när jag fyller på olika pallar svänger denna mätning (omräknad till m³) med ±12%. Detta är ett alldeles för stor avvikelse till att jag vill använda detta tal till en fingervisning ens.

Skillnaden mellan Vestmarka 6mm och Laxå 8mm är AVSEVÄRD!!!! och talet blir därför helt och totalt opålitligt varför det kvittar totalt att ens samla ihop det.

Att ett annat brännaremärke har den funktion kan jag bara lyckönska med, antingen har de en mycket stabilare matning än Janfire NH annars är talet ett skämt.

Ja, jag är petig med talen, jag accepterar inte så stora avvikelser osv. men det hänger ihop med min natur: jag "vägrar" att ge min kund så opålitliga tal (eller rättare: avråder kraftigt från att införa det).

Jag har dock tänkt mig att jag kanske ska testa att montera en mekanism som känner av den fysiska rörelsen och se om det finns ett samband där men jag tror att det blir samma skit.

Jag har en avtal med min pelletssäljare om att köpa knasiga pellets, därför kan jag testa så många olika.
Är inte PK!
Skriv svar