Säkerhet på brännarna

TobiasJ
Ungskog

Säkerhet på brännarna

Inlägg av TobiasJ »

Är det någon som vet något om säkerheten på olika brännare.. Jag har hört att det ska finnas vattenbehållare på vissa brännare som löser ut om det blir för varmt så att det inte börjar brinna bakåt.. Stämmer det?? Och på vilka brännare finns det sådana??

MVH//Tobbe
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Janfire har vattenbehållare el har då haft de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Janfire har 4 olika säkerhetssystem ... :wink:

1. Fallschakt

2. Termokontakt ( Bryter strömmen till brännaren vid en temp
av 140° i fallschaktet)

3.Vattensäkring (Flaska) löser ut vid en omginingstemp av 100°

4. Matarslangen i specialplast. Smälter av och bryter då förbindelsen
mellan brännare och matarskruv
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Bakbrand är väl inte det jag oroar mig för. Jag tycker gengassmällarna som vissa brännare ger skrämmer mycket mer.
Juha
Späd planta

Inlägg av Juha »

Infraheat 2000 har vattenbehållare

http://www.biomatec.se/biomatecnet/defa ... a=kvalitet
Duplomat -64,kmp-px21.
Juha
Späd planta

Inlägg av Juha »

en annan kul grej med infraheat 2000 är att den går på 12 volt,bra vid elavbrott
Duplomat -64,kmp-px21.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Juha skrev:en annan kul grej med infraheat 2000 är att den går på 12 volt,bra vid elavbrott
Om man inte har skruvar som behöver enfas 230 V eller trefas 400 V......... :oops: :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Roli skrev:
Juha skrev:en annan kul grej med infraheat 2000 är att den går på 12 volt,bra vid elavbrott
Om man inte har skruvar som behöver enfas 230 V eller trefas 400 V......... :oops: :oops:
En annan sak som är finurlig med infraheat det är att när skruvens motor gått sönder så går man in på Volvo brandt och köper sig en vindrata torkarmotor till en Volvo 240. eller varför inte närmsta bilskrot :lol:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Erik skrev:Bakbrand är väl inte det jag oroar mig för. Jag tycker gengassmällarna som vissa brännare ger skrämmer mycket mer.
Ja då måste inställningen på brännaren vara mycket
åt pipan .... :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag har fått gengassmällar i Eurofirebrännaren ibland när den ska starta. Det verkar hända om tändelementet ger för dålig värme och det pyr i pelletsen men tänder inte riktigt. Efter en stund blir det så mycket rök i pannan så värmen räcker att tända röken och det blir med en rejäl smäll. Det är rätt otäckt, pannluckorna fladdrar till ordenligt.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt

Inlägg av Christer_Hagglund »

rolf27 skrev:Jag har fått gengassmällar i Eurofirebrännaren ibland när den ska starta. Det verkar hända om tändelementet ger för dålig värme och det pyr i pelletsen men tänder inte riktigt. Efter en stund blir det så mycket rök i pannan så värmen räcker att tända röken och det blir med en rejäl smäll. Det är rätt otäckt, pannluckorna fladdrar till ordenligt.
När jag hade samma problem så fick jag tips om att startdosen var för stor. Minskade den och det blev bättre men inte bra. Senare visade det sig att jag hade problem med lufttillförseln och därför rensade inte brännaren rent efter avslutad gångcykel, och därför blev det såna där smällar. Vi levde i nästan 2 mån med mer eller mindre konstant röklukt i boutrymmena innan jag lyckades komma på vad det var som var fel... :roll:

Inlägg av snubblaren »

Jag kan berätta vad som hände idag. Vi fick ett strömavbrott när brännaren precis startat och brann för fullt. Strömmen kom tillbaka efter bara en liten stund. Då min Värmebaron Viking bio allttid provar om den kan starta säkert märkte den att det var fullt tryck i pannan och istället för att mata in en ny startdos ovanpå allt som redan fanns i brännaren, vilket garanterat hade ställt till det, stannade den och larmade för övertryck i brännkammaren. Det kallar jag för smart!

Jag tror att det är den absolut säkraste brännaren på marknaden och är mycket nöjd efter flera år utan problem. Aldrig några bekymmer med röklukt eller annat. Har ungefär 1,5 meter turbulatorer i pannan, med den brännaren jag hade först funkade det inte med turbulatorer alls (Ivabo).
Ivabon löste ut överhettningsskyddet 2 gånger och den tredje brann slangen av. Ingen rolig upplevelse vill jag lova. Men jag har en besvärlig skorsten, så inget ont om den brännaren, den passade bara inte hos mig.
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Christer_Hagglund skrev: Senare visade det sig att jag hade problem med lufttillförseln och därför rensade inte brännaren rent efter avslutad gångcykel, och därför blev det såna där smällar. Vi levde i nästan 2 mån med mer eller mindre konstant röklukt i boutrymmena innan jag lyckades komma på vad det var som var fel..
Christer

På vilket sätt hade du problem med lufttillförseln? Var brännaren igensatt någonstans? Eller var det något annat?

Jag är inte säker på att min teori stämmer. Jag vet inte riktigt vad brännaren har gjort när det smäller, jag bor ju inte i pannrummet precis.

Snubblaren

Både Eurofire och Viking B16 klarar en sådan situation bra. De kollar om det finns eld i brännaren innan de lägger på startdosen. Finns det eld så går dom direkt på normal matning precis som om inget hänt.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Hur vanligt är det med gengassmällar? Vad kan hända? Blåsa ut pannrumsdörren?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

De två värsta jag läst om på "pelletssidor" var spräckt murstock från topp till tå. Och så han som fick pannluckorna visslande kring öronen.
Skriv svar