Skruvspiralens längdförändring

Skriv svar
Lelle
Fröträd

Skruvspiralens längdförändring

Inlägg av Lelle »

Hej, en liten fundering om skruvspiralen och dess längd.

Jag rengjorde mitt veckoförråd efter mina övningar med mycket spån i pelletsen. Otroligt nog var det bara några liter spån i botten, men det är en annan historia.
Vad jag däremot såg var att skruvspiralen är längre än skruvröret vilket måste innebära att den blir längre efter en tids användning. Nu är det inget problem i mitt fall för det finns ingen risk att skruvspiralen tar i förrådets botten.
Mina tankar går så här. Spiralen är ju en fjäder och vid belastning blir den längre. Vid stor belastning dras fjädern isär tills den klarar belastningen/matningen för det aktuella fallet. Belastningen på fjädern är beroende bl a av fjäderns skruvande vinkel mot pelletsen. Vid isärdragningen blir fjädern längre och vinkeln mot pelletsen ändras så att belastningen minskar. Om det ger mer eller mindre matning låter jag vara osagt. Förflyttade sträckan ökar dock med ökande längd på spiralen per matat varv.

Hur mycket dras fjädern isär vid matningen och kan den sedan dra ihop sig igen eller är det en bestående längdförändring som skett?
Hur stor längdförändring per meter blir det? Denna förändring måste man väl tagit hänsyn till vid tillverkningen av innerspiralen?
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det finns även progressiva skruvar där nederdelen har tätare varv än resten av skruven, men visst fjädrar en skruv en hel del, speciellt om den är modell längre.

PS: Mycket spån följer nog med skruven upp så mängden spån i botten håller sig nog rätt konstant, i alla fall tror jag det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

:oops: Hmm frågan kanske var väl filosofisk. Tanken var när den väcktes en fråga i en annan tråd hur nära botten en skruv skulle placeras. Eller hur långt den skulle vara från bottenlocket på ett MAFA förråd.
Helt klart är att den blir lite längre under och efter ett tags drift.

(Det där med spånet i botten så kan det ju bara fylla ut hålrummen mellan pelletsen som redan finns där, dvs inte så mycket.)

Nog spånat för idag... :D
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Filosofiska frågor svarar vi inte på här :lol: :roll: :wink:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Spiralen i en rak skruv utan bottenlager skall alltid vara ca 20 mm kortare än bottendelen på röret.
Möjligen kan en fjäder efter lång tid bli utmattad och något längre.
En spiral är annars väldigt styv i längled.
När spiralen matar gör vridningen att spiralen vill minska stigningen och följaktigen bli kortare, tyngden av pelletsen som skall lyftas motverkar detta och resultatet brukar bli "noll".
Att skruven går tungt påverkas inte bara av pellets som som förflyttas i längsled utan även av friktion från material som kommer " i kläm " mellan röret och spiralen och pressas mot rörets väggar.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar