misstag bulkförråd

Skriv svar
malmöbo
Späd planta

misstag bulkförråd

Inlägg av malmöbo »

hej!
Har läst en del på forumet om bulkförråd men har ändå en mängd frågor som jag hoppas någon därute har lust och tid att svara på. :D
Vad är optimal bredd resp längd på ett bulkförråd? Kan det vara för långt, för brett resp för kort? Fyller man alltid på från kortsidan?Vad är kraven för att pelletsen vid inblås hamnar jämnt fördelat. Måste man ha någon rörförlängning så pelletsen vid inblås hamnar mitt i förrådet? Eller vart skall det hamna? Finns det någon som byggt ett bulkförråd som inte fungerat? Vad berodde det på? Någon som kan bidra till en kravspec för att få ett fungerande bulkförråd? Är det vanligt med stopp i skruven?Känns som att det skulle vara ett olösligt problem om det händer precis när man fyllt full tank...

Någon skåning inte allt för långt från Malmö som man skulle kunna komma på studiebesök hos för att se ett fungerande bulkförråd?

Tack på förhand.
idag olja, 3,5kubik/år. Byggår 1926/70, 1,5 plan 126kvm + källare 100kvm.
JesperS
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av JesperS »

Hur det skall byggas optimalt beror oxå på om du skall ha en liggande skruv i botten eller en rakt in... Om du har en rak skruv är det bara att räkna utifrån 45 grders lutning och takhöjden så får du fram en "kon" som är optimalast för din plats. Hål i sidan och in med skuven i centrum. Får man plats med en låda på 50x50 cm i botten till skruven är det ett plus. Om man sätter en ränna från inblåset så kan pellets fyllas i ett avlångt förråd utam problem, den glider längs rännan och förrådet fylls från bortre ändan om bakåt. Ett dämpskydd som pellets landar på är bra, det blir mindre smul då!
2 vån hus fr.-27, 150 m2 uppvärmt
Focus 114B (-91) El 6 Kw
EcoTec BioLine20
Thermomatic CBJ
4 tons bulkförråd, SBE pellets
alm
Prima virke

Misstag bulkförråd?

Inlägg av alm »

Jag byggde ett själv med 45*95 reglar och 12mm spånskiva, dubbel i botten. Gjorde en kon med c:a 40 graders lutning mot mitten. 2*2 m med en hörna avskuren, ger 3,8 m2, höjd "ovan kon" 1,3 m. Ger ~ung. 3,5 - 4 tons volym. Då jag körde ved tidigare hade jag plats till denna storlek. Dock står pannan intill (brandrisk..?) men jag kan mata med rak skruv direkt till brännaren. :lol:
Hör av dig om du är intresserad av att titta, tar en knapp timme från Malmö.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: misstag bulkförråd

Inlägg av Stugsittaren »

malmöbo skrev:Vad är optimal bredd resp längd på ett bulkförråd? Kan det vara för långt, för brett resp för kort? Fyller man alltid på från kortsidan? Vad är kraven för att pelletsen vid inblås hamnar jämnt fördelat. Måste man ha någon rörförlängning så pelletsen vid inblås hamnar mitt i förrådet? Eller vart skall det hamna?
Det är pelletsen som behöver tid att sakta ner för att inte krossas mot en vägg. Ofta vill man ha ca 3 meter för detta. Det kan bli problem med att fylla ett riktigt långt förråd eftersom allt vill hamna på samma ställe om inblåshastigheten är densamma hela tiden. Detta avhjälper man till viss del med en bräda/ränna som ser till att de kommer lite längre in och fyller förrådet längst bort först. Många har kört utan bräda/ränna i flera år och det mesta hamnar då i mitten. För brett kan det bli enligt samma princip att allt vill trilla ner på samma ställe. Om man bygger med lite överkapacitet kan man se till att all pellets för plats trots ev luftfickor längst ut på långsidorna. Om man fyller i en riktning där pellets stöter på hinder inom 2 meter finns det speciella spridare som får pelletsen att sakta ner (ett rör som blir tjockare som en trumpet). En nackdel med ett längre förråd är att du måste ha en längre skruv [=ökad kostnad och risk för strul]).
malmöbo skrev: Finns det någon som byggt ett bulkförråd som inte fungerat? Vad berodde det på? ... Är det vanligt med stopp i skruven?
Tanken är att man testkör en tid med lite pellets först för att minska risken. Med en erfaren installatör minskar risken. Eftersom jag bygger själv satsar jag på lite dyrare skruv (=lite grövre än Ariterm/Thermias). Jag tänker också begränsa mig till att bara ha en öppning öppen itaget för att inte få för mycket pellets i skruven. Jag öppnar en öppning i taget tills pelletsen inte når detta längre. Man får då en inbyggd reservtank. Mafa rekommenderar skjutande drivning (från tanken). Skruven för då mindre belastning mellan motorn och det motstånd den får av alla pellets i förrådet. Hålen behöver inte vara så stora de fyller ut röret ändå.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar