Jag skulle givetvis inte ha en dator igån 24/7 om detta var enda användningsområdet. Det blir bara aktuellt om jag även ska köra nån slags mediacenter med hårddiskinspelning av tv-program, uppspelning av film och musik, etc... Annars blir det för kostsamt för en funktion.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Karla1 skrev:Jag har en server+ dator går dygnet runt.
ca 6000- 6300kr i hushållsel per år.
Förmodligen hade du legat under 4000 utan datorerna.
Och allvarligt talat är det ett på gränsen till kriminellt energislöseri med alla PC som står på 24/7 helt i onödan.
Nja!
Jag låg på ca 5600Kr förut, är inne på mitt andra år på treårsavtalet.
Jag har kört lite över ett år så jag kan se skillnaden på elräkningarna.
Beror kanske på vad man har för datautrustning mm.
Nu jobbar jag mot servern, plus andra så detta är ett måste.
Men jag tycker inte driftkostnaden är så hög för det går ju dygnet runt.
Karla1 skrev:Nja!
Jag låg på ca 5600Kr förut, är inne på mitt andra år på treårsavtalet.
Jag har kört lite över ett år så jag kan se skillnaden på elräkningarna.
Beror kanske på vad man har för datautrustning mm.
Nu jobbar jag mot servern, plus andra så detta är ett måste.
Men jag tycker inte driftkostnaden är så hög för det går ju dygnet runt.
Det låter väldigt lågt, en normal dator drar mellan 100-300W och 100W dygnet runt är 876 kWh / år.
Som du skriver (876kWh) per år så stämmer det ju ganska så bra från en förbrukning på 5600kr till 6300kr om du tänker efter. Betalar ca 1kr kWh. Datorn förbrukar ju inte 300w konstant.
Ja om du bedriver något slags annan verksamhet på servern förstår jag... (iofs kan man ju oftast lägga sånt på en delad server på ett serverhotell).
Och du menade alltså förbrukningen för en dator, trodde du menade bägge två. Då är jag med.
Hur som helst är varje dator som står på i onödan ett oskick. Håll med om att det är paradoxalt att vissa byter ut lampor som står på nån timme om dan mot lågenergi samtidigt som datorn står och brummar dygnet runt.
ABSO skrev:Ja om du bedriver något slags annan verksamhet på servern förstår jag... (iofs kan man ju oftast lägga sånt på en delad server på ett serverhotell).
Och du menade alltså förbrukningen för en dator, trodde du menade bägge två. Då är jag med.
Hur som helst är varje dator som står på i onödan ett oskick. Håll med om att det är paradoxalt att vissa byter ut lampor som står på nån timme om dan mot lågenergi samtidigt som datorn står och brummar dygnet runt.
Att ha igång en dator kan ha många skäl förrutom att man just driver en verksamhet professionellt på den. Fildelning är en stor anledning! En annan är ju bekvämlighet. Härligt att bara trycka igån 46-tummaren och kolla mailen med HTPC:n utan väntetid . Andra tycker det är viktigt med ytterbelysning på hela nätterna och andra kanske vill ha tänt i alla fönster. Vissa gillar att ha en digital klocka i sovrummet medans andra vrider upp gökuret varje söndag innan gudstjänsten.
Personligen kör jag datorn alltid på, digital klocka och ytterbelysning. Fönsterlampor är jag inte så inne på.
Toobster skrev:Fildelning är en stor anledning! En annan är ju bekvämlighet. Härligt att bara trycka igån 46-tummaren och kolla mailen med HTPC:n utan väntetid . Andra tycker det är viktigt med ytterbelysning på hela nätterna och andra kanske vill ha tänt i alla fönster. Vissa gillar att ha en digital klocka i sovrummet medans andra vrider upp gökuret varje söndag innan gudstjänsten.
Personligen kör jag datorn alltid på, digital klocka och ytterbelysning. Fönsterlampor är jag inte så inne på.
Jovisst kan man hitta anledningar att ha datorn tickandes men det är likafullt energislöseri. Och de sekunder det tar att gå igång från viloläge kan du gott vänta.
Jämförelsen haltar dessutom... en ljusstyrd ytterbelysning på lågenergi drar 11-15W under i snitt 8 timmar om dygnet, väckarklockan runt 7W men datorn kanske 100W eller mer.
Toobster skrev:Fildelning är en stor anledning! En annan är ju bekvämlighet. Härligt att bara trycka igån 46-tummaren och kolla mailen med HTPC:n utan väntetid . Andra tycker det är viktigt med ytterbelysning på hela nätterna och andra kanske vill ha tänt i alla fönster. Vissa gillar att ha en digital klocka i sovrummet medans andra vrider upp gökuret varje söndag innan gudstjänsten.
Jovisst kan man hitta anledningar att ha datorn tickandes men det är likafullt energislöseri. Och de sekunder det tar att gå igång från viloläge kan du gott vänta.
Jämförelsen haltar dessutom... en ljusstyrd ytterbelysning på lågenergi drar 11-15W under i snitt 8 timmar om dygnet, väckarklockan runt 7W men datorn kanske 100W eller mer.
Skönt att du har koll på förbrukningen på väckarklockan där (jag lovar du har kollat)!!
Visst är det olika men alla har vi olika behov/skapade behov.
Toobster skrev:Skönt att du har koll på förbrukningen på väckarklockan där (jag lovar du har kollat)!!
Visst är det olika men alla har vi olika behov/skapade behov.
Hehe jo jag har kollat både det ena och det andra med en sån där mätare som Classe och Jula säljer för runt 200:-
Och jovisst har vi olika behov men att spara energi är bra för både miljö och elpris så jag tycker faktiskt att man ska tänka efter lite hur man lever om du förstår hur jag menar.
bearZ skrev:Att tycka att datorn är slöseri är väl lite i överkant.
Den alstrar ju värme som kommer till nytta.
Under vinterhalvåret om du har bra termostater i rummet där datorn står kan en viss del komma till nytta, ja. Men du eldar väl inte med pellets för att värma huset med el?
Att ha datorn på jämt är slöseri. Jösses energimyndigheten jobbar för att få bort standby effekt på exempelvis dvd-spelare och tv-apparater som ligger på några watt, och du tycker det är helt OK med 20 ggr mer.