matar skruv problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sluggo
Frö

matar skruv problem

Inlägg av sluggo »

HAR PROBLEM MED MATAR SKRUVEN PÅ MIN PELLETS BRÄNNARE. DEN PLOCKAR OJÄMMT O IBLAND INGET ALLS. KAN DET VARA SÅ ATT DEN ÄR FUL AV SPÅN EFTERSOM JAG KÖR MED SMÅ SÄCKAR PELLERTS. VORE TACKSAM FÖR ETT SVAR OM NÅGON VET ELLER HAFT SAMMA PROBLEM SOM JAG. TACK PÅ FÖRHAND

MVH SLUGGO (SKÅNE)
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

små säckar är finast pellets, dvs minst spån.
om du menar att det inga kommer en pellet varje matning så är detta inget ovanligt för brännare med den matningsprincipen. alla brännare som använder matarskruven som doserskruv lider av samma problem.

mvh

HAR DU VERKLIGEN EN VÄRMEBARONEN ?

Av tidigare inlägg verkar det ju som att du har en Green Energy ?

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... ght=#40320

Sluggo skrev i sitt första inlägg på forumet:
skulle köpa värmebaronen pellets brännare + förråd bestämde tid två med dem två gånger o dem behaga inte att dyka upp nån av gångerna. Försökte nå dem i en veckas tid. Till sist så svarade han o avtalade en ny tid men kom ej. Istället skickade han ett sms en söndag kväll o sa att han inte hade grejor hemma, jag hade kunnat ta det om det hade varit en vardag han hörde av sig men en söndag var det som fick bägaren att rinna över. Investerade för en tid sen i en green energi brännare istället något som jag inte ångrar. Han kom en måndag kväll tisdag em hade jag det nya systemet inkopplat det kallar jag kund service.

ps Om man nu får uppge firman som skulle investera värme baronen så var det

EVERÖDS ENERGISERVICE AKTA ER FÖR DEN SKOJAREN.

MVH Sluggo lycklig ägare av en green energi brännare +vecko förråd
Senast redigerad av elvis den tis 02 jan, 2007 19:53, redigerad totalt 3 gång.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Det här med spånproblem diskuteras titt som tätt här på forumet.
Bl.a. i denna tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5334

Fast kör du med säckad pellets brukar ju problemet vara mindre.
Hur länge har du kört utan att rengöra skruven?

En vanlig felorsak kan också vara för kraftig vinkel på skruven. Det bör vara 40-45 grader för Viking Bio.

//GoForIt

PS! Vet du om att skriva med bara STORA BOKSTÄVER på Internet tolkas som att man skriker, vilket väl i vanliga fall inte är lämpligt. Uppdatera gärna din profil med var du finns och vad du har för utrustning, så får du mer respons på forumet..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

nja...40-45 grader är garanterat för mycket för den skruven (oavsett vad de skriver i manualen...)! Ha skruven så flackt du bara kan, runt 30 grader så matar den något bättre...

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Abbe skrev:nja...40-45 grader är garanterat för mycket för den skruven (oavsett vad de skriver i manualen...)! Ha skruven så flackt du bara kan, runt 30 grader så matar den något bättre...

mvh
Abbe
Kanske ska sänka min ytterligare m.a.o..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Är det samma skruv till Green Energy och Värmebaronen ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Abbe skrev:nja...40-45 grader är garanterat för mycket för den skruven (oavsett vad de skriver i manualen...)! Ha skruven så flackt du bara kan, runt 30 grader så matar den något bättre...
Manualen säger 40 +/- 5 grader dvs 35-45 grader. Jag har min på ca: 40 grader och det enda stopp jag haft sedan den 13/10 var när en komponent på kretskortet gav upp. Jag har t.o.m. för mig att det var en extra lapp med i kartongen som var röd och ilsken som uppmanade att det var 40 grader +/- 5 grader som gäller.

Men visst, jämt matar den ju inte, ibland kommer det bara några pellets och i nästa skruvning så rasslar det till rejält, men det är väl en känd nackdel med övermatade brännare just att matningen i regel är lite ojämn.

Har du en Viking Bio och deras matningsrör och har du den monterad i 30 graders lutning? Fick du jämnare matning då jämfört med 40 grader? Rent spontant så känns det som det skulle kunna hjälpa men jag misstänker att den också kommer att mata mer pellets med en lägre lutning och isåfall är blir man väl tvungen att justera ner matningen lite. Dela gärna med dig om dina erfarenheter om detta, det är helt klart intressant för jämnare matning borde ge bättre förutsättningar för en bra förbränning.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tja, jag har inte så mycket mer att säga! :wink:

Detta är ju en skruv utan axel, dessutom har jag ett MAFA föråd där allt bös så småningom korkar igen skruven längst ner. För att den ska skrapa med sig pelletar måste skruven vara väldigt flack. Skillnad på en skruv med axel, den skruvar ju faktiskt upp pelletar och kan i princip stå lodrät...

Jag har min skruv väldigt flack och visst matar den jämnare och visst kunde jag på det viset sänka matningen men bibehålla en bra förbränning och ett sjysst kW-tal som jag tycker funkar.

Synd bara att inte Värmebaronen satte en potentiometer för höglägets fläkt också...undrar hur de tänkte där...? Annars kunde man ju få det precis som man ville! :roll:

/Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Vill bara tala och mig tycker det verkar så.

Jag har haft 2 år och har haft 4 olika pellets sort.

Och jag märkte de skillnad hur skruvmatning arbetar sig med träpellets.
Ojämn är att träpellets som har stort olika längd som upp till 5 cm och det gör, förutom bättre ha jämn är att träpellets ska lika med hela 1-2 cm längd funger bäst.

Råkade man med mycket spån medfölja in i förrådet och man kan luta några grad ner så spån kan dra med upp och brinna upp.

Jag har själv "just nu" Booforsjöspellets och har haft otur med 22 säckar med mkt spån i och klarade hela och bränt hela spån utan fick stopp. Har kört slut i förrådet och där fanns bara lite kvar spån som é normal. det är därför jag har lutat några grad ner och är nu tillbaka till gamla grad.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Har också ojämn matning, ibland några få, sen en hel näve låter det som, men den går ialla fall. Dessutom börjar den smälla lite i skruven, redan dags att rensa ur spån i botten=sämmre pellets än förra året,såbi då med men mer spån i vissa säckar i år. Läste om nån som borrade små hål i koppen längst ner på skruven, hur gick det ?? Hör av er.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag upptäckte också lite problem efter ca ett ton pellets och trodde det berodde på spån, men icke, det var en ganska stor samling med osedvanligt långa pellets som lagts sig på rad över den uppsågade slitsen i röret.
Jag tog helt sonika en kniv och skar upp slitsen så den blev lite bredare.
Jag inbillar mig nu att den matar betydligt jämnare, men jag har bara kört upp 3-400 kilo sedan dess. Kanske ett tips. Men du sabbar ju naturligtvis alla former av garantianspråk efter denna operation! Men vad kostar väl ett stuprör?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Jag har samma problem med skruven som många andra, den matar bra stundvis men sen rätt som det är så kommer bara lite och senare en hel näve. Det är ju inte så lätt att få en konstant bra förbränning när det matar så. Men det är nog nåt man får leva med verkar det som.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det enda sättet att få hyffast bra flyt verkar vara att rensa skruven nån gång i månaden men det är ju rätt omständigt så det händer ju inte =/
deleted
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tror det skiljer mellan olika skruvar, min skruv har gått i 15 månader och jag har aldrig rensat varken skruv eller förråd, men det är rätt mycket spån i botten på min 250 liters tunna men skruven snurrar på som vanligt och dessutom helt ok vad det gäller jämnhet, helt perfekt blir det ju aldrig med en sådan skruv men jag är nöjd med den.

Nu tror jag att jag har bättre kvalitet än de billigaste skitskruvarna i och för sig, min har 110mm metallrör och det finns inte en plastbit i närheten av den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Sen tror jag att det förvärrar saken lite om man har ett föråd av typen mafa och liknande då allt åker ner i skruven, kör man med en tunna eller liknande så lägger sig väll en del vid sidan om och under skruven?
deleted
Skriv svar