lägga till slingor i acctank?
lägga till slingor i acctank?
Är det någon som vet hur en acctank ex boröpannan 500l ser ut under inklädnaden? finns det något stort lock där man kan stoppa ner en extra slinga för sol eller varmvatten? eller är det helsvetsade?
Är det någon som använder plattvärmeväxlare för varmvatten /solpå ett bra sätt?
Är det någon som använder plattvärmeväxlare för varmvatten /solpå ett bra sätt?
-
- Pannrumstomte!
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
hej
du kan köpa en 25 meters koppar slinga och snurra in i tanken , det går men är lite trixigt, det har jag gjort i min borötank i 1,1/4 tums hålet längst ner.
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
hur fick du ut andra änden när du snurrade in 25 meter rör genom första hålet?
eller var den lindad så den var "vikt på mitten" ?
Jag hade tänkte mig att man förlindar slingor och stoppar i dom kontrollerat uppeifrån 2 slingor varmvatten + 1 slinga sol... men då kan jag kanske glömma det
får bita i det sura äpplet och köpa en dyr tank istället.
sfinx 300 liter är lite litet, tänkte jag skulle slippa flera tanka i startläget, 17kw panna så är 500 liter lite litet, men funkar nog tillsvidare hoppas jag, men 300 liter går nog inte alls
eller var den lindad så den var "vikt på mitten" ?
Jag hade tänkte mig att man förlindar slingor och stoppar i dom kontrollerat uppeifrån 2 slingor varmvatten + 1 slinga sol... men då kan jag kanske glömma det

sfinx 300 liter är lite litet, tänkte jag skulle slippa flera tanka i startläget, 17kw panna så är 500 liter lite litet, men funkar nog tillsvidare hoppas jag, men 300 liter går nog inte alls

-
- Pannrumshärskare!
hej
Nu skall vi ta det lite lugnt vad som är bättre och sämre här...
man drar den igenom mitten av slinga med ståltråd det går bra,
Det är värt pengarna och jävlas lite om så säger.
man drar den igenom mitten av slinga med ståltråd det går bra,
Det är värt pengarna och jävlas lite om så säger.

-
- Pannrumshärskare!
hmm, är inte med 100% på dragningen...
jag tror att du menar att du stoppar in den i ena hålet och drar ut andra änden i andra hålet med en dragtråd? för sol eller varmvatten?
går den genom hela tanken, från botten till topp? funkar det bra?
slinga du lindat själv ?
pvv antar jag är platt värmeväxlare, det har jag nästan tänkt till solen i allafall. men måste jag då ha en pump även mellen pvv och tank eller kan det bli självcirkulation?
klarar en pvv att värma varmvatten? det känns som en sämre lösning, men jag vet inte. man måste väl ha ett skapligt flöde från tanken genom pvv hela tiden då?
jag tror att du menar att du stoppar in den i ena hålet och drar ut andra änden i andra hålet med en dragtråd? för sol eller varmvatten?
går den genom hela tanken, från botten till topp? funkar det bra?
slinga du lindat själv ?
pvv antar jag är platt värmeväxlare, det har jag nästan tänkt till solen i allafall. men måste jag då ha en pump även mellen pvv och tank eller kan det bli självcirkulation?
klarar en pvv att värma varmvatten? det känns som en sämre lösning, men jag vet inte. man måste väl ha ett skapligt flöde från tanken genom pvv hela tiden då?
hej
den använder jag som solslinga, den kan du köpa vartsomhelst färdiglindad och perforerad (bättre av kylningsyta)
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Kwc..... antar att du egentligen inte menade perforerad utan kamrör? Borde bli ett attans läckage mellan tappvatten och acktank om du har perforerat rör 
Skulle du kunna utveckla din "insnurrning"? Vad är det som du drar genom mitten med ståltråd? Jag skulle själv behöva få in en förvärmningsslinga i en tank men vill helst inte svetsa i nya muffar.
/Jörgen

Skulle du kunna utveckla din "insnurrning"? Vad är det som du drar genom mitten med ståltråd? Jag skulle själv behöva få in en förvärmningsslinga i en tank men vill helst inte svetsa i nya muffar.
/Jörgen