Ny panna

anml
Gallringsobjekt

Ny panna

Inlägg av anml »

Hej,

Efter att ha läst mycket på detta forum så är det nu premiär för mig att göra ett inlägg.
Jag har funderat mycket på vilket uppvärmningsätt som
är bäst för oss och vårt hus. Jord/bergvärme var länge ett hett alternativ men
nu har jag kommit fram till att det ska bli pellets. Gamla hus mår nog bäst av en varm skorsten.
Den panna som jag tycker verkar trevligast är thermia biomatic+,
eller 20 modellen. Skillnaden är väl storlek på elpatron och färg ?.
Det jag söker hjälp med är om någon har erfarenhet av denna panna, kanske pris på en installation eller så.
Eller kanske ett bättre alternativ.
Vårt 1,5 vånings tegel/betonghus är från -58 och har 140m2 boyta och 90 i källaren (uppvärmd).
Ett bulkförråd ska jag bygga när jag sågat itu oljetanken som rymmer 10m3, japp ni läste rätt. Ett par element till behövs också i källaren
Alla synpunkter är välkommna.

Hälsningar Anders
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Woow :shock: 10 m3 oljetank den skulle du göra om till
bulkförråd
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
snillet
Pannrumstomte!

helt klart.

Inlägg av snillet »

Det tycker jag med helt klart är en smart lösning.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

Micke skrev:Woow :shock: 10 m3 oljetank den skulle du göra om till
bulkförråd
Ett litet problem är att denna runda "ubåt" är nedsänkt i
ett eget rum med en liten lucka under terassen. Det är
ca 10cm plats runt om tanken. Den är av 6mm tjock
plåt, så det är nog inte det lättaste att anpassa till
pelletsförråd. Den och den gamla klafreström pannan
får nog gå till plåthimmlen. Tanken lär nog ta sin tid
att såga upp i lagom bitar så man får något för den.
Många kilo lär det bli.

Anders
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Biomatic 20 är bara pannan medan biomatic + är komplett (panna o brännare)
Båda två har 6 kw el patron...
Priset för biomatic+ ca 45-46 000:-
Sedan behöver du väl längre än 2 meters skruv + den störe motorn...
Så då kommer de till några tusen på priset ovan... Såg en tråd här om någon som fått offert på 110 000:- utan föråd drygt 80 000:- men där va de bl.a ett element som skulle flyttas...
Men du får väl kontakta en Thermia åf för offert...
De beror ju även hur mycke kring utrustning du vill ha t.ex larm via sms, Kontroll med online systemet (kolla drift status, kvarvarande pellets mängd i föråd, snittförbukning, ändra inne tempratur mm via dator när du är borta)
Här kan du läsa mer om Thermia biomatic..http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... eboken.pdf
http://www.mrpellets.com/thermia/Thermi ... %2015D.pdf
http://www.mrpellets.com/thermia/montfl ... isk15D.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

anml skrev:
bulkförråd
Många kilo lär det bli.
Anders
Om taket är tätt i utrymmet som tanken står i så är det "bara" att göra om det till förråd. Är det långt mellan utrymmet och det övriga huset eller är de vägg i vägg?
Enda problemet skulle då vara att få en tät genomföring i utrymmet och husväggen för en skruv. En tank på 10 m3 som försvinner plus ytterligare 10 cm runt om det blir ett bra förråd. I bästa fall kanske det behöver fyllas en gång per år, hänger lite på hur stor ditt år behov är. Men det kanske är stort med tanke på oljetanken?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

André skrev:Biomatic 20 är bara pannan medan biomatic + är komplett (panna o brännare)
Så då kommer de till några tusen på priset ovan... Såg en tråd här om någon som fått offert på 110 000:- utan föråd drygt 80 000:- men där va de bl.a ett element som skulle flyttas...
De beror ju även hur mycke kring utrustning du vill ha t.ex larm via sms, Kontroll med online systemet (kolla drift status, kvarvarande pellets mängd i föråd, snittförbukning, ändra inne tempratur mm via dator när du är borta)
Här kan du läsa mer om Thermia biomatic..http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... eboken.pdf

För en stund sedan gick den första installatören och ska återkomma med en offert. Han var trevlig + påläst. Två frågor har jag som någon kanske kan råda mig i. 1: Insatsen i skorstenen är av cortéstål ? och tål dåligt den mycket lägre rökgastemperaturen som thermian kommer att ge och då snabbt rosta upp, kanske redan efter några år. Såvida inte man släpper ut mera rökgaser direkt i skorstenen i stället för att låta rökgaserna gå "hela" vägen i pannan. Vad tror ni om detta kommande rostproblem.
Han rekommenderade byte till slanginsats istället = 15-20000:-
2: Jag har ett nytt expansionskärl på vinden, men han vill byta till ett tryckkärl nere vid pannan istället. Synpunkter på detta ?
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

Roli skrev:
anml skrev:
bulkförråd
Många kilo lär det bli.
Anders
Om taket är tätt i utrymmet som tanken står i så är det "bara" att göra om det till förråd. Är det långt mellan utrymmet och det övriga huset eller är de vägg i vägg?
Enda problemet skulle då vara att få en tät genomföring i utrymmet och husväggen för en skruv. En tank på 10 m3 som försvinner plus ytterligare 10 cm runt om det blir ett bra förråd. I bästa fall kanske det behöver fyllas en gång per år, hänger lite på hur stor ditt år behov är. Men det kanske är stort med tanke på oljetanken?

Japp, taket är tätt och är byggt vägg i vägg med källaren. Den enda förbindelse till rummet är en liten lucka genom källarväggen som jag måste ta upp till dörrs storlek annars kan jag ej kapa i tanken och få ut plåten på ett vettigt sätt. Rummet är ca 18m3 så nog kan jag få ett hyfsat förråd. Jag tänkte att skruva ihop ett lite mindre förråd än storleken på rummet så att det går att komma åt en kortsida + långsida om man behöver "serva skruv eller så någon gång.

Anders
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

18 m3 låter fint... :wink:
Då tycker ja att du ändå ska göra så stort föråd som möjligt...
Iaf här i norrlan får man bättre pris ju mer man tar hem, Går då att förhandla till sej ett bättre pris...
Skorste kan du väl ändå köra med så länge den håller..
Vad har du för drag o dimention på skorsten nu??
Sotarn sa till mej att med trång pipa el om man har dragbegränsare så ä de liten risk med kondens problem...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

André skrev:18 m3 låter fint... :wink:
Då tycker ja att du ändå ska göra så stort föråd som möjligt...
Iaf här i norrlan får man bättre pris ju mer man tar hem, Går då att förhandla till sej ett bättre pris...
Skorste kan du väl ändå köra med så länge den håller..
Vad har du för drag o dimention på skorsten nu??
Sotarn sa till mej att med trång pipa el om man har dragbegränsare så ä de liten risk med kondens problem...

Du har rätt, det är nog bäst att göra det så stort som möjligt så det går att pressa priset mer. Insatsen har jag svårt att tro att den kan rosta upp så snabbt, därför är det nog smartast att köra med den så länge som den är hel. Insatsen är 125mm och ca 8m lång, draget har jag ej fått kollat ännu. Dragbegränsare, öppnar den sig även lite när pannan ej går så att det ventilerar hela tiden i skorstenen ? Installatören snackade om att det ej behövdes utan enda sättet att undvika kondens var att släppa ut mer rökgaser direkt i pipan så att tempen stiger = sämre verkningsgrad.

Anders
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

anml skrev: Insatsen är 125mm och ca 8m lång, draget har jag ej fått kollat ännu. Dragbegränsare, öppnar den sig även lite när pannan ej går så att det ventilerar hela tiden i skorstenen ? Installatören snackade om att det ej behövdes utan enda sättet att undvika kondens var att släppa ut mer rökgaser direkt i pipan så att tempen stiger = sämre verkningsgrad. Anders
Jag skulle vilja påstå att ALLA pelletsbrännareinstallationer mår bra av en dragbegränsare (rätta mig någon om jag har fel). Min brännare fick färre driftstörningar efter montage av dragbegränsare. Tidigare löste värmevakten ut när det blåste kraftigt ut, då blev dragen i skorstenen så kraftigt att det drog luft genom brännaren (slussvingarna orkade inte täta när de började bli lite gamla) och glöden vandrade bakåt och utlöste värmevakten.

Sedan får man en bättre förbränning av pelletsen eftersom brännaren jobbar med konstant drag, som den är injusterad för.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

anml skrev:Japp, taket är tätt och är byggt vägg i vägg med källaren. Den enda förbindelse till rummet är en liten lucka genom källarväggen som jag måste ta upp till dörrs storlek annars kan jag ej kapa i tanken och få ut plåten på ett vettigt sätt. Rummet är ca 18m3 så nog kan jag få ett hyfsat förråd. Jag tänkte att skruva ihop ett lite mindre förråd än storleken på rummet så att det går att komma åt en kortsida + långsida om man behöver "serva skruv eller så någon gång. Anders
Jag tycker precis som André att du skall göra förråd av hela utrymmet.
Om du drar in skruven i underkant på den öppning som du skall göra in till utrymmet så kan du serva skruven den vägen, dvs gå in i förrådet. Detta kräver att man har tömt förrådet först, men du får ändå inte ut och in en skruv om du har det halv fullt så detta är nog inget problem. Skulle du ändå få ett skruvhaveri så kan man den gången det händer göra en extra öppning och ta ut pelletsen med en extra skruv via detta hål. Så har iallafall jag resonerat när det gäller mitt bulkförråd.
Moderator
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

anml skrev:
André skrev:Biomatic 20 är bara pannan medan biomatic + är komplett (panna o brännare)

För en stund sedan gick den första installatören och ska återkomma med en offert. Han var trevlig + påläst. Två frågor har jag som någon kanske kan råda mig i. 1: Insatsen i skorstenen är av cortéstål ? och tål dåligt den mycket lägre rökgastemperaturen som thermian kommer att ge och då snabbt rosta upp, kanske redan efter några år. Såvida inte man släpper ut mera rökgaser direkt i skorstenen i stället för att låta rökgaserna gå "hela" vägen i pannan. Vad tror ni om detta kommande rostproblem.
Han rekommenderade byte till slanginsats istället = 15-20000:-
2: Jag har ett nytt expansionskärl på vinden, men han vill byta till ett tryckkärl nere vid pannan istället. Synpunkter på detta ?
Hej,
Hör gärna av dig vilka priser du får. Är själv intresserad av pannan. Både pris för pannan och installationen är intressant.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

anml skrev: 2: Jag har ett nytt expansionskärl på vinden, men han vill byta till ett tryckkärl nere vid pannan istället. Synpunkter på detta ?
Varför ville han byta det mot ett tryckkärl?? Gav han någon anledning??

Har du ett bra kärl som dessutom har bra isolering så ser jag iallafall ingen anledning till att byta ut det.

Det finns både plus och minus för de olika expantionskärlstyperna, men det jag har läst på alla dessa internetsidor så tycker jag att det är flest plus på det öppna tryckkärlet som ex. vis placeras på vinden.

Enda anledningen till ett byte, som jag kan se, skulle vara att det är för litet.
Moderator
anml
Gallringsobjekt

Inlägg av anml »

Roli skrev:
anml skrev: 2: Jag har ett nytt expansionskärl på vinden, men han vill byta till ett tryckkärl nere vid pannan istället. Synpunkter på detta ?
Varför ville han byta det mot ett tryckkärl?? Gav han någon anledning??

Har du ett bra kärl som dessutom har bra isolering så ser jag iallafall ingen anledning till att byta ut det.

Det finns både plus och minus för de olika expantionskärlstyperna, men det jag har läst på alla dessa internetsidor så tycker jag att det är flest plus på det öppna tryckkärlet som ex. vis placeras på vinden.

Enda anledningen till ett byte, som jag kan se, skulle vara att det är för litet.
Han tittade inte ens på kärlet utan anledningen till ett byte var att annars skulle vattnet syresättas för mycket och då rosta mer i systemet.
Samt att det skulle bli "svängningar" ? i systemet om inte men monterar ett tryckkärl. Jag tycker väl att det låter som ett försäljningstrick, för som det funkar nu så är värmen alltid jämn med cirkpumpen på läge 1.
Jag har 15 stora kamflänselement och expansionskärlet är (tror jag) ca 70cm hög och ca 45cm i dia.
Skriv svar